Vilken plattform lämpar sig bäst för online-konvent?

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,539
Location
Umeå
Det har jag undrat över väldigt länge (började nysta lite i det inför idéen att köra ett wrnu-konvent online förra året, men det rann ut i sanden).

Vilken tycker du? Varför?
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,308
Location
Göteborg
Skulle tro att det nog är smidigast att bygga det utifrån Discord. Största fördelen att det är superenkelt att ha både text-chatkanaler och röst-chatkanaler så om fyra vill börja spela rollspel så är det bara att dyka in i den kanalen? Sen kanske en vill komplettera med något men har inte så bra koll på vilken funktionalitet som finns i Discord om en gräver djupare, kan tänka mig att nästan allt en vill ha kan finnas där i vart fall.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
På mitt jobb använder vi Zoom, vilket har fungerat väldigt bra för mig. Har bl a haft kursupprop med 40+ användare utan större problem. I Zoom kan man också skapa minigrupper samt dela skärm med varandra.

Länk: https://zoom.us/
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,094
Discord - enkelt, gratis, man bygger lätt upp en server med massa olika text- och voice-chats. Sen kör man spelen i Roll20 eller med en dice roll bot till discord, eller bara över voice chat i det fall man inte rullar tärning.
 

claes

Swordsman
Joined
19 Jun 2005
Messages
430
Location
Jönköping
Jag har helt gått över från Roll20 till Astral Tabletop. Det är snyggare, har inte lika mycket funktioner men enklare att använda. Deras rollformulär är enklare - ladda upp pdf och ”drag and drop” fält osv. Inga programmeringskunskaper krävs.

Dessutom är Astrals pro-del gratis just nu för att främja online-spelande.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Jag tänker att om man inte behöver bild är väl discord väldigt smidigt och välanvänt och kunde framför allt vara en bra "allmän yta" i vilket fall, alltså om man tänker själva övergripande konventet. Jag ser inget större problem med att där skapa grupper och undergrupper, som sedan skulle kunna spela via t.ex. roll20 i mindre grupper eller som basenanji säger zoom.

Fördelar med discord som huvudplats är då att: man kan ha ett huvudrum med väldigt många människor i så att det känns som en gemensam yta, ett där alla kan skriva lite allmänt, hälsa när man hoppar in osv, funkar bra på väldigt många människor.

Roll20 är ju roll20, tar kanske lite tid ordna upp men finns fungerande voice och video funktion där som åtminstone jag tycker funkar bra, blev dock osäker om våran SL brukar betala för det, men jag TROR att skillnaden mest är antalet utrymme man får att lägga upp bilder osv.

Zoom, vi använder det mycket via min utbildning och det funkar bra tycker jag. Man kan skapa särskilda rum där med en inbjudningslänk väldigt enkelt. Det går också ha större rum och finns möjlighet att både ha låst bild (om man nu kör med bild) på en som pratar (tänk SL) eller att det är just den som pratar som syns, vilket jag kan tycka känns ganska trevligt när man spelar rollspel. Har dock inte superkoll på vilka övriga funktioner som finns eller om man egentligen behöver betala eller något sådant, eftersom vi får det automatiskt då hela utbildningen grundar sig runt detta. Kostar det inget är det iaf ett bra upplägg med iaf möjlighet till ca 40st.


Om jag spontant skulle lägga upp en plan nu utan att ha tid att kolla upp mer detaljer så skulle det vara att ha en discordkanal för själva stora eventet, med grupprum som har namn efter vissa rollspel där man kan hoppa in för att visa intresse för det. Därefter skapa zoom rum (eller roll20 för all del om man har tid att förbereda bilder och kartor) och skicka länken till de inblandade.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
claes;n344680 said:
Jag har helt gått över från Roll20 till Astral Tabletop. Det är snyggare, har inte lika mycket funktioner men enklare att använda. Deras rollformulär är enklare - ladda upp pdf och ”drag and drop” fält osv. Inga programmeringskunskaper krävs.

Dessutom är Astrals pro-del gratis just nu för att främja online-spelande.
låter spännande iaf, måste ju kolla in det
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,539
Location
Umeå
Zoom verkar kosta $14.99 per mötesvärd och månad.

