Vilken nivå av korrekthet är viktigt i en historisk setting?

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,211
Någon borde göra ett rollspel av Osten och maskarna! När läste du i Lund, @Bifur ?
Länge sen :), historia 1997-98 innan jag växlade över och blev statsvetare istället. Var tillbaka för kandidaten 2003 har jag för mig men fixade aldrig C-uppsatsen (motivationen att ta en examen till tröt när jag väl börjat jobba).
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,694
Location
Göteborg
Däremot tycker jag du har fel i ett annat hänseende: det finns nämligen två stora historiska industrier, den underhållande och den akademiska. Och sällan mötas de två!
Den akademiska är väl bara underhållning för akademiker? Okej, nu var jag elak.

Den första hittar man lätt, den andra är undangömd i forskningsbibliotek och de vetenskapliga journalernas sidor. Och där kan den hågade hitta hur mycken kunskap som helst.
Problemet där är väl att den hågade inte kommer åt den. Jag sitter ju nu som sagt och skriver scenarion som utspelar sig under Qing-regimens sista decennier. Jag behöver en magistrat som har hand om Saikwan-området i Kanton. Det vore sjysst att veta exakt vilket distrikt det föll under och vad magistraten hette, men att ta reda på detta känns så otroligt omständigt att jag i det första fallet gör en begåvad gissning baserat på vad jag kan läsa i lättillgängliga böcker och Wikipedia, och i det andra fallet helt sonika hittar på ett namn.

Vet du något om spelets tillkomsthistoria? Står det något i det om vad konstruktörerna byggt spelet på?
Jag äger inte spelet själv. Men jag gör en libation av sencha för att åkalla @Björn den gode så ser vi om han dyker upp.
 

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
585
Location
Göborg
För mig handlar allt spelande om ”suspension of disbelief”; det spelar ingen roll om jag läser en bok eller spelar ett spel. I Chris Woodings bok Ace of Skulls säger en av huvudpersonerna ”X got a medal for intelligence?! I don’t want to live on this planet anymore.” Jag trillade ur helt när ett begrepp ifrån webben hade läckt in i en SF-bok. Samma sak sker om sheriffen i Western dricker Coco-Cola (och eftersom Coca-Cola är en modern dryck för mig skulle jag hajja till även om det skedde efter 1886). Samtidigt uppskattar jag om vi kör modern kvinnosyn etc. eller om just de här skyttesoldaterna inte har utfört en gruppvåldtäkt.

När jag spelledde en lång CoC-kampanj för flera år sedan var jag väldigt glad att det fanns så mycket material på nätet så att jag kunde visa en ritning på det skepp de åkte över Atlanten med och kunde visa foton på hur det såg ut i kabyssen. Det visade sig vara väldigt mycket svårare i en Western-kampanj, antagligen främst för att kamerorna var större och dyrare på 1800-talet. Färre fotade. Det gjorde inte respektive kampanj historiskt korrekt, men mer historiskt korrekt än om jag inte hade läst på. Det gjorde det lättare för oss alla att känna att vi var där.

Det är omöjligt att få till helt historiskt korrekt, dels för att tolkningen av vad som skedde och tänktes skiljer sig åt mellan olika historiker, dels för att den var inte homogen. Om du skall spela i en korrekt version av Skara av idag, hur mycket kommer den inte skilja sig åt emot om du åker dit? Även den mest historiskt korrekte film måste göra avsteg för att kunna ha en säker arbetsplats för skådespelarna och att du som åskådare skall känna igen de lika kombattanterna i ett fältslag (Tod’s workshop har en bra genomgång av detta, Why are movie swords always wrong? (An armourers thoughts)). Det samma gäller för spel.

Om ingen runt bordet reagerar på en anakronism gör det inget, men om jag spelar Pendragon har jag större friheter med detaljerna än om jag spelar Chivalry and Sorcery (som för övrigt gjorts av historiker, om jag förstått det rätt). Under Kickstartern till det senare delade de en av bilderna ifrån boken och det uppstod en debatt huruvida en söm (?) i ringbrynjan var helt konsekvent med tidsperioden eller om det var en detalj som inte blev aktuellt förrän ett bar decennier senare. (Debatten var godmodig och visade på det som gjorde mig intresserad spelet ifrån första början, viljan att få alla detaljer korrekta).

