Vilken svensk fantasy vill du se som tv-serie?

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
508
Jag känner inte till så många, men båda Vattenfolkets land, och Maktens vägar skulle vara awesome. Sen skulle man ju kunna adaptera svenska rollspel också.

Vilken vill du se? Hur skulle den adapteras och vad är dess styrkor?
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,934
Håller med @Mogger att Svavelvinter vore drömmen att se som tv-serie!

Som tonåring läste jag en fantasybok som hette En krigares hjärta och var skriven av Niklas Krog. Nu kan det ju vara så att jag i vuxen ålder inte skulle hålla boken högt, men om mina nostalgiska minnen inte narrar mig skulle den vara kul att se som serie 🙂
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,271
...och istället får vi en nyinspelning av Ronja Rövardotter, den svenska fantasy som minst behöver en nyinspelning.

</bitter>

Lite mer seriöst hade jag nog gärna haft en bra animerad version av Bergtings Morwhayle. Det har allt som passar målgruppen "nästan tonåring", och borde gå bra att göra en 90min-film på. Helst skulle jag förstås vilja att det var Cartoon Saloon som gjorde den, men det finns många andra som skulle kunna göra den rättvisa med. :)
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,380
Om vi breddar begreppet fantasy en aning så finns det massor av John Ajvide Lindqvist som jag gärna hade sett som TV-serie. Vänligheten inte minst.
Ja! Människohamn skulle också vara toppen som serie.
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,065
Bah! Den är ju redan filmatiserad! ;)

Yes, just det! Men visst är det bara en prequel? Böckerna utspelar sig väl efter den där interaktiva dockteatern (som håller väldigt hög kvalitet)?
 

TobiasEkwall

Swordsman
Joined
26 Aug 2007
Messages
520
Håller med @Mogger att Svavelvinter vore drömmen att se som tv-serie!

Som tonåring läste jag en fantasybok som hette En krigares hjärta och var skriven av Niklas Krog. Nu kan det ju vara så att jag i vuxen ålder inte skulle hålla boken högt, men om mina nostalgiska minnen inte narrar mig skulle den vara kul att se som serie 🙂
Ohhh, de var ju skitcoola böcker när jag var typ 12. Sen var det ju typ 1000 år mellan böckerna, det är ändå ett kul grepp när det är fantasy att låt tiden gå
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,934
Ohhh, de var ju skitcoola böcker när jag var typ 12. Sen var det ju typ 1000 år mellan böckerna, det är ändå ett kul grepp när det är fantasy att låt tiden gå
Åh visste inte att det fanns fler böcker! Eller, jag kanske visste en gång i tiden men då har jag glömt 🙂 Borde läsa om!
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,225
Nu är mitt minne lite suddigt (och jag är inte helt övertygad om deras kvalitéer) men det känns som att Anders Björkelids böcker (Ondvinter med efterföljare) skulle göra sig väldigt bra i svenska miljöer. Lite allmänt sådana miljöer i dem.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,925
Location
Ludvika
Annars skulle jag bara vilja se massor av "historisk fantasy", i stil med Götterdämerung, Väsen och Askhem.

Historiska miljöer och kanske historiska händelser, men kryddade med övernaturliga inslag.
 

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus
Joined
24 Nov 2005
Messages
601
Det är förr i tiden och fantasy som så, men böckerna om Månvind & Hoff av Johan Rundberg (Nattkorpen, Tjuvdrottningen, Dödsängeln, Blodspakten) är verkligen ruggigt bra och vore coola att se som en bra tv-serie. Liksom Natt och Dags 1793-svit.
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,065
Nu är mitt minne lite suddigt (och jag är inte helt övertygad om deras kvalitéer) men det känns som att Anders Björkelids böcker (Ondvinter med efterföljare) skulle göra sig väldigt bra i svenska miljöer. Lite allmänt sådana miljöer i dem.
Även Upsala-sviten skulle nog kunna göra sig bra som tv-serie. Det är visserligen inte fantasy i den bemärkelsen, men ändå värd att nämnas.

Dessutom: Jag har inte läst Törnetronen, bara spelat de första delarna, men hade inte den kunnat bli fet som tv-serie?
 
Top