Hur är det egentligen med Google Hangouts nu för tiden? Jag trodde det skulle läggas ned i höstas, men det verkar fortfarande finnas.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,847
Location
Nordnordost
Björn Wärmedal;n344692 said:
Zoom verkar kosta $14.99 per mötesvärd och månad.

Hur är det egentligen med Google Hangouts nu för tiden? Jag trodde det skulle läggas ned i höstas, men det verkar fortfarande finnas.
NNO spelar fortfarande in via Google Hangout i alla fall.

Kom du någonstans i din jakt på ett bra och billigt headset för onlinespel?
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,539
Location
Umeå
wilper;n344694 said:
NNO spelar fortfarande in via Google Hangout i alla fall.

Kom du någonstans i din jakt på ett bra och billigt headset för onlinespel?
Nja. Det är underordnat jakten på en plats att sitta och spela på :D Men det löser sig.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Björn Wärmedal;n344692 said:
Zoom verkar kosta $14.99 per mötesvärd och månad.

Hur är det egentligen med Google Hangouts nu för tiden? Jag trodde det skulle läggas ned i höstas, men det verkar fortfarande finnas.
Oj..

Ang hangouts så använder vi det för att tex boka in möten och sånt. Vi har använt det en gång som backup när roll20 muppade sig och det funkade väl ok antar jag men efter bara ett försök kan jag nog inte säga något mycket mer.

?????
 

Halo

Veteran
Joined
16 Feb 2015
Messages
37
Jag skulle väl också tro att Discord (+ eventuellt något annat) skulle fungera okej för något sådant. Förutom det ovan nämnda är det är ganska smidigt att man kan köra röst över telefonen så alla behöver inte ett headset till datorn, de flesta har fått med någon slags handsfree lösning med telefonen.
 

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
575
Location
Göborg
Basenanji;n344666 said:
På mitt jobb använder vi Zoom, vilket har fungerat väldigt bra för mig. Har bl a haft kursupprop med 40+ användare utan större problem. I Zoom kan man också skapa minigrupper samt dela skärm med varandra.
Zoom verkar poppat upp på en hel del ställen, utan att ha använt det verkar det i samma nisch som Discord, Slack och Teams, men kan inte påstå att jag blev positivt inställd till dem när jag läste om deras rätt läskiga "feature" för bara ett halvår sedan. Om du försökte avinstallera det ifrån en Mac hade de ett dolt program som installerade det igen i bakgrunden. Hur tänkte de där!?

För att ge min syn på originalfrågan: Det finns en uppsjö olika system som löser problemet, vilket som är "bäst" beror helt på behovet. Jag tycker frågan är korrekt formulerad, men jag började fundera på vilka ramar som konventet kan ha (som påverkar palttformsvalet):
  1. skall det finnas en fördefinierad begränsning på antal deltagare?
  2. anmälan i förväg eller "bara dyka upp"?
  3. får deltagarna använda andra plattformar för sitt pass om de inte gillar den plattform du har valt?
  4. är konventen begränsat i tid (en viss helg/vecka)?
  5. fördefinierade pass eller mer av ett kontakttorg?
  6. får plattformen kosta något?
  7. hur mycket administration av deltagarkonton är acceptabel?
Jag tycket näst sista frågan är rätt viktig, det finns många gratisplattformar men de har ofta begränsningar som kommer ställa till det (vanligen antal deltagare) men ofta tycker jag att de funktioner som en betalar för (utöver antalet deltagare) kan vara ganska onödiga utanför ett företag (vissa kan vara användbara som att alla diskussionsrum visar företagets/konventets logga, andra som att visa förra månadens historik eller att kunna ladda upp 500 GB med filer kanske inte är lika nödvändigt). Val av plattform kommer att påverka och påverkas av den sista frågan väldigt mycket. Skall viss information döljas för deltagarna och vilka rättigheter skall arrangörerna ha relativt deltagarna? Jag tror att den plattform som väljs behöver ha ett bra stöd för botar som kan hjälpa till med en del admin. Det talar för Discord eller Slack, mig veterligen.
 
Top