Vilken version av Gamma World?

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
Har blivit seriöst nyfiken på Gamma World, och funtar nu på vilken version som ska testas. 7e hade legat nära till hands, då jag har boxen, men vi kommer spela online, så det blir sånt bök med kort osv.

Så vilken verra av Gamma World borde man börja med? 1e? 2e?
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
Efter att ha kikat runt på roll20 märker jag att det finns rollformulär till 1e, 2e, 3e, 4e och 7e. Det begränsar ju urvalet något...
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
Efterforskningar ger vid handen att 1e är helt fantastiskt charmigt och frestelsen är stor att SLa just denna version. Jag är dock lite osäker på hur nära RAW spelgruppen (inkl jag) egentligen klarar... :D

fyndtabell.PNG

weapon class table.PNG

radiation matrix.PNG
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,492
4ed är bäst! Det är baserat på 4ed D&D motorn men med en massa kaos. Det finns kortlekar för att få random superkrafter/vapen som ändras ibland. Karaktärerna är helt random skapade så man kan spela en svärm bläckfiskar eller en robot katt eller något. Det tv-speliga stridssystemet är snabbare och därför roligare än vanliga 4ed.

och bilderna är great!

och tie-in romanen skriven av en furry som en supervåldsam komedi bok!
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,301
Location
Göteborg, Lindome
4ed är bäst! Det är baserat på 4ed D&D motorn men med en massa kaos.
Nu blir jag lite osäker, men är det inte 7:e utgåvan av Gamma World som är baserad på D&D4-motorn?

Men i övrigt håller jag med dig fullständigt. Klart bästa versionen av Gamma World. :)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,492
Nu blir jag lite osäker, men är det inte 7:e utgåvan av Gamma World som är baserad på D&D4-motorn?

Men i övrigt håller jag med dig fullständigt. Klart bästa versionen av Gamma World. :)
Ah! Så är det, du har helt rätt. Jag blev förvirrad av att det är kopplat till 4ed D&D.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Har spelat 1, 3 och 7 och läst 5. 1:an är ganska enkel, 3:an är mer utförlig med annat regelsystem men rörigt upplagd och 7:an är baserad på 4th ed så kass. 5:ans grundbok minns jag som ganska trist.

Jag skulle köra antingen 1:an eller 4:an (som är baserad på AD&D 2nd ed) beroende på om tanken är att köra nåt enstaka äventyr, eller en kampanj.
1 och 2 har fristående äventyr, 3:an har en serie äventyr som bildar en kampanj med en jakt på den mytomspunna Människornas stad (men som aldrig blev klart, finns en fan-skapad avslutning), 4:an har fristående äventyr av olika längd. 5:an är baserad på Alternity men har inga egna äventyr skapade för världen, men mycket extramaterial man kan introducera från det spelets sourcebooks. 6:an tror jag bara har grundböcker och sourcebooks.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
Har spelat 1, 3 och 7 och läst 5. 1:an är ganska enkel, 3:an är mer utförlig med annat regelsystem men rörigt upplagd och 7:an är baserad på 4th ed så kass. 5:ans grundbok minns jag som ganska trist.

Jag skulle köra antingen 1:an eller 4:an (som är baserad på AD&D 2nd ed) beroende på om tanken är att köra nåt enstaka äventyr, eller en kampanj.
1 och 2 har fristående äventyr, 3:an har en serie äventyr som bildar en kampanj med en jakt på den mytomspunna Människornas stad (men som aldrig blev klart, finns en fan-skapad avslutning), 4:an har fristående äventyr av olika längd. 5:an är baserad på Alternity men har inga egna äventyr skapade för världen, men mycket extramaterial man kan introducera från det spelets sourcebooks. 6:an tror jag bara har grundböcker och sourcebooks.
Tanken är att köra hexkräl med hembyggda bunkrar / "dungeons" (robot farms, missil-silos, robotstäder, militärkomplex, osv), i en rakt igenom hembyggd setting med inspiration från lite olika håll. RPna får välja lite om deras målsättning är mer rikedom / gear åt sig själva, eller om de vill skydda o bygga upp det settlement de kommer från. Tänker mig nog köra 1:an till att börja med, 4:an låter även intressant dock!
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
Tanken slår mig, jag har nånstans sett ett spel gjort av en av de ursprungliga konstruktörerna som var .. ja lite skum vagt OSR-ig men ändå inte.. typ, varenda mutation hade sin egen tabell med crit fail / crit success osv. Det var härom året när jag kikade på Gamma World senast. Blir sugen på att kika på det igen. Nån som vet vilket spel jag pratar om?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,492
Tanken slår mig, jag har nånstans sett ett spel gjort av en av de ursprungliga konstruktörerna som var .. ja lite skum vagt OSR-ig men ändå inte.. typ, varenda mutation hade sin egen tabell med crit fail / crit success osv. Det var härom året när jag kikade på Gamma World senast. Blir sugen på att kika på det igen. Nån som vet vilket spel jag pratar om?
Mutant Future! Det är amazing: https://en.wikipedia.org/wiki/Mutant_Future

En version utan bilder var gratis ett tag vet jag.
 
Top