Kan tilläggas att jag tror att Chivalry and Sorcery kan kvala in i er diskussion om att fokusera på föreställningsvärlden istället på bara siffror som hur mycket en rustning väger eller kostar.
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,177
Det har väl inte så mycket med rollspel att göra? Är det inte så historia fungerar i allmänhet? Det handlar om händelser och årtal, och lite teknologi och berömda människor.
Beror på vilken "historia" du tittar på. Populärvetenskapliga historie-framställningar är ofta sådana, liksom grundskolans historiekurs. Mycket därför att man behöver de där händelserna och årtalen och berömda människorna för att hänga upp det hela på, för att ge det struktur. Och för att det hör till allmänbildningen att känna till en del av de där händelserna och årtalen.

Tittar man däremot på vad historiker håller på med, forskningen de gör, så inkluderar det även en hel del som går betydligt djupare in på olika saker, inklusive tankevärlden hos folk i det förgångna. Det finns enormt mycket information att tillgå om både det ena och det andra - problemet är bara att hitta den.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,694
Location
Göteborg
Jag behöver en magistrat som har hand om Saikwan-området i Kanton. Det vore sjysst att veta exakt vilket distrikt det föll under och vad magistraten hette, men att ta reda på detta känns så otroligt omständigt att jag i det första fallet gör en begåvad gissning baserat på vad jag kan läsa i lättillgängliga böcker och Wikipedia, och i det andra fallet helt sonika hittar på ett namn.
Det här har inget med diskussionen att göra, men jag är sjukt nöjd över att ha lyckats spåra upp adressen till magistratkomplexet genom ett hongkongbaserat nätforum och kantonesiska Wikipedia. :gremcool: Trots att det är på en gata som inte ens finns längre!
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,985
Location
Ett häxkräl
Den akademiska är väl bara underhållning för akademiker? Okej, nu var jag elak.
Ja, det var i alla fall hårddraget. Men - för att gå fett OT - har du på en del sätt helt rätt i min mening. Alltför många historiker skriver oerhört kunniga, finstämda och för allmänheten (även den bildade) esoteriska och obegripliga texter och gömmer undan sina resultat i obskyra och otillgängliga tidsskrifter. Man skriver för sitt VC, för de sakkunniga som ska ge en nästa tjänst eller projekt, för sina akademiska kompisar. Vi hade en vända med början i en debatt som sprang ur 68-rörelsen när många svenska historiker ville komma ut ur elfenbenstornet och skriva emancipatorisk historia, historia av och för och om vanligt folk. Den höll i sig till 90-talet i alla fall, men nu tycker jag den till stor del är borta. Historikerna är tillbaka i elfenbenstornet. Att skriva populärvetenskap ger noll karriärpoäng och många tycks inte ens bry sig. Jag tycker inte om den här utvecklingen, dels för att jag tror den är farligt för den vetenskapliga forskningens legitimtet, dels för att jag tycker att alla historiker borde vilja bli lästa och göra ett avtryck utanför det närmast sörjande. Historiker borde skriva mer populärvetenskap och debattera mer.

Problemet där är väl att den hågade inte kommer åt den.
Fast det tycker jag inte stämmer. Alla folkbibliotek erbjuder (väl?) gratis fjärrlån av böcker och kopior av artiklar till ett okej pris? Det gör i alla fall mitt. Jag kan låna alla böcker på ett nordiskt forskningsbibliotek gratis. Det är bara att fylla i ett webbformulär, det tar några minuter. Allt man kan hitta på LIBRIS, Oria och Rex går att få tag på - en hel galax med historiskt kunnande.
 
Last edited:

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,177
Historikerna är tillbaka i elfenbenstornet. Att skriva populärvetenskap ger noll karriärpoäng och många tycks inte ens bry sig.
Det är inte unikt för historiker. Det är lika illa, i många fall värre, inom alla övriga akademiska discipliner.
När var senast du såg en populärvetenskaplig bok om kemi, eller geografi, eller nationalekonomi?
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,255
Det är inte unikt för historiker. Det är lika illa, i många fall värre, inom alla övriga akademiska discipliner.
När var senast du såg en populärvetenskaplig bok om kemi, eller geografi, eller nationalekonomi?

