Nekromanti Vilken version är bäst?

Eldorin

Veteran
Joined
24 Nov 2000
Messages
81
Location
Trollhättan.
funderar lite på vilken version som jag tycker är bäst av Drakar och Demoner. v1 - 4. vilka jag bara spelat i blandad form tycker jag är unikt för sin humor att man kan vara ankor mm.
v5. Chronopia tycker jag är fantastisk med sitt system med städerna som jag minns från mina gamla seriealbum och alltid viljat befinna mig bland.
Eller v6. med sin sagolika miljö.

Tror nog att jag väljer v5 eller v6. Och får jag fundera lite till blir det v6 eftersom jag tycker regelsystemet och övrigt i grundboken är lättare och snabbare att hålla koll på.

Alltså slutsatsen är: Mitt favorit Drakar och Demoner är version 6!!!!
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,923
Location
Nordnordost
Håller med om att EDD är den bästa versionen. DoDv6 är dock ingalunda dåligt IMO, frågan är väl snarare varför det står DoD på boken.
 

Kaoin

Veteran
Joined
8 Jan 2001
Messages
106
Location
Lund
Jag svimmar av upphetsning över din slutsas. *Full*

--
[color:red]"Everyone else reeked of agitation. The Asha'man only smelled...ready."</font color=red>
 

Lord Rahl

Veteran
Joined
21 Dec 2000
Messages
50
Location
Lotorp, Finspångs Kommun, Östergötland, Götaland,
Varje gång jag kommer in på detta forum så är det ALLTID en fråga eller liknande av detta slaget...

Det är säkert detsamma på eons forum men jag är inte lika insatt i det ämnet som jag är i dod... men om man ställer en sån fråga måste man ju veta om att det finns liknande frågor lite längre ner...

Varför inte titta efter dem?

**I am the Seeker of Truth**
 

Eldorin

Veteran
Joined
24 Nov 2000
Messages
81
Location
Trollhättan.
Därför om Ni läser texten under frågan, vet att frågan är ställd till mig genom att jag gör ett konstanterande av vilken version som jag tycker är bäst.
 

Master_Z

Swordsman
Joined
3 Sep 2000
Messages
601
Location
Mölndal, Sverige
Jag tycker det skulle vara roligare om de skrev Drakar och Demoner på boxen =)

/Linus

Den stolta krigaren Master Z har sagt sitt
"Beauty is in the eye of the beholder"
 

luxor

Veteran
Joined
14 Jan 2001
Messages
169
Location
grenna, I SVERIGE
Re: Zzzzzzz... [NT]

om du ska vara moderator, så får du väl sköta dig...

inte för att jag har rätt att uttala mig, men ändå...


//Barmhärtighet är något som de svaga har uppfunnit för att kunna utnyttja de starka.
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Re: Versioner diskuteras därför...

Jag tror inte Eon har samma problem då Eon II precis släppts.

Att det är en massa dikussioner på detta forum ang. bästa version beror, tror jag, på det finns så många olika version och de har släppts under en relativt lång tidsperiod, 19år, samt att en del som varit med från början haft svårt att ta till sig en del av de förändringar som med DoD under årens lopp. Det blev en lång mening hoppas du förstod vad jag mena´.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Zzzzzzz...

"om du ska vara moderator, så får du väl sköta dig..."

Tja, jag är inte moderator i det här forumet (alla moderatorer är inte moderatorer överallt - själv är jag moderator i Neotech, Eon, Rävsvans och Rollspelsforumet, men inte här).

Se det som mitt icke-allt-för-subtila sätt att protestera mot uttjatade ämnen som till exempel "vilken version är bäst". Folk har redan utsett sina favoriter och lär inte ändra sig, och vad forumet inte behöver är ett fyrfrontsflamewar mellan DoD'91, Expert, Chronopia och DoD6.

"inte för att jag har rätt att uttala mig, men ändå..."

Varför skulle du inte ha det?

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 
G

Guest

Guest
De första DoD-upplagorna (1-4) är mer i stil med leta-upp-skatt-äventyr och blir enligt min åsikt lätt tröttsamt i längden.

DoD 5.0 är uselt om man bara har grundboken men blir riktigt coolt om man har tilläggsmodulerna. Det är dock svårt att göra äventyr till det.

DoD 6.0 har en skön sagostämning som går att förnimma i de gamla vikingasaorna och det ger (enligt min åsikt) störst variation på upplägg till äventyr. Alver har fått en mystik som jag inte förnummit i någon av de tidigare upplagorna och både magisystemet och reglionerna ger världen mer "färg". Stridssystemet är snabbt och har lite dataspels-RPG över sig vilket är coolt och KP-systemet (höjning per YN) gör så att RP:na verkligen blir hjältar när de spelat ett tag.

Om man då jämför de olika DoD-upplagorna så tycks DoD 6.0 vara det som är bäst.

Detta är ju dock endast min åsikt och det är endast du själv som kan avgöra vad som är bra eller dåligt.

(Eon är dock bättre än någon DoD-upplaga!)

Mäster Azazel
 

humongos

Veteran
Joined
4 Jun 2000
Messages
195
Re: Zzzzzzz...

<I>"Du kan verkligen konsten vara otrevlig."</I>

Det är faktiskt sant. Riktigt arrogant och högfärdig kan du vara ibland!

Man blir ju ledsen!
 

luxor

Veteran
Joined
14 Jan 2001
Messages
169
Location
grenna, I SVERIGE
Re: Zzzzzzz...

ursäkten godtagen, men alla här tjatar ju så förbannat om konstruktiv kritik...så det gör väl jag med...
och jag håller med dig....det e lite jobbit...faktiskt...[ja, faktiskt]

Varför skulle du inte ha det?
jag har nog sagt tillräckligt mycke skit som det är...


//Barmhärtighet är något som de svaga har uppfunnit för att kunna utnyttja de starka.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Bekännelse

"Det är faktiskt sant. Riktigt arrogant och högfärdig kan du vara ibland!"

Självklart är jag arrogant och högfärdig! Jag är ju veteran! Vad förväntar du av mig? Att jag ska vara en liten mjäkig fjortis till koboldnybörjare med taskig svenska som inte kan skilja på en långhårig sjuksköterska och en lång hårig sjuk sköterska, eller?

Dessutom är jag en konservativ messerschmidt, medeltidsbesserwisser, hobbyvapenbög, realismidiot, tabellfanatiker och tärningsberoende, och som om inte det var nog är jag en överviktig glasögonförsedd nörd som jobbar med datorer.

För att avrunda det hela så är jag dessutom gubbsjuk! Med den meritlistan måste jag vara arrogant och högfärdig! Sådeså!

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Äh!

Försök inte avfärda det!


/Jag är en jägare.
En jägare av kättare och nattens bestar.
Och jägare vilar aldrig!
 
Top