Nekromanti Vilken spelvärld...

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Vilken spelvärld tycker ni är den bästa till Dungeons & Dragon och vilken är den absolut sämsta? Själv så föredrar jag Ravenloft. Älskar den gotiska och mörka stämningen. D&D spelsystem passar dock inte så väl in till den världen men det är ju sak samma.
Sämst tycker jag om Dark Sun, har inte läst något om världen endast spelat i den. Men det var väldigt oloiskt och väldigt jobbigt.

Vi sjunger våra sånger som en hyllning till dom odödliga själarna
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Forgotten Realms [nt]

är bäst

--
Yassilus, the Savior
--
"And when this land is wasted, where will we go?"
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Planescape är den jag anser bäst då den har mycket till låns från Eternal champion och Multiversum så som Michael Moorcock beskriver det. Inte då att det är precis som det, utan bara att det har lånat vissa element av de böckerna. Samt att det är mörkt nog.

/Johan - Väktare av Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Innan jag berättar vilken värld jag gillar mest vill jag påpeka att för mig är det skillnad på vilken värld jag gillar mest att läsa om i böcker, i spelmaterial och att spelleda.

Att läsa om i böcker:
Dragonlance (tack vare Weis & Hickmans böcker, fantastiskt bra tycker jag)
Forgotten Realms (Salvatores dark Elfböcker, också väldigt trevliga)
Greyhawk (Gygax böcker om Gord och staden greyhawk gör att man verkligen får känsla för stället)
Ravenloft (Enbart för boken I, Strahd. Har läst Tapestry of Dark Souls också men det var inte värt att ha lånat den ens)
Dark Sun (Inte speciellt intressanta karaktärer)
Planescape (Usch. Usch. Usch)
Lankhmar (Böckerna är ju inte egentligen D&D, men världen så..Superusch)
övriga världars böcker har jag inte läst.

Spelmaterialmässigt:
Mystara, inkluderande Hollow World (Gazetteerlinjen var både fantasirik och trevligt skriven, rätt författare till rätt land)
Forgotten Realms, inkluderande Kara Tur, Al-Qadim, Maztica och the Horde (De geografiska modulerna, Waterdeep and the North etc är nästan i klass med Gazetteern, nästan och Volos guider är superba)
Dark Sun (Så nytt och fräsht koncept och så många hemligheter för de stackars spelarna. Underbart)
Spelljammer (Tack vare The Astromundi Cluster placerar den sig högt)
Greyhawk (Så otroligt stor äventyrspotential så att det nästan sväler över)
Ravenloft (Gotiskt, romantiskt och skräckfyllt)
Planescape (intressanta ideer men lite för mycket slang för mig
övriga världar har jag inte läst så mycket material till.

Att spelleda:
Greyhawk (eftersom detta är en av de världar jag spelat mest i så blir det en klar favorit, platserna och karaktärerna känns levande och spelarnas rollpersoner har blivit riktiga medborgare där, inte bara folk som dyker upp för att rädda världen då och då)
Forgotten Realms (underbara äventyr, underbara spelare och underbara karaktärer. har också spelats väldigt mycket men utan samma övergripande mål som Greyhawk.
Spelljammer (I min version är det AD&D möter Star Wars och har det med Star Wars kan et aldrig bli dåligt)
Mystara (Originalkampanjen jag startade för snart 15 år sedan existerar fortfarande och en massa, massa äventyr har tagit plats där, nostalgi helt enkelt)
Dark Sun (Hårt och utmanande, annorlunda kulturer. jag har spelat det rätt lite men trots det så gillar jag det, säkert mer än mina spelare)
Planescape (Här är mina Greyhawkspelare just nu och röjer så bäst att jag höller tyst, jobbigt att hålla reda på all specialregler om formelnycklar och sådant dock)
Ravenloft (Skräck är inte min grej helt enkelt)
Lankhmar (Spelat för lite för att ha en riktig uppfattning om det)
Dragonlance (Böckerna är hur bra som helst, mina äventyr och kampanjer är det dock inte. Det känns svårt att göra något eget där)

Daniel "Warduke" Schenström
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,618
Location
Uppsala
Jag ska rescensera de spelvärldar jag hunnit uppleva:

Forgotten Realms: Ditt arketypiska fantasy, inget särskilt med denna setting. Personligen får jag ut mer av att spela Warhammer FRP eller Gemini - Forgotten Realms är FÖR klyschigt.

Al Qadim: Högst intressant och mycket välgjort. Perfekt för några kvällars Tusen och en natt-spelande med flygande mattor, arabiska legender och så vidare. Väcker en handfull gamla spelminnen.

Ravenloft: Välskrivet, välgjort och mycket, mycket bra. Gillar särskilt den härliga blandningen av stilar mellan stenålder och renässans.

Planescape: BÄST ! Fantastiskt skrivet, fruktansvärt välproducerat och garanterat det mest underhållande material jag någonsin läst och spelat. Planescape har allt och lite till multiplicerat med nittio.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Hmm... svår fråga. Jag skulle nog placera Al-qadim som min favoritvärld (även om Zakhara ligger på samma klot som Forgotten Realms anser jag den vara en separat "setting"), även om jag starkt gillar Dark Sun också. Dock så spelleder jag för tillfället en kampanj i Forgotten Realms - detta främst på grund av att det skulle vara rätt jobbigt att konvertera AQ och DS till 3rd edition.


/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Jag tycker...

...som följer:

1. Planescape (överlägset coolast)
2. Ravenloft (gotisk skräck)
3. Mystara (nostalgi, har spelat mest i den)
4. Dragonlance (en kampanj i femton delar säger väl allt)
5. Dark Sun (tufft och hårt)
6. Birthright
7. Forgotten Realms (lite trist men stort)
8. Greyhawk (lite lapptäcke)

Jag tycker inte att någon av ovanstående är riktigt dålig... men har då inte kollat på Jakondor, med de mäktiga Knorr...

Magnus

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Svaret är...

...nej. Men jag kommer att skriva saker till d20-systemet, som alltså kommer att vara 100% kompatibelt med D&D 3E...

Så egentligen kan man väl säga ja, jag kommer att skriva egna prylar till D&D. En hel del, hoppas jag.

MVH

Magnus

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se
 

Dougald MacD

Veteran
Joined
5 Jul 2000
Messages
104
Location
Stockholm
Kan bara vara Grayhawk, första världen jag började spela i för 21år sedan.
Gillar att slänga in lite saker från Spelljammer oxå.

Dogge
 
Top