Nekromanti Vilken smilie skulle du vara, om du fick välja?

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Bearnie ställde frågan som kommer att avgöra alla frågor någonsin i universum (eller åtminstone sysselsätta oss oss i ett par minuter och ge oss lite underhållning) i vrållådan:

Vilken smilie skulle du vara, om du fick välja?


(Vilket är en fråga som leder till alla möjliga amatörpsykologiska följdfrågor, såsom "jaha, men vilken smilie tror du att du kan vara egentligen, då?" osv, men feel free to brodera ut frågeställningen på vilket sätt du än önskar, om det leder till att du kan komma på ett mer underhållande eller intressant svar.)

Själv är jag mest :gremtired: - det som är så otäckt med den smilien är att se hur uttryckslös och anonym den lille gobbon har blivit med sina trötta, resignerade ögon. Han har liksom upphört att vara ett subjekt. Det är den sortens uppgivenhet han utstrålar; att vara så orkes- och hopplös att man slutar vara en personlighet. Slutar vara huvudpersonen i ens eget liv.

Då och då så kan jag blixtra till i ett :gremwink: , dock. Av alla de leende gobbosarna så är det han som jag tycker känns mest "mig". Han fångar liksom det där ögonblicket som jag gillar allra mest med att umgås; när man för en kort stund verkligen connectar och möts i en hastig blick, nick eller blinkning. Man skrattar tillsammans, men man har också upplevt någon sorts gemenskap. Ha ha ha, och sedan tittar man upp, möts i en insiktsfull blick, blinkar och ler, innan man låter blicken vandra vidare.

Med sig på denna vandring så har man lite mer vänskap än vad man hade för ett ögonblick sedan.

---

Vilka smilies är ni?
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Jag är nog en :gremwhistle: alt. :gremsmirk: .
Anledning? Det är ju dom som försöker dölja att någonting är fel och misslyckas..
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Vilket genialt ämne, Rising! Bravo!

...

Såg ni vad jag gjorde där? Precis - jag belönade mig själv. Det är inte jag som tagit mig tid att starta den här tråden. När Rising tyckte min fråga var skoj igår, så uttryckte jag, inte alls särskilt försynt, att, nåja, klart du kan starta en tråd om det om du vill. Detta är ett drag vilket är kännetecknande för vad jag skulle kalla nya Bearnie.

:gremmad: - säg hej till gamla Bearnie. Han kunde brusa upp, skriva indignerat, slåss mot oförrätter, ta kampen. Minns ni våra gamla troll? Det var jag som trackade dom (verkliga som inbillade). Jag minns en gång i gamla vrållådan - på den tiden då vrålan var undangömd, så att alla socialbittra forumiter kunde göra den till sin hemvist - och "vi", främst Dimfrost och jag, var indignerade över något Tomas HV Mörkrid hade skrivit i en tråd till Mask (som ingen bland forumungdomen kommer ihåg numera). Vi eggade varandra, och jag antydde att Dimfrost borde ta bladet från munnen och säga Tompa ett par väl valda ord - men han var helt "nä, kan inte du göra det, du är så bra på sånt". Och så blev det - :gremmad: gjorde entré. Så gick det till på den tiden.

Nu har jag blivit så godmodig att det nästan är lite långtråkigt. Ska vi inte ta och diskutera politik på OT-forumet igen? Kommunismen mot liberalismen? Kanske är det vad som krävs för att lösgöra besten inom mig.

Nej, numera blir jag lätt så förbannat överlägsen när jag läser på forumet. Jag tänker liksom att "nåja, låt dom hållas - de får säkert ut något av att diskutera detta på sandlådenivå", och när jag skriver något så är det "så här kan ni göra för att bli duktiga" (underförstått: "... som jag är") - så var det ju inte förr, då var jag hungrig som tusan, och pratade inte om "ni" utan "oss".

Den överlägsne Bearnie är definitivt inte :gremsuck: - att rulla med ögonen är en anskrämlig vana som jag sedan länge vant mig av med. Nej, jag är mer av den tålmodiga och toleranta sortens översittare: :gremsmirk:

Jag trivs fortfarande väldigt bra på forumet, och det blir en hel del skratt. :gremgrin: passar rätt bra in på dessa upplevelser framför skärmen. Till skillnad från :gremlaugh: upplever jag detta som ett mer införstått skratt, medan det senare är mera åt den förbehållslösa glädjens håll. Något sådant tänker jag inte bekosta mig med.

