DanielSchenström
Myrmidon
Diskussionen kring olika typer av spelledare har dykt upp i mitt Youtube-flöde (igen). Matt Colville delar in spelledare i fyra huvudkategorier (nedan), utifrån vad som motiverar dem i sitt spelledande. Precis som med spelartyper är det få, om ens några, spelledare som enbart faller in under en kategori. De allra flesta är en mix.
För egen del har jag aldrig varit mycket av en världsbyggare, utan ser spelvärlden mest som en kuliss. Jag drömmer om att spelleda en riktigt mustig berättelse, men har det kanske inte i mig eftersom jag ytterst sällan får till det. Taktiska utmaningar kan helt klart vara kul, men jag vet inte om jag är så lämpad att spelleda dem. Tror jag hade blivit överkörd av mer taktiskt sinnade spelare. Vid slutet av dagen är det nog att leda och fördela som jag tycker är allra roligast. Systemet spelar ingen större roll så länge spelarna är bekväma med det. Kort och gott, för att citera Glass Cannon Network: "Just a bunch of friends, sitting around a table, yacking it up and busting chops".
- Världsbyggaren (säger sig själv att den här spelledaren motiveras av att bygga en värld med inre logik, omfattande historia, kartor, politiska system, m.m. Spelvärldsfokus).
- Författaren (drivs av att skapa en berättelse med dramatik, stämning, karaktärsutveckling, m.m. Narrativt fokus).
- Taktikern (motiveras av systemets förmåga att skapa mekaniska utmaningar som kräver taktiskt tänkande (och inte sällan, optade karaktärer). Taktikfokus).
- Domaren/Moderatorn (tycker det är roligast med dynamiken kring spelbordet och att leda grupper av individer. Gruppfokus).
Världsbygge gillar jag definitivt, men jag gillar också att använda färdiga världar i amma utsträckning, men en del av 1 då. Men även inom värdsbygge så finns det ju olika typer av världsbyggare.
Jag anser inte att jag är en författare då jag inte brukar satsa på ett narrativt fokus, men jag vill ju att det ska finnas en stämning, och dramatik där det passar in.
Extremt lite av taktikern i mig, då jag är mer för utmaningar av slutledningsförmåga än användande av mekanik och regler.
Leda grupper av individer skulle jag inte säga att jag gillar, men jag gillar att se spelarna ta sig an mina utmaningar, situationer, personer och miljöer.
Men jag undrar om det inte finns fler typer om det utgår från motivation, som bland annat den klassiska spelledaren som spelleder för att det annars inte skulle bli spel överhuvudtaget.