Nekromanti Vilken sorts särdrag är intressantast?

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
När ni som spelledare ska spela en spelledarperson tillsammans med rollpersonerna. Brukar ni använda något särdrag (eller är personen bara ytterligare en svennebanan)? Jag tänker mest på personer som inte är intressanta i handlingen. Värdshusvärden man hyr ett rum av, busen som hotar en på gatan, vakten som trakasserar en, etc. Använder ni särdrag för dem?

Om ni använder särdrag, vilka sorter är intressanta och användbara?

Man kan tänka sig:
Utseendemässiga särdrag. Dessa måste beskrivas av spelledaren och kanske avbryter ett pågående samtal. "Hon har ett vasst ansikte och genomträngande blick" eller "Han är hårt och noggrant sminkad".
Röster. Dessa märks naturligt när personen pratar och måste inte beskrivas. "Pipig röst" "Litet vokabulär". Men om relationen utvecklar sig längre måste man komma ihåg detta och det kan bli jobbigt eller löjligt i längden.
Kroppsspråk/minspel. Dessa kan också märkas, men ibland beskrivas. "Kliar sig kontstant i håret", "Stort välkomnande leende".
Agenda. Jag tänker mig saker som märks direkt. Är det en go person eller någon som vill se andra lida. Det kommer, kanske, fram efter ett tag.
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Evokee;n126938 said:
Viking har en bra tabell för särdrag.
Hur ser särdragen ut? Får man fram något annat än skäggiga järnåldersmän i den?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,932
Location
Ereb Altor
Gamla MUA hade 2-3 karaktärsdrag på varje SLP och det var så jäkla bra så jag gjorde en tabell med massor av sådana:

Zonen, Karaktärsdrag slå 3T6.

111. Ambivalent
112. Artig
113. Avspänd
114. Ansträngd
115. Avtrubbad
116. Allvarsam
121. Ambitiös
122. Arrogant
123. Asocial
124. Attraktiv
125. Avvaktande
126. Avundsjuk
131. Andlig
132. Abstinent
133. Barsk
134. Behärskad
135. Besserwisser
136. Bitter
141. Blasé
142. Blyg.
143. Bossig.
144. Burdus
146. Burlesk
151. Butter
152. Cynisk
153. Defensiv
154. Dekadent
155. Deprimerad
156. Drakonisk
161. Depraverad
162. Despotisk
163. Diplomatisk
164. Disträ
165. Djärv
166. Dompterande
211. Dramatisk
212. Drogad
213. Dryg
214. Drömmande
215. Dubiös
216. Dödsföraktande
221. Döende
222. Eftertänksam
223. Ekivok
224. Eländig
225. Enigmatisk
226. Energisk
231. Euforisk
232. Extrovert
233. Faderlig
234. Falsk
235. Fanatisk
236. Festglad
241. Filosofisk
242. Flexibel
243. Frustrerad
244. Foglig
245. Fokuserad
246. Frenetisk
251. Fridfull
251. Fräck
253. Försiktig
254. Förbannad
255. Galen
256. Girig
261. Gladlynt
262. Glamourös
263. Godhjärtad
264. Godtrogen
265. Gnällig
266. Hatisk
311. Hederlig
312. Hemlighetsfull
313. Hypokondrisk
314. Hysterisk
315. Hedersam
316. Hungrig
321. Hotfull
322. Hånfull
323. Högljudd
324. Idealistisk
325. Inkompetent
326. Insiktslös
331. Insinuerande
332. Inskränkt
333. Inställsam
334. Introvert
335. Ironisk
336. Ivrig
341. Jovialisk
342. Jämförande
343. Kall
344. Kamratlig
345. Kampvillig
346. Klentrogen
351. Klok
352. Kokett
353. Kompromisslös
354. Koncentrerad
355. Krävande
356. Kåt
361. Känslokall
362. Känslig
363. Kärlekskrank
364. Kärv
365. Lakonisk
366. Lat
411. Lojal
412. Lynnig
413. Lyhörd
414. Lyrisk
415. Lättlurad
416. Likgiltig
421. Lättroad
422. Lättretlig
423. Lättsinnig
424. Lättstött
425. Lögnaktig
426. Lömsk
431. Lösmynt
432. Maktlysten
433. Manipulativ
434. Mordlysten
435. Mjäkig
436. Manisk
441. Melankolisk
442. Missunnsam
443. Mallig
444. Moralisk
445. Mystisk
446. Munter
451. Narcissisisk
452. Nedlåtande
453. Nervös
454. Noggrann
455. Nyfiken
456. Nykter
461. Näsvis
462. Njutare
463. Oartig
464. Obekväm
465. Obekymrad
465. Obeveklig
466. Obscen
511. Odräglig
512. Oförskämd
513. Olycklig
514. Omotiverad
515. Oseriös
516. Omvårdande
521. Omogen
522. Otydlig
523. Pajas
524. Paranoid
525. Patriotisk
526. Pedagogisk
531. Poetisk
532. Patriotisk
533. Pedantisk
534. Passionerad
535. Petig
536. Pratglad
541. Principfast
542. Promiskuös
543. Primitiv
544. Rastlös
545. Romantisk
546. Rädd
551. Rättrådig
552. Rättvis
553. Sadistisk
554. Småaktig
556. Självdestruktiv
561. Självisk
562. Självuppoffrande
563. Sjuk
564. Skjutglad
565. Skoningslös
566. Skrytsam
611. Skrockfull
612. Svårmodig
613. Slarvig
614. Slug
615. Stolt
616. Stel
621. Sorgsen
622. Spänd
623. Sträng
624. Systematisk
625. Tankspridd
626. Temperamentsfull
631. Trevande
632. Trött
633. Tålmodig
634. Underdånig
635. Uppgiven
636. Uttråkad
641. Undvikande
642. Vaksam
643. Vetgirig
644. Vettlös
645. Viril
646. Virrig
651. Vettskrämd
652. Vulgär
653. Våldsam
654. Vresig
655. Vårdslös
656. Vämjelig
661. Ytlig
662. Återhållsam
663. Äcklad
664. Ödmjuk
665. Överlägsen
666. Överslätande
 

