Nekromanti Vilket är det bästa DoD Äventyret?

Ryng Silverkorp

Veteran
Joined
31 Jul 2001
Messages
137
Location
Eskilstuna
Jag skulle vilja veta vilket äventyr (tryckt och utgett) som ni tycker är bäst, och varför. Alla äventyr till alla upplagor får vara med.

Själv vill jag nog framhålla svavelvinterserien och speciellt då Oraklets fyra ögon. Ett äventyr som innhåller det mesta en SL kan önska sig ...
 

Alandir

Veteran
Joined
22 Nov 2001
Messages
21
Location
Åstorp
Jag har då inte testat så många köpta äventyr, inga vad jag kan minnas till de äldre utgåverna iallafall (spelade mesta dels egethändigt gjorta äventyr av dvs Spelledare), men två äventyr som jag tyckte var utmanande och kul (båda till DoD6), är Vinterskogens hemlighet och Vildhjarta. Välskrivna och underhållande!
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Svavelvinter, tummen upp. Det är nästan så att man får tårar i ögonen när man sitter och tänker på de gamla goda tiderna i Ereb...
 

Zavage

Veteran
Joined
22 Feb 2001
Messages
43
asså jag undrar (som "nybörjarspelare") är svavelvinter och dom där äventyren kampanjer eller bara äventyr?
och hur får man tag på dom?
och finns det nån bra kampanj förutom dom(om dom nu är kampanjer)
.....
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Håller md dig !

Jag får ta & sägatt jag håller med dig. För jag var spelare när vi spelade Svavelvinte & det var ju ruskit bra !!
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Svavelvinter-serien är fyra stora äventyr som bildar en kampanj. De utspelar sig i och runt Trakorien, som beskrivs på ett helt underbart sätt i en separat modul. För att spela hela serien behöver du alltså fem moduler, och de gick ur tryck för länge sedan. De går att få tag på i andra hand, men kostar då ofta väldigt mycket. Jag skulle gissa på c:a 2000 kronor. Det är den faktiskt inte värd (om man inte har en obscen lön), ty även om den är utmärkt bra så är den skriven under lång tid och blir ibland lite inkonsekvent, plus att den är skriven till två olika upplagor av Drakar och Demoner (Expert + samt 91an). Man märker också författarens utveckling som författare och konstruktör vädligt tydligt. Men det är ju samtidigt det bästa som publicerats till Drakar och Demoner, hittils. Fast det uttalandet kommer ju från en nostalgisjuk rollspelsnörd som fortfarande spelar Stjärnornas Krig, Drakar och Demoner Expert och Call of Cthulhu.
 

Lambi

Swordsman
Joined
5 May 2001
Messages
597
Location
Stockholm
Jovars, Oraklet & Co e ju trevligt...
...men mysigheten och... och.... och... och det där som är så bra så det ej går att beskrivas i ord....
jag kallar det hfdsgnfdsoivfp... tillfälligt förståss... ... i trilogin Ärans Väg (Döda Skogen, Maktens Portar, Mörkrets Hjärta) är bara överväldigande...
Jag lägger min röst i det facket...
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Döda skogen

Döda skogen kommer nog alltid att vara mitt absoluta äventyr. Varför? jo det var ett av de första äventyr jag spelledde och vi hade skitkul vilket gör att det är med nostalgi i tankarna man tänker tillbaka på den tiden och det har nyare äventyr svårt att konkurera emot.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Döda skogen

Döda skogen? Den minns jag inte, jag måste bli gaggig i förtid...Döda skogen? Är det en beskrivning eller ett utrop egentligen? Jag menar, att "döda skogen" torde ju vara ett jobb för en lönnmördare och inte en grupp äventyrare...Storuggla, som ber om ursäkt för den usla ordvitsen
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Re: Döda skogen

"Döda skogen? Den minns jag inte, jag måste bli gaggig i förtid...Döda skogen? Är det en beskrivning eller ett utrop egentligen?"

Döda skogen är namnet på den skog i vilken "äventyret" Döda skogen utspelar sig. Egentligen är Döda skogen ett äventyr som bestär av flera mindre. Döda skogen är även första delen i äventyrstrilogin Ärans väg. de andra delarna heter, Maktens portar(2:a delen) och Mörkets hjärta (3:e delen). Döda Skogen kom ut -85 och är skrivet för DoD2. Maktens portar kom oxå -85 och Mörkrets hjärta -86 och de är oxå skriva för DoD2 fast det i dessa finns information om hur man anpassar dem till EDD .

"Jag menar, att "döda skogen" torde ju vara ett jobb för en lönnmördare och inte en grupp äventyrare...Storuggla, som ber om ursäkt för den usla ordvitsen"

Hehe, det behövs inte, jag är själv ganska bra på sura skämt. /images/icons/grin.gif
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Döda skogen

Banne mig, jag har missat hela bunten av dem. Hur i herrans namn gick det till? /images/icons/sad.gif
Nåja, det är bara att bita i det sura äpplet, stiff upper lip och allt det där.

Storuggla, som behöver mer glögg
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Re: Döda skogen

"Banne mig, jag har missat hela bunten av dem. Hur i herrans namn gick det till?"

Tja, du satt väl och häckade i nått ihåligt träd nånstans./images/icons/grin.gif
(appropå dåliga skämt/images/icons/doh.gif)

"Nåja, det är bara att bita i det sura äpplet, stiff upper lip och allt det där."

Tja om du har en massa pengar över så kan du kanske få tag på dem här.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Kalhygge

Hohojaja... nja, jag tror nog att jag tar och lägger min lön på lite mat istället.Äventyr och kampanjer kan jag göra själv, men mat... tja, man är ju inte svenske kocken om vi säger så.Och av dina ordvitsar begriper jag inte ett barr /images/icons/grin.gifStoruggla
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
hehe. (ot)

"Och av dina ordvitsar begriper jag inte ett barr"

Det är det inte en kotte som gör./images/icons/sad.gif Så du är inte ensam./images/icons/wink.gif
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,533
Location
Stockholm
Den nidländska reningen

I mina ögon är Den nidländska reningen överlägset Orakel etc. Hela min spellgrupp anser att DNR på något sätt utgör höjdpunkten i alla våra år av spelande.
 

Digeta_Longa

Veteran
Joined
29 Oct 2001
Messages
35
Oraklets fyra ögon är utan tvekan det bästa som publicerades till EDD, god två är Monturerna.

Milrik av Remos
 

Ximnipot69

Swordsman
Joined
18 Dec 2000
Messages
412
Location
Huskvarna, Småland
Helt klart Svavelvinter. Den serien har ju en riktigt skön känsla, många intriger och oväntade vändningar... /images/icons/smile.gif Tummen upp för SV, och speciellt för O4Ö.
 
Top