Nekromanti Vilket är Äventyrsspels bästa äventyr?

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Jag älskar Barbia, eller, jag älskar det jag tycker och vill att Barbia ska vara. Den är episk, den har med hur många häftiga grejjer som helst (jättespindlar, barbarpirater, fantasystad byggd på höjden, magisk uråldrig grav, osynliga slott och mycket mer), den har en öppen struktur och har som sagt ett häftigt slut.

Däremot lider den av att den försökte göra så mycket nytt på en och samma gång. Den lider också av att den även skall vara en landsmodul. Bland de större problem som finns är att det är svårt att få en vettig överblick av vad som händer, vad man faktiskt behöver ha koll på, vad spelarna behöver ha koll på och hur man ska presentera det för spelarna.

Jag tycker nog att just hur lätt ett äventyr är att spelleda är en av de viktigaste delarna av vad som gör ett köpäventyr bra. Därför tycker jag att riktiga höjdare som Barbia/Siratsias Vita Formelbok och Oraklets Fyra Ögon är svårare att rekommendera än Svavelvinter.

Med det sagt så är jag sjukt sugen på att flytta Siratsias Vita Formelbok till spelvärlden Terone och spela med DnD 4-reglerna. Om det inte vore för att den idén konkurrerade med några andra idéer jag har skulle jag göra det imorgon.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,901
Location
Port Kad, The Rim
OFA + SVA

Jag ar extremt mycket part i malet har, men jag lagger anda fram mina tva favoriter: Oraklets fyra ogon och Siratsias vita formelbok. Intelligenta intriger, svara utmaningar, mycket klurande -- bara sa coolt. Erik och Marcus ar helt enkelt de basta svenska spelkonstruktorerna nar det galler smarta aventyr.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,517
Location
En mälarö
Re: OFA + SVA

Mekanurg said:
Siratsias vita formelbok.
Vilket är det? Är det något som publicerades i sinkadus? Jag har dålig koll på dem.

/Anders
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,075
Location
Ereb Altor
Oraklets Fyra Ögon, måste det vara.

Men, incitamentet är inte lysande. Etablera Praanz och Petralba (heter han så?, Ranzinermunken som pekar ut RP som de utvalda) tidigare

Läs romanen först och låt dig influeras starkt av den. Så kör du Svavelvinter som en kick ass-prolog.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,705
Location
Värnhem, Malmö
Re: OFA + SVA

Endyamon said:
Jag vill slå ett slag för ett av de mest bortglömda berättelserna, nämligen Siratsias Vita Formelsamling som återfinns i Barbia. Det är ett skönt varierat äventyr och med den kanske skönaste av Erebs tre badguys (dvs. Siratsia, Vicotnik och Shagul). Det öppna slutet på Barbia är också för övrigt en mycket skön fläkt till de övriga.
Barbia är ett bra äventyr, men vi stördes en del av de dåliga verserna man hade som ledtrådar och de uppenbara lånen från filmen Krull. I övrigt, skönt äventyr.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,287
Location
Örebro
Re: OFA + SVA

Eksem said:
Bland de större problem som finns är att det är svårt att få en vettig överblick av vad som händer, vad man faktiskt behöver ha koll på, vad spelarna behöver ha koll på och hur man ska presentera det för spelarna.
Tycker du? För mig kändes det aldrig som något problem. Tvärtom, jag tyckte det var rätt enkelt att ha koll på med tanke på hur det var uppbyggt. Verkade personerna på väg till gravkumlet? Ja, då pluggade man sig in på den delen för ett spelmöte. Första spelmötet? Ja, då var det bara vindprästinnorna som var intressanta och så vidare...
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,287
Location
Örebro
Re: OFA + SVA

Bobby Magikern said:
Barbia är ett bra äventyr, men vi stördes en del av de dåliga verserna man hade som ledtrådar och de uppenbara lånen från filmen Krull. I övrigt, skönt äventyr.
Verserna var aldrig något problem för mig då. Sällan som jag finner sådant dåligt eftersom jag är så okräsen. Krull har jag aldrig sett så det störde mig inte på något sätt heller, så det kanske förklarar varför jag diggar det då. :gremwink:
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: OFA + SVA

Snarare är det väl att det finns så mycket ovidkommande information som inte behövs och inte dyker upp i spel. Det försvårar alldeles för mycket för min del. Jag tyckte också det var svårt för spelarna att veta vad som förväntades av dem, samt att hålla reda på vad Siratsia och hennes agenter har för sig.

Som sagt, det är ju inte en omöjlig uppgift, men något som jag tycker är till äventyrets nackdel.
 