Fridigern

Swordsman
Joined
23 Sep 2014
Messages
404
Jag brukar precis som du säger beskriva något kort utseendemässigt om oviktiga SLPer. För att signalera att en SLP är viktig för handlingen brukar jag beskriva fler särdrag, evt göra lite röst mm
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,387
Alltså.... Du kan inte bara ha särdrag, det ger inget. Du måste designa dina NPC:er efter de teman och motiv som finns i kampanjen. Visst, man kan ha random tabeller MEN då måste de vara anpassade efter det man vill säja med sitt spel/kampanj/scenario. Kolla på tabellerna för "distinguishing marks" i Warhammer fantasy roleplay 2ed och se hur de förklarar varför det här tillför saker till ditt spel och hur varje sak på listan passar in i det.
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Måns;n126942 said:
Gamla MUA hade 2-3 karaktärsdrag på varje SLP och det var så jäkla bra så jag gjorde en tabell med massor av sådana:

Zonen, Karaktärsdrag slå 3T6.

111. Ambivalent
112. Artig
113. Avspänd
114. Ansträngd
115. Avtrubbad
116. Allvarsam
121. Ambitiös
...
Detta kommer ju antagligen inte fram så snabbt, eller? Om man bara träffar en snubbe eller snubba på gatan, och sen aldrig mer, bryr du dig om att spela ut något avvikande?
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Lite mer bakgrund:
Jag skriver en statist-generator. Den kan givetvis också användas för att få fram slumpmässiga huvudpersoner, som man bygger på med lite extra personlighet.

Här ett exempel på hur det kan bli:
Särdrag: Spetsigt ansikte och vass genomträngande blick
Tal: Räddhågset
Agenda: Sanningssökare
Både särdrag, tal och agenda kan bli tomma (då är personen rätt vanlig). Men om alla blir tomma så genereras ett särdrag. Givetvis blir det fel ibland men det tar 1 sekund att få fram nästa person.

Är det för mycket? Ska det kokas ner lite till?

