Vilket är det bästa datorrollspelet?

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Själv har jag bara spelat daggerfall och det var riktigt dåligt.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
Planescape: Torment är sjukt bra! Ett existentialistiskt mästerverk i en stad mitt i ett multiversum av fysiskt bokstavlig filosofi. Ett spel med tre nödvändiga strider i hela spelet, fantastiska karaktärer, som faktiskt ställer intressanta frågor och där folket du reser med alla är tredimensionella och ger egna infallsvinklar på världen. Har en av de bästa kärlekshistorierna i ett datorspel.

Men Mask of the Betrayer är bättre. Det är ett spel om mänsklighetens förhållande med Gud och vad det innebär att tro. Det är ett spel om ateism och att få vara sig själv. Det är ett spel om dialektik. Det är ett spel om det orättvisa med ett rättvist universum. Det har de bästa jävla NPC:erna i ett datorspel och är ovanpå alltihop sjukt kul att spel med sina över level 20 D&D karaktärer med extra mycket makt.
 

pingas

Warrior
Joined
28 Dec 2008
Messages
323
Location
Skåne
Älskar Daggerfall.

Men de bästa datorrollspelen enligt mig är Baldur’s gate 1, Baldur’s gate 2 och the Elder Scrolls III: Morrowind.
Planescape Torment, Fallout 1&2 är också bra.
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,405
Location
Umeå
Vad räknas som ett datorrollspel, har dålig koll. Öppenvärld? Levlande? Singel/multi player?

Hur som, skulle jag vilja få en känsla av att jag spelar rollspel så funkar Dayz bäst för mig.
 

Dr Blue

Veteran
Joined
19 Jun 2020
Messages
67
Med nostalgiglasögonen på: Baldurs gate 2, utan tvekan. Vet inte hur många gånger jag spelat det. Men det saknar en del saker som jag vill ha i spel nuförtiden.

Utan tidigare nämnda glasögon på: mass effect-serien. Sån bra serie rakt igenom. Inte perfekt men där levde jag mig verkligen in i spelen, jag kände nåt för karaktärerna vilket i te är ofta.

Min ”objektiva” åsikt, om jag försöker titta på spel som ett hantverk: The Witcher 3. Världen, karaktärerna, valmöjligheter i dialoger och konsekvenser av handlingar samt utforskandet är alla bland de bästa jag sett. Verkligen en värld man kan förlora sig i.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Final Fantasy 7 och Dragon Age: Origins är mina favoriter.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,318
Location
Helsingborg
Planescape: Torment är sjukt bra! Ett existentialistiskt mästerverk i en stad mitt i ett multiversum av fysiskt bokstavlig filosofi. Ett spel med tre nödvändiga strider i hela spelet, fantastiska karaktärer, som faktiskt ställer intressanta frågor och där folket du reser med alla är tredimensionella och ger egna infallsvinklar på världen. Har en av de bästa kärlekshistorierna i ett datorspel.

Men Mask of the Betrayer är bättre. Det är ett spel om mänsklighetens förhållande med Gud och vad det innebär att tro. Det är ett spel om ateism och att få vara sig själv. Det är ett spel om dialektik. Det är ett spel om det orättvisa med ett rättvist universum. Det har de bästa jävla NPC:erna i ett datorspel och är ovanpå alltihop sjukt kul att spel med sina över level 20 D&D karaktärer med extra mycket makt.
Jag håller med on Planescape: Torment. Men inte om Mask of the Betrayer. Det är en fantastisk story, men jag avskydde hur den var implementerad. För att vara det bästa crpg:t så måste man väl lyckas i båda två av de här kategorierna.

Tycker själv att Planescape: Torment, Fallout (Jag menar, i vilket spel förutom de här två kan man vinna genom filosofisk debatt eller logiska argument?) och Baldur's Gate II: Shadows of Amn är bland de bästa crpg:erna någonsin. De är dock lite dated nuför tiden.

Spel som också förtjänar ett omnämnande är Star Wars: Knights of the Old Republic, Disco Elysium och Tyranny.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Den gamla godingen Arcanum. Världen är skön. Gillade mekaniken och alla småhändelser som kunde inträffa. Ännu äldre: Syndicate
 
Last edited:

ÅkeZorkh

Problematisk fiskhandlare från Bretagne
Joined
16 Dec 2018
Messages
485
Jag är rätt noobig, men tycker The Witcher III: The Wild Hunt är det överlägset bästa jag spelat.
Sen Fallout och Elders Scroll generellt (bara spelat oblivion och Skyrim dock). Red Dead Redemption 2 var bra och gemytligt.
Ser fram emot Avowed, utan att veta riktigt varför.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Cyberpunk 2077 är helt magiskt bra. Länge sedan jag blev så uppslukad av ett digitalt rollspel, mycket för att berättelsen är mer personlig och mindre "rädda världen". Karaktärsgalleriet är helt fantastiskt. Planerar redan min nästa genomspelning innan jag är klar med min första för jag känner att jag bränt broar med min första karaktär och vill testa att göra precis motsatsen med nästa karaktär.

Buggar och annat jönseri gör att du antagligen bör vänta några månader till innan du spelar det, men Cyberpunk 2077 är inte bara ett bra digitalt rollspel--det kan vara det bästa som någonsin gjorts.
 

ÅkeZorkh

Problematisk fiskhandlare från Bretagne
Joined
16 Dec 2018
Messages
485
Cyberpunk 2077 är helt magiskt bra. Länge sedan jag blev så uppslukad av ett digitalt rollspel, mycket för att berättelsen är mer personlig och mindre "rädda världen". Karaktärsgalleriet är helt fantastiskt. Planerar redan min nästa genomspelning innan jag är klar med min första för jag känner att jag bränt broar med min första karaktär och vill testa att göra precis motsatsen med nästa karaktär.

Buggar och annat jönseri gör att du antagligen bör vänta några månader till innan du spelar det, men Cyberpunk 2077 är inte bara ett bra digitalt rollspel--det kan vara det bästa som någonsin gjorts.
Kul, har tänkt vänta ett tag och införskaffa det i samband med ny konsol. Projekt Red känns som en kvalitetsstämpel trots alla slarvmissar.
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
811
Location
Umeå
Planescape: Torment utan tvekan. Det finns en del andra bra, men det är nog det enda jag spelat igenom flera gånger.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Planescape: Torment utan tvekan. Det finns en del andra bra, men det är nog det enda jag spelat igenom flera gånger.
Otroligt bra spel, men också en produkt av sin tid väldigt mycket. För den som vant sig vid full Voice-Over och moderna menyer kan det te sig som en väldigt långsam upplevelse idag, snart 22 år senare.

Men det är helt klart en klassiker. Bara inte fullt så odödlig som en vill tro.
 

Ezping Orm

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,181
Location
Lunden, Göteborg
Som så många andra här i tråden håller jag Planescape Torment, Fallout, Baldurs Gate, Mass Effect och Witcher högt. Vill också lyfta fram Divinity Original Sin 2 och gamla Betrayal at Krondor.
 
Top