Vilken media har inspirerat ditt rollspelande mest?

Den här tråden har fått mig att inse hur lite jag inspireras av… media, på det sättet som en del av er verkar.
Nu fick man ju inte välja facklitteratur odyl enligt trådstarten, men för mig kommer alla dessa andra källor ("filmer/böcker/serietidningar/spel/etc") som god tvåa. Jag inspireras väldigt mycket mer av vår samtid, vår historia och våra ideologier m.m än av några filmer och böcker.

Rome: En HBO-tv-serie som kanske inte kräver någon närmare presentation. Förmodligen en av de bästa historieskildringar som någonsin gjorts, en masterclass i fisktanks-design och i att skildra karaktärer som är likeable trots att de förkroppsligar sin tids sunkiga värderingar på ett upplevt autentiskt vis.

Jag hade ganska nyligen sett Rome när jag började spela Eon IV. Så i min fantasi är Jargien ännu mer romