Jag tror det är väldigt svenskt att tycka "gruppen först"! Vi tycker inte om att skaffa vänner efter gymnasiet, eller kanske högskolan. Speciellt vi män. Så är det kanske i andra kulturer också, men vi är världsberömda för detta. Det är socialt tufft att flytta inom eller invandra till Sverige. Kolla vad utlänningar säger om oss på YouTube. Kolla vad vi säger till nyinflyttade på kulturell expat-träning. Jag undervisar svenska online, så jag hör grejer.
Jag sitter inte på någon speciellt hög caddoponny här. Jag är skitsvensk. Efter universitetet hade jag i princip inga riktiga "polare" utanför jobbet hela mitt vuxna liv.
Men rollspel har förändrat det nu. Och det har hänt i Indonesien, där kulturen, sättet att tänka, och därför potentiella medspelare, är mycket mer annorlunda än alla andra ställen jag bott på. På ytan har jag absolut inget gemensamt med mina kompisar här. Inget. Men när man skrapar hittar man allt möjligt, och det börjar med rollspel.
Så jag kryssade för att spelet avgör. Men det är inte riktigt sant heller. Det är engagemanget som avgör. Få det att funka bara. Rädslan för antisociala och destruktiva spelare är överdriven. Alla vill ha kul. Möt varandra halvvägs och ta eventuella komplikationer som och när de kommer.
Och ni som inte har spelgrupper, försök hitta någon inflyttad. Eller någon som är ensam. Berätta om rollspel. Ta en chans.
(Min ponny har tydligen vuxit lite och jag ber om ursäkt för eventuellt predikande...)