Edit: Oj, jag klistade in en tabell och det blev såklart fel.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,932
Location
Ereb Altor
Snow;n126995 said:
Detta kommer ju antagligen inte fram så snabbt, eller? Om man bara träffar en snubbe eller snubba på gatan, och sen aldrig mer, bryr du dig om att spela ut något avvikande?
Det brukar komma fram ganska snabbt. Men det bestämmer man ju själv. Det roliga med det här är att förrutom att ge personen liv så blir det roligt för mig som SL att spela ut en person som är...*rullrull*...Nedlåtande, Stolt & Cynisk eller...*rullrull*...Falsk, Tankspridd & Lättstött. Haha, den där sista är rolig bara jag tänker på det! :)

Så jag gör det inte bara för att det är ett bra verktyg utan även för att det gör spelledande roligare. Jag pratade om det i en annan tråd, att det finns för lite spel som är designade för att göra spelet kul för SL. Det här är en sådan grej. För mig åtminstone.

Spelanekdot:
När vi körde Nordholmia så ledde RP ett litet förband med kejserliga soldater. Jag hade rullat fram allas karaktärsdrag och de blev ett skönt gäng. Spelarna hade inga problem att komma ihåg vad de hette och vilka de var, och de kunde liksom "nej, skicka inte fram Ludde, det är bättre att ta Krystoff, det passar honom bättre". Även när någon av dem strök med, så var det inte bara en SLP som försvann, utan en person som dog.
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
976
Location
Södra stockholm
Jag gillar generellt särdrag, och tycker alla som verkligen säger något om personen är bra. För mig får gärna särdrag vara både sådant som signalerar karaktär ("tålmodig") och särskilda saker man är bra på ("lokalsinne"). Ungefär så är det t ex i The One Ring. Sistnämnda sorten är lite utanför vad den här tråden verkar handla om, men jag nämner det av en orsak.

För att komma från ett lite annat håll: Jag gillar särdrag bäst när det finns ett sjysst regelstöd för dem som gör dem användbara, så att de inte är 100% färg. För att visa vad jag menar exemplifierar jag med mitt nuvarande favvospel Järn. Här kan man använda särdrag för att vända på tärningarna i ett T100-slag (en gång per session). För att göra det måste man åberopa särdraget på ett rimligt sätt genom en beskrivning. Detta säkerställer att särdragen är användbara, de ger spelarna ett speligt intressant val, och det driver kul beskrivningar.

Det har också en väldigt intressant bieffekt. Om vi återkopplar till "tålmodig" och "lokalsinne" ovan, så är i någon mån tålmodig bättre än lokalsinne, trots att lokalsinne är en förmåga i bemärkelsen något man är bra på och tålmodig bara en personlighetsbeskrivning. Hur? Jo, nästan precis allt man gör går att beskriva genom hur man beter sig särskilt tålmodig: "jag siktar tålmodigt med min pilbåge", "låset krånglar, men tålmodig som jag är förmår jag koncentrera mig lite extra trots kalabaliken runt mig", osv. Lokalsinne går bara att använda när man ska hitta rätt i eller liknande, och är alltså mer begränsat. Det här gör särdrag roliga i spel!
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Särdrag tycker jag är awesome, och jag vill gärna ha en tabell gömd bakom SL-skärmen så jag snabbt kan ge en SLP lite mer karaktär om RP intresserar sig för denne. Jag gillar en T100-tabell här, så jag lätt kan få två resultat bara genom att slänga om siffrorna på tärningarna.

Mest intressant här tycker jag är särdrag som är direkt kopplade till personlighet eftersom de är allra lättast att väva in, och dessa kan ju till viss del väva in även agendor (typ "pengahungrig" eller "lojalist"). Dessa är lätta att använda även när man är mitt uppe i spelet utan att det blir allt för märkbart.

Utseende och vanor är dock också intressant eftersom jag gärna använder sånna här tabeller före och mellan äventyren för att sätta lite karaktär på SLP:er som jag vet kommer dyka upp men som för mig är för ointressanta att lägga något extra krut på. Plus, att använda slump säkerställer en viss omväxling bland SLP:er och inte bara låter mina personliga preferenser och reflexmässiga beslut styra.

Ibland rör det sig ju också om aspekter som visar sig saknas hos annars redan förberedda rollpersoner, eller så har jag en grundläggande idé som bara behöver lite mera "kött på benen".

