Nekromanti Vilket är bäst?

Pale Imp

Swordsman
Joined
11 Feb 2002
Messages
448
Location
Boden
Det är ett välkänt faktum att ett mångtal olika varianter på drakar och demoner existerar, men vilket är egentligen bäst till spelvärld, regelsystem och känsla?

Drakar och Demoner;
DoD Expert
DoD Gigant
DoD 4 (Ereb Altor, som får min röst)
DoD 5 (chronopia)
DoD 6

..och så har jag säkert missat ett flertal... så ni får ha överssende med det.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Rättelser

Du har missat några versioner:
DoD 1 (blå box, direkt översättning från engelska)
DoD 2 och 3 (i stort sett identiska förutom lite layoutgrejer och att människor ändrades till STO 2T6+6 i v3).

Expert och Gigant skrevs till version 2 och 3. Dessutom fanns DoD Samuraj, som också skrevs till version 2 och 3 och var nästan som Expert, fast anpassad till Pseudojapan.

Ereb Altor har inte varit inbyggd spelvärld till någon upplaga av DoD. Altor omnämndes i förbigående i Expert och i v4, men har alltid varit en separat produkt. Det är först från v5 som DoD fick en inbyggd värld (Chronopia).

Vilken av upplagorna som är bäst är en så kallad smaksak.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,522
Location
Helsingborg
Vilket är bäst? [Oj vad lång den blev!]

Alla dessa versioner finns har inte världar till sig.. Första världen, Ereb Altor, kom inte förrän till DoD3 (91:ans upplaga), även om jag själv hävdar att den kom till Expert Drakar och Demoner (EDD)..

EDD, förresten, är inte en egen vers. fast man kan tro det... Den tillhör vers.3 och brukar benämnas v3.1 med Gigant..

DoD1 var en texthäfte (vad jag läst) som var direkt översatt från engelsk rollspel..
DoD2 och 3 är i stort sett likadana.
DoD4 tar inte lite saker ifrån RuneQuest (iaf vad jag hört) och skiljer sig markant från DoD3 (men inte lika mycket från EDD)..
DoD5 är Chronopia som är en jättestad.. Regelsystemet skiljer sig inte märkvärt från DoD4..
DoD6.. Vet för lite för att tala om..

Det ovan är jag lite osäker på.. Du kan söka på forumet och jag vet att det ska finnas länkar till källor som tar upp detta.. Det nedan som jag skriver... Trudvang och DoD6 har jag bara spelat två ggr..

Vad gäller känsla?
Första versionerna är klassiker om man ser till nostalgiska dungeroncrawl och enkelhet i regelsystemet..
EDD med dess klassiska (igen, fast annorlunda än raden ovan) äventyr är för mig svårslaget..
91:an vet jag inte riktigt vad det kom för äventyr till...
Chronopia är väl charmigt, men har IMHO inte den riktiga fantasykänslan.. Antar att många håller med eftersom den fått en hel del skit..
Trudvang.. Njo.. Den kan vara en riktig hit..

Men det viktigaste vad gäller känslan är ändå vad SL hittar på.. Ett rollspel kan vara hur bra som helst men är inte SL bra på berätta och hitta på historier så blir rollspelet skit..

Spelvärld
Ereb är ett lapptäcke.. Man kan färdas över en landsgräns för att få en helt annaon kultur.. Själv är jag inkörd på Ereb så jag kommer nog hålla mig fast vid det.. Vill jag ha lite sagomiljö med troll behöver jag bara skicka mina spelare till Cereval..
Chronopia är för mig lite actionbetonat med flashiga saker.. Har en tendens att vara lite koboldigt med alla sina "värstingsaker".. En helt k värld.. Mina Ereb-spelare tyckte det vara roligt när jag ett äventyr slängde in de i en annan dimension så de kom till Chronopia..
Trudvang.. Hittils tycker jag Riotminds har lyckats.. Även om de inte släppt så mycket.. Vissa vill ha mer till världen men personlighen tror jag det blir bäst att de är sparsamma på världen... Ärligt talat föreslog jag detta i en gammalt inlägg någonstans..

Regelsystem
DoD2-3 (har inte spelat 1:an) är för mig torftigt.. Ett ljus är EDD i de annars rätt mörka regelböckerna..
DoD4 är en, för mig, påbyggnad till EDD.. Vissa saker är bättre andra inte.. Jag mixade EDD och 91:an..
DoD5 är nästan precis som 4:an.
DoD6. Det jag gillar är att man är dålig från början.. Från EDD och framåt har man alltid varit rätt bra på sina färdigheter.. Riotminds har i.a.f. försökt hitta på lite nya saker i regelsystemet.. Vissa bra, andra inte (från min synvinkel givetvis)..

/[color:448800]Han</font color=448800> som försökte uttrycka sig kort
 

Chrono_UBBT

Veteran
Joined
13 Feb 2001
Messages
114
Location
Mars (tänker flytta till Pluto)
Re: Vilket är bäst? (alla)

Jag tycker att det alltid är den senaste utgåvan som är bäst (förutom i Chronopias fall) t.ex när dod3 kom så var det bäst och när fjärde kom så var det bäst o.s.v.
 

Jorkii

Veteran
Joined
12 Feb 2002
Messages
141
Location
Stenköping
Den spelvärld som tilltalar mig mest är nog Riotminds Trudvang. Den är spännande, trolsk, mystisk och välgjord. Dessutom lever den och nya moduler släpps fortfarande.

DoD6 regelsystem lämpar sig nog rätt bra för nybörjare, det är rätt enkelt och smidigt. SL kan snabbt lära sig grunderna och komma igång. Annars rockar ju DoD Expert.

Känslan är bäst i DoD6, tycker jag. Varför vet jag inte, men jag har tagit spelet till hjärtat och lagt ner allt annat.
 

Morrin

Veteran
Joined
14 Feb 2002
Messages
2
Location
Hässleholm
Om jag får säga min mening så är Expert (DoD3ans) härligast men det beror mest på vilken SL som man har och om hon/han är bra på att få en stämning till det hela!
Fast det nya DoD värkar osså ganska kul.
 
Top