Genuint ärkebra bok. Om populärvetenskap vore en religion är det här en kardinal. Eller åtminstone en biskop.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,999
Location
Ereb Altor
Även om den populärhistoriska litteraturen måhända är på tillbakagång (jag läste en del Englund och Harrison med behållning back in the day) så är min uppfattning att den tagit plats i andra medier, inte minst TV och poddar. Historieätarna tycker jag är ett lysande exempel på detta. Bla adresserade de den klassiska myten om köttätande förr i tiden.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,657
Location
Värnhem, Malmö
Det är inte unikt för historiker. Det är lika illa, i många fall värre, inom alla övriga akademiska discipliner.
När var senast du såg en populärvetenskaplig bok om kemi, eller geografi, eller nationalekonomi?
Nu är det här fusk eftersom jag jobbar på bibliotek och ser böcker hela dagarna, men det här är till exempel en intressant populärvetenskaplig bok om kemi av relativt nytt datum:

Ond kemi.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,657
Location
Värnhem, Malmö
Någon borde göra ett rollspel av Osten och maskarna! När läste du i Lund, @Bifur ?
Jag tänker mig att man hade kunnat göra det till ett soloäventyr annars.

Du har kunder i din kvarn. Vad gör du?
Mal deras mjöl utan krusiduller, gå till 27.
Påminner dem om att du också spelar gitarr om de har planerat någon festlighet, gå till 389.
Berättar om dina kätterska religiösa föreställningar, gå till 95.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,311
Location
Göteborg
Det kan jag tänka mig. Jag har aldrig spelat det, men det låter som ett intressant spel. Och på tal om kulturhistoria, undrar jag om detta spel skulle ha tillkommit om det inte var för Annallesskolan i allmänhet och Emmanuel Le Roy Laduries bok om katarbyn Montalliou i synnerhet. Den forskningen gör att vi idag har kunskaper om katarernas föreställningar som jag tror inte fanns före säg 1970-talet. Vet du något om spelets tillkomsthistoria? Står det något i det om vad konstruktörerna byggt spelet på?
Källförteckningen listar 25 titlar från 1982-2001 men jag är inte tillräckligt insatt för att veta vilka som tillhör anallesskolan och inte, Emmanuel Le Roy specifikt nämns inte.
Den som refereras oftast (med fem titlar) är en Franco Cardini men han verkar inte ha någon engelsk wikipediasida så längre än så kom jag inte.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,608
Location
Uppsala
När du spelar Call of Cthulhu, eller ett annat rollspel med en tydlig historisk epok som kuliss, var brukar du lägga nivån av historisk korrekthet? Är det viktigt att du researchar varje detalj (Nej, röda gardiner var inte på modet på sardiniska sydkusten våren 1922), eller nöjer du dig med att satsa på det som kan vara viktigt för storyn (I Boswick fanns inte telefoner förrän 1930, så RP kan inte ringa efter hjälp)? Gäller det även platser - är det okej att hitta på tex. ett zoo i en stad i USA som ingen har varit i?
Generellt är jag mer ute efter känsla än detaljism och ser inte det senare som en förutsättning för det förra. För historiskt inspirerade scenarier jag spellett har det ofta blivit väldigt mycket research, ibland 100+ sidor, men i det faktiska materialet har det aldrig varit mer än spelare/spelledare orkar läsa. Ibland kan jag dock känna att du behöver ha gjort den där researchen för att kunna svara på frågor och ge spelarna vettiga resonemang—men faktum är ju att det mest centrala av allt är rollpersonerna.

Om rollpersonerna är "investigators" i CoC, då behöver du ha lite koll på hur detektivarbete, brottsplatsundersökningar, etc., går till i den epok som spelas. Men du behöver antagligen inte ha järnkoll på sakkunskap utanför scenariots ledtrådar. Exempelvis.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,694
Location
Göteborg
I CoC känns det ju spontant som att det spelar mindre roll, då historisk korrekthet redan åkt ut genom fönstret när du slänger in tentakelmonster. Samma sak i alla spel med fantastik.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,657
Location
Värnhem, Malmö
I CoC känns det ju spontant som att det spelar mindre roll, då historisk korrekthet redan åkt ut genom fönstret när du slänger in tentakelmonster. Samma sak i alla spel med fantastik.
Jag upplever snarare motsatsen, att det övernaturliga gör sig bättre mot en realistisk fond. Man jobbar med en kontrastverkan, där en grund i det vardagliga och verklighetsorienterade får det övernaturliga att framstå som mer tydligt avvikande.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,985
Location
Ett häxkräl
Jag upplever snarare motsatsen, att det övernaturliga gör sig bättre mot en realistisk fond. Man jobbar med en kontrastverkan, där en grund i det vardagliga och verklighetsorienterade får det övernaturliga att framstå som mer tydligt avvikande.
Ja, detta är tex en sak om CoC-kampanjen Beyond the Mountains of Madness som dök upp i en tråd om bästa CoC-kampanj för inte så länge sedan gör väldigt bra.
 
Last edited:
Top