Nekromanti Vilken typ av äventyr / kampanjer spelar ni ?

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,642
Location
Uppsala
Ofta konfronteras jag av ett tjatter om levels, challenge ratings och annat mumbo jumbo. Av denna anledning undrar jag vad folk egentligen använder sitt D&D till: Spelar ni rena monsterduster (kick in the door style...) blandat med dungeoncrawls eller finns det någon på detta forum som faktiskt spelar lite ROLLspel också ???
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Finess snarare än våld!

Vi siktar in oss på rollspelande och väldigt få tärningsslag, ju mindre desto bättre. Dock dyker ju strider upp titt som tätt, men dessa brukar mina spelare lösa med finess snarare än med våld. Man kan likna vårt spelsätt med en dialog mellan spelare och DM, där tärningarna endast används i "nödfall". En bra förklaring tycker jag är roligare än "jag fick en nia, klarade jag av att klättra en meter, och skall jag slå igen nu för nästa meter".

"When the DM laughs it is already to late"
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Själv är jag allergisk mot dungeon crawls, så jag försöker ha med mycket politik, motivationer och fiender som man kan förhandla med, men spelarna sabbar det för det mesta och slår ihjäl allihop (i går kväll diskuterade de om de skulle döda alla invånarna i en by - 80 st - för att ingen skulle få veta att de misslyckats). Vi är alltså inte så bra på "deep immersion storytelling", men vi försöker i alla fall. Trots allt står det väldigt lite om rollspelande i regelböckerna och det tar ett tag innan man kommer på hur det går till (vi har spelat med ojämna mellanrum i ett par år och nu börjar vi komma förbi kick in the door-stadiet. Numera kollar vi i alla fall om den är låst först).

Ibland kan det förstås vara riktigt roligt att bara slåss också; problemet är att alla strider tar oproportionerligt länge (om man under en kväll t.ex förhandlar fram en audiens med kungen, övertygar honom om att han inte ska börja krig, sjunger allsång på en krog och slåss mot ett par rånare, så - ja gissa vad som tar längst tid).


Var smartare än andra om du kan - men låt dem inte få reda på det (pseudoindiskt ordspråk)
 

Tamshan

Warrior
Joined
23 May 2001
Messages
256
Location
Caves of Grolambat
Säkerligen rollspelas det också, mer eller mindre bra ;)

Det är dock regelmekaniken som oftast är svår att förstå i ett rollspel, inte hur man rollspelar. Personligen är jag tveksam till att man kan lära sig värst mycket om själva rollspelandet på ett internet forum. Att spela med erfarna rollspelare måste nog vara 100 x mer lärdomsfullt.
 

Tamshan

Warrior
Joined
23 May 2001
Messages
256
Location
Caves of Grolambat
(i går kväll diskuterade de om de skulle döda alla invånarna i en by - 80 st - för att ingen skulle få veta att de misslyckats).

=)
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,519
Location
Stockholm
Sanning, broder. [nt]

.

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,519
Location
Stockholm
Sammanhängande kampanjer är utan tvekan de roligaste! Att delta i en kontinuerlig story slår allt vad slåss-i-grottor heter.

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,519
Location
Stockholm
Dungeons = Suger

Jag håller med dig helt, grottsystem är värdelösa. Eller, rättare sagt, jag hatar grottsystem när jag är spelledare, men som spelare har jag inget emot dem. Jag pallar helt enkelt inte att sitta år beskriva en jävla massa grottväggar och korsningar. Somliga spelledare är däremot asbra på att få en grotta komma till liv, och hos dem spelar jag gärna igenom ett dungeon-crawl.

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,519
Location
Stockholm
"ROLLspel"? Ha!

När det gäller strider har jag en filosofi som säger: "När det passar". Alltså, ha med strider när de passar in i ett äventyr och tillför något, inte bara som utfyllnad. Utfyllnadsstrider är en styggelse.

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Dungeons = Suger

Senast jag använde en ordentlig dungeon glömde jag bort att nämna en korsning (det blev lite strid just innan). Gissa om det var en lyckad dungeon crawl.

Var smartare än andra om du kan - men låt dem inte få reda på det (pseudoindiskt ordspråk)
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,519
Location
Stockholm
Re: Dungeons = Suger

Av denna anledning brukar mina grottor vara korridorer. =)

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Dungeons = Suger

"Ni kommer fram till en dörr"
"Ööh... vi öppnar den."
"Ni går vidare femton meter. Ni kommer fram till en dörr."

"Fill your pockets up with earth, get yourself a dollar's worth"
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,519
Location
Stockholm
Re: Dungeons = Suger

Typ. :)

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 
Top