Torbjörn

Swordsman
Joined
6 Nov 2003
Messages
402
Location
Göteborg
Svavelvinter och Oraklets fyra ögon.

Svavelvinter för dess miljö och Oraklet för att det följer upp storyn i Svavelvinter och för att det har en underbar story med skön humor. Flexibelt också i och med att det kan spelas på olika sätt.

Annars är Barbia-Siratsia också ett tips. Om rp:na är riktigt tuffa och erfarna.

Eller varför inte Sarkath Hans gravvalv? :gremcrazy:

Torbjörn
 
G

Guest

Guest
Tsss.. Självklart är Svart Duell äventyret av styvaste sort! Äventyr med mer invecklad struktur än så duger inte...
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,287
Location
Örebro
Re: OFA + SVA

Eksem said:
Snarare är det väl att det finns så mycket ovidkommande information som inte behövs och inte dyker upp i spel.
Det däremot kan jag ha förståelse och hålla med om. Dispositionen av materialet kanske inte alltid är det mest optimala. Där har du säker rätt att det kunde förbättras.

Att det är mycket fluff var dock för min del något som jag tyckte var charmigt. Det ger möjligheter för många villospår, vilket alltid är ett plus.
 

Torbjörn

Swordsman
Joined
6 Nov 2003
Messages
402
Location
Göteborg
Svart Duell...minns inte exakt hur det var. Äventyrspaket 1? Resa ut till en ö och ha ihjäl en trollkarl i ett torn, eller under tornet? Kan det stämma? Namnet Syrtanbukten poppar upp, är det härifrån?

Torbjörn
 
G

Guest

Guest
Torbjörn said:
Svart Duell...minns inte exakt hur det var. Äventyrspaket 1? Resa ut till en ö och ha ihjäl en trollkarl i ett torn, eller under tornet? Kan det stämma? Namnet Syrtanbukten poppar upp, är det härifrån?

Torbjörn
Yup, det stämmer. Svart Duell innehåller allt man kan kräva av ett äventyr. Lite Hav, Övergiven läskig by, Svartfolk, En Skog, Berg, Underjordiskt komplex, en grotta, Svart ondskefullt torn, Demon, En Drake, En märklig talande best som vaktar skatt och vill ha svar på en gåta, Odöda och givetvis sist men inte minst en ond trollkarl med ett mästegjort mithrill-tvåhandssvärd... Ett mästerverk helt enkelt. :)
 

Torbjörn

Swordsman
Joined
6 Nov 2003
Messages
402
Location
Göteborg
Jo men faktiskt av någon konstig anledning gillade jag detta äventyr. Och även det andra, Skönheten och Odjuret. Men man hade kanske inte så stora krav då.

Å andra sidan gillade jag inte alls ÄP2 med Novastenen och Jeraz.

Men när vi ändå talar om Äventyrsspels storhetstid vad gäller äventyr. Måste vi då inte nämna äventyr som Tvillingbergen, eller Skelettbyns Hemlighet?

Torbjörn
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Man måste aldrig nämna Skelettbyns Hemlighet som i princip är The Orc and the Pie, fast helt seriöst.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Torbjörn said:
Men när vi ändå talar om Äventyrsspels storhetstid vad gäller äventyr. Måste vi då inte nämna äventyr som Tvillingbergen, eller Skelettbyns Hemlighet?
Bland alfer och troll samt Spindelkonungens pyramid var de äventyr ur den generationen som jag hade utbyte av. Tvillingbergen kändes lite väl begränsat (fast alla spelare körde lyktgubbar i månader efter det), Dimön hade bara automatmonster (+ en mikroskopisk by med några artifakter), men Skelettbyns hemlighet måste ändå vara det dummaste äventyret någonsin.

Men det var mina intryck då; något lite har jag kanske ändrats sedan dess.
 
G

Guest

Guest
Torbjörn said:
Jo men faktiskt av någon konstig anledning gillade jag detta äventyr. Och även det andra, Skönheten och Odjuret. Men man hade kanske inte så stora krav då.

Å andra sidan gillade jag inte alls ÄP2 med Novastenen och Jeraz.

Men när vi ändå talar om Äventyrsspels storhetstid vad gäller äventyr. Måste vi då inte nämna äventyr som Tvillingbergen, eller Skelettbyns Hemlighet?

Torbjörn
Ja, och när vi ändå pratar om det så skulle jag vilja ha svar på varför Äventyrsspel var så anala med att ha med en Drake i [nästan] varje äventyr, ibland skulle man konfrontera den och ibland fanns den bara beskriven... Dessutom verkade typ alla Drakar vara handikappade. Hur kommer det sig?
 
Top