----

Jag minns en annan gammal diskussion i vrålan, typ -03/04, där jag och Feliath roade oss med att kategorisera forumiterna på siten. Det blev ju underförstått till sist till de två övergripande kategorierna balla/inte balla. Vi tillhörde båda givetvis den förstnämnda kategorin, men Feliath hade lite svårt med sin identitet. Jag minns att han skrev: "Jag är som Storuggla ungefär... fast med rabies!" - klockrent! Sedan dess har två smilisar blivit uppbokade:

:gremmad: - Feliath
:gremeek: - Storuggla

Jag vet att i alla fall den förstnämnda inte misstycker den definitionen... :gremwhistle:

Den fråga som Rising förvaltat här började ironiskt nog med att jag använde mig av :gremmad: i vrålan och sedan påpekade hur jäkla arg den smilisen ser ut. Han ("Han") skrev att "Jag ser ingen smilie, däremot ser jag en bild av Dimfrost", varvid jag frågade honom vilken smilie han ("Han") skulle vara om han fick välja (det blev: :gremfrown: ). Det ironiska är alltså att Dimfrost tycks ha övertagit Feliaths kategori, nu när denne inte är bland oss längre. Kan det stämma? Cirkeln är sluten - Dimfrost är den nya gamla Bearnie?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,574
Location
Rissne
Jag är inte helt säker på vilken smilie jag skulle vara, men jag ÄR helt säker på att jag skulle vara en traditionell, minmalistisk ASCII-smilie snarare än ett överladdat, grafiskt äckel-härk.

//Krank, som önskar sig en funktion att ställa om så att andras smilies syns som vanliga istället för grafiska
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
krank said:
Jag är inte helt säker på vilken smilie jag skulle vara, men jag ÄR helt säker på att jag skulle vara en traditionell, minmalistisk ASCII-smilie snarare än ett överladdat, grafiskt äckel-härk.

//Krank, som önskar sig en funktion att ställa om så att andras smilies syns som vanliga istället för grafiska
:gremcry: :gremsick: = krank

Så måste det förståss vara. :gremsmile:
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,470
Location
Helsingborg
Re: Orka posta i trådar

Bearnie said:
Han ("Han") skrev att "Jag ser ingen smilie, däremot ser jag en bild av Dimfrost", /.../ Det ironiska är alltså att Dimfrost tycks ha övertagit Feliaths kategori, nu när denne inte är bland oss längre. Kan det stämma?
Jag skämtar endast om personer som finns i närheten, därför blev det Dimfrost istället för Feliath (som är det självklara valet). Skämtar man om folk som inte är i närheten blir gränsen väldigt suddig för var skämt och skitsnack går.

Smart utmarkerande av mitt användarnamn, förresten.

/Han som i sin tur är såpass smart att han låter andra svara i hans ställe
 

magoo

Hero
Joined
19 Oct 2002
Messages
1,117
Location
Umeå
Jag är helt klart en :gremsmile: efter en ganska tuff sommar. Nu är allt på banan och efter en tenta i morgon, den första på en massa år, ska jag bli en social varelse utan sömnskuld.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
:gremsleep: är nog min smiley.. Eller så är jag nog, fördet mesta iaf denna smiley :gremgrin:
 
G

Guest

Guest
Re: Vilken smilie skulle du vara, om du fick välja

Lätt, jag är en tom fyrkant som det hovrar text över när man försöker förstå vad det är för fel, faktiskt får denna tråden mig att inse att det inte är så för andra, men det har det varit för mig sen uppgraderingen av forumet (den rejäla som bytte hela utseendet) oavsett dator internetuppkoppling och browser, så nu börjar jag bli väldigt misstänksam om det finns ett anti-mig skript i alla gobbosar...
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,553
Location
Fallen Umber
Bearnie said:
Jag minns en gång i gamla vrållådan - på den tiden då vrålan var undangömd, så att alla socialbittra forumiter kunde göra den till sin hemvist - och "vi", främst Dimfrost och jag, var indignerade över något Tomas HV Mörkrid hade skrivit i en tråd till Mask (som ingen bland forumungdomen kommer ihåg numera). Vi eggade varandra, och jag antydde att Dimfrost borde ta bladet från munnen och säga Tompa ett par väl valda ord - men han var helt "nä, kan inte du göra det, du är så bra på sånt". Och så blev det - :gremmad: gjorde entré. Så gick det till på den tiden.