Detta gör att jag tycker det är viktigt att ha flera tabeller med olika inriktning, så att jag kan välja ut de typer av särdrag jag känner att jag behöver. Ibland behöver jag ju nått uteseendemässigt särdrag för att rollpersonerna bestämts sig för att hålla span på nån de inte träffat. Så jag vill nog ha en tabell för Personlighet och en för Utseende, dessa tycker jag är de viktigaste och är de bara rätt gjorda är de även de enda som behövs. Men det ska också sägas att jag tycker att personlighet i det här fallet är otroligt mycket viktigare. Utseende tycker jag sällan är nödvändigt för en SLP för många rollspelare har rätt lätt för att snabbt fylla sånna saker själv i sin fantasi (i min erfarenhet då, eller så är de som blir förvirrade av det bara väldigt bra på att hålla tyst) så egentligen är det bara väldigt utmärkande utseendedrag som är nån poäng att ta fram, och det behöver ju inte alla ha.

Måns zonen-tabell tycker jag ser riktigt bra ut, och användandet av 3T6 ger mig ju utmärkta möjligheter att bara slå ett slag och sen kasta om siffrorna lite för att få fram fler särdrag om jag vill.
 

Harry S

Swordsman
Joined
27 Sep 2015
Messages
682
Måns;n126942 said:
Gamla MUA hade 2-3 karaktärsdrag på varje SLP och det var så jäkla bra så jag gjorde en tabell med massor av sådana:

Zonen, Karaktärsdrag slå 3T6.
Tack så mycket för den tabellen Måns!
 

Kraetyz

Warrior
Joined
13 Feb 2014
Messages
352
Jag försöker ju givetvis, när jag skriver om viktiga NPCer, ge dem någonting som märker ut dem till spelarna. Det är hjärtskärande varje gång spelare verkligen inte kommer ihåg personen de hade en 20-minutersdiskussion med förra spelmötet (och ja, sådant har hänt mig för jag SUUUUUUUGER). Däremot strukturerar jag det inte mer särdrag. Mina NPCer brukar bli halv-strukturerade blocks of text istället, där jag har några stödmeningar för mig själv angående utseende, beteende och tankegångar. Tycker det ser så fult ut med 'stat blocks' för en persons sätt att vara.

När jag improviserar en NPC på gatan brukar jag bara ta det första som dyker upp i huvudet och över-karaktärisera det tills det blir det enda personen 'är'. Tycker det är ett bra sätt att göra så att slumpmässiga personer gör ett intryck och men inte får 100 skäggiga järnåldersmän på raken.
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Kraetyz;n127095 said:
Jag försöker ju givetvis, när jag skriver om viktiga NPCer, ge dem någonting som märker ut dem till spelarna. Det är hjärtskärande varje gång spelare verkligen inte kommer ihåg personen de hade en 20-minutersdiskussion med förra spelmötet (och ja, sådant har hänt mig för jag SUUUUUUUGER). Däremot strukturerar jag det inte mer särdrag. Mina NPCer brukar bli halv-strukturerade blocks of text istället, där jag har några stödmeningar för mig själv angående utseende, beteende och tankegångar. Tycker det ser så fult ut med 'stat blocks' för en persons sätt att vara.

När jag improviserar en NPC på gatan brukar jag bara ta det första som dyker upp i huvudet och över-karaktärisera det tills det blir det enda personen 'är'. Tycker det är ett bra sätt att göra så att slumpmässiga personer gör ett intryck och men inte får 100 skäggiga järnåldersmän på raken.
Precis så gör jag också.

Ofta blir det en röst och ett språk (mycket slang eller högtidligt) för min del.
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Tack för era svar (fortsätt gärna). Särdrag/karaktärsdrag verkar vara en uppskattad del av en SLP. Jag kommer att ha både ett utseende och en personlighet. Men jag kommer att skippa rösten. Den kommer att vävas in i personligheten.
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Jag brukar lägga en aning av min kampanjprepp på "särdrag" för NPC och även monster. Nuförtiden alltid i tabellform. Även om inte spelarna bryr sig om att personen de pratar med har hökfjädrar inflätade i håret så får jag själv lite glädje av att faktiskt ha en extra sak att säga.
 
Top