NeoTech Vilken typ av äventyr spelas mest

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
950
Location
Uppsala
Ni som spelar eller har lite kolla vad som spelas, vilken typ av äventyr/scenarion spelas mest i neotech? Är det gäng, agenter. Poliser eller företagskopplat? Är det mycket action eller mer intriger?
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,922
Trots att jag skrivit en del för Neotech så har jag inte spelat så jättemycket. Jag saknar tyvärr fast spelgrupp. Men det lilla jag testat så har det inte blivit så mycket om gäng eller hemliga agenter, vilket kanske kan vara vanligt i andra cyberpunkspel. Jag tycker att Neotech passar rätt bra för att spela “vanliga” personer (i den mån folk i Neotechs värld är vanliga) i vardagliga situationer. Neotechs värld är så gonzo att en vanlig dag i livet kan leda till spännande utflippade händelser och äventyr.

Den senaste tiden har upplägget att spela influencers blivit mer och mer intressant. Vi kommer snart att släppa en väldigt matnyttig artikel om hur man spelar influencers i Neotechs värld och det upplägget kan verkligen bädda för spännande äventyr! Klart man kastar sig in i galna situationer så länge man får likes, följare och donationer!

Det mesta jag skrivit till Neotech har ju utspelat sig i den världens Somalia. Där är familjen och familjens heder väldigt viktig så många äventyr jag har skrivit har detta som centralt tema. Ett exempel är mitt senaste äventyr Blodig Asfalt. Där ska rollpersonerna spåra upp en tjej. Inte för att hon har stulit något, är nån spion eller sitter på viktig information vilket ju är ett klassiskt cyberpunk-upplägg. Nej, istället handlar det om att hon måste närvara på en viktig familjemiddag.

@Ymir Du lär ju ha spelat en del Neotech gissar jag. Vad för äventyr brukar du spela?
 

Lawgiver

Veteran
Joined
6 Nov 2001
Messages
49
Location
Linköping
Jag har bara spelat vanliga människor i olika situationer. I ena fallet (den sista stormen) skånska de rädda X. Det funkade bra i början. I det andra (dårarnas paradis) så befinner de sig i en lite mer öppen värld vilket i sig öppnade för mer vardagliga situationer. Jag tycker båda funkade bra med mina spelar hade lite svårt att ta till sig spelvärlden fullt ut. Nästa gång ska jag testa ett mer miltech mission.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,922
Jag tycker båda funkade bra med mina spelar hade lite svårt att ta till sig spelvärlden fullt ut.
Vad är det de har svårt att ta till sig? Tycker de att världen är svår att greppa? Jag funderar på om vi borde lägga ut en text som ger en snabb och koncis sammanfattning av världen. Skulle det hjälpa?

Nästa gång ska jag testa ett mer miltech mission.
Kul! Äventyret jag skriver på till Metal Magic-tävlingen kommer att ha starka inslag av militech mission så det kan vara värt att hålla ögonen på 🙂
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
950
Location
Uppsala
Jag funderar på om vi borde lägga ut en text som ger en snabb och koncis sammanfattning av världen. Skulle det hjälpa?
Jag tror det skulle vara jättebra, något enkelt att dela ut till spelarna, samt någon form av introuppdrag som bara har med en massa saker som skiljer sig från vår vardag. Att bara resa mellan zoner. Ha en downtime och sedan fortsätta göra något. Inget episk utan mundant som ändå har med en chans att testa på de första reglerna och bisarra saker som tillhör det vanliga.

Jag skulle också hålla språket "vanligt" då det i sig är en tröskel till att komma in i NeoTech edge.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,922
Jag tror det skulle vara jättebra, något enkelt att dela ut till spelarna, samt någon form av introuppdrag som bara har med en massa saker som skiljer sig från vår vardag. Att bara resa mellan zoner. Ha en downtime och sedan fortsätta göra något. Inget episk utan mundant som ändå har med en chans att testa på de första reglerna och bisarra saker som tillhör det vanliga.

Jag skulle också hålla språket "vanligt" då det i sig är en tröskel till att komma in i NeoTech edge.
Det är en jättebra idé! Vi ska titta på det. Tänker mig en text som inte är alltför lång, max två A4 eller så.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,922
Det som jag tror var svårast att komma in i är hur Lagren funkar och set ut.
Jag förstår, det kan nog kännas rätt abstrakt med lagren. Har ni boken Anon? Tycker den förklarar lagren rätt bra.
 

folketsfiende

drömvändare
Joined
5 Nov 2021
Messages
89
Location
Stockholm
Jag har bara spellett färdiga äventyr, dels ditt The King Heard Voices, dels The Pool. Men jag hade planer på att spelleda en kampanj där spelarna var diverse hackare med mera som drivna av sin buddhistiska tro försökte genomföra terrordåd mot den digitala infrastrukturen. Någon gång kanske det blir av.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,922
Jag har bara spellett färdiga äventyr, dels ditt The King Heard Voices, dels The Pool. Men jag hade planer på att spelleda en kampanj där spelarna var diverse hackare med mera som drivna av sin buddhistiska tro försökte genomföra terrordåd mot den digitala infrastrukturen. Någon gång kanske det blir av.
Det låter som ett riktigt spännande upplägg för en kampanj!! 👍
 
Top