Nu har jag blivit så godmodig att det nästan är lite långtråkigt. Ska vi inte ta och diskutera politik på OT-forumet igen? Kommunismen mot liberalismen? Kanske är det vad som krävs för att lösgöra besten inom mig.

Nej, numera blir jag lätt så förbannat överlägsen när jag läser på forumet. Jag tänker liksom att "nåja, låt dom hållas - de får säkert ut något av att diskutera detta på sandlådenivå", och när jag skriver något så är det "så här kan ni göra för att bli duktiga" (underförstått: "... som jag är") - så var det ju inte förr, då var jag hungrig som tusan, och pratade inte om "ni" utan "oss".

Den överlägsne Bearnie är definitivt inte :gremsuck: - att rulla med ögonen är en anskrämlig vana som jag sedan länge vant mig av med. Nej, jag är mer av den tålmodiga och toleranta sortens översittare: :gremsmirk:

Jag trivs fortfarande väldigt bra på forumet, och det blir en hel del skratt. :gremgrin: passar rätt bra in på dessa upplevelser framför skärmen. Till skillnad från :gremlaugh: upplever jag detta som ett mer införstått skratt, medan det senare är mera åt den förbehållslösa glädjens håll. Något sådant tänker jag inte bekosta mig med.

----

Jag minns en annan gammal diskussion i vrålan, typ -03/04, där jag och Feliath roade oss med att kategorisera forumiterna på siten. Det blev ju underförstått till sist till de två övergripande kategorierna balla/inte balla. Vi tillhörde båda givetvis den förstnämnda kategorin, men Feliath hade lite svårt med sin identitet. Jag minns att han skrev: "Jag är som Storuggla ungefär... fast med rabies!" - klockrent! Sedan dess har två smilisar blivit uppbokade:

:gremmad: - Feliath
:gremeek: - Storuggla

Jag vet att i alla fall den förstnämnda inte misstycker den definitionen... :gremwhistle:

Den fråga som Rising förvaltat här började ironiskt nog med att jag använde mig av :gremmad: i vrålan och sedan påpekade hur jäkla arg den smilisen ser ut. Han ("Han") skrev att "Jag ser ingen smilie, däremot ser jag en bild av Dimfrost", varvid jag frågade honom vilken smilie han ("Han") skulle vara om han fick välja (det blev: :gremfrown: ). Det ironiska är alltså att Dimfrost tycks ha övertagit Feliaths kategori, nu när denne inte är bland oss längre. Kan det stämma? Cirkeln är sluten - Dimfrost är den nya gamla Bearnie?
Åh, det där minns jag faktiskt inte alls. Däremot har ju du alltid känts mer diplomatisk än jag, om man säger så. :gremsmile:

Jag saknar den gamla vrållådan, för övrigt. Och det gamla forumet i allmänhet, som det var kring 2004, trots så mycket fler troll då.

Själv är jag nog också den överlägsne :gremsmirk: nu. En gång i tiden, när jag var ung och entusiatisk, var jag nog snarare :gremgrin:, men det är länge sedan nu.

Däremot har jag nog aldrig varit sådär direkt arg. Det är mycket mer Feliaths grej. Snarare då :gremsuck:. Men sanningen är att jag bryr mig alldeles för lite om forumet numera för att vara någon smiley alls egentligen.

Fast egentligen är jag förstås :zeppelinare:.
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Dimfrost said:
Åh, det där minns jag faktiskt inte alls. Däremot har ju du alltid känts mer diplomatisk än jag, om man säger så. :gremsmile:
En blatant efterkonstruktion. Jag tänker låta bli att länka till gamla synder, men inte var väl jag speciellt diplomatisk inte? :gremwink:

I övrigt ser jag vissa paralleller mellan våra forumsöden, även fast jag nog inte är lika nostalgiskt lagd - jag tycker det är bättre nu än det varit.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Vilken smilie skulle du vara, om du fick välja

"I övrigt ser jag vissa paralleller mellan våra forumsöden, även fast jag nog inte är lika nostalgiskt lagd - jag tycker det är bättre nu än det varit."

Det beror på att du inte ingår i den samhällsgrupp/personlighetstyp som anser det coolt att vara blasé, degenererad eller begåvad med ett försenat fin de siècle.


Storuggla, och det är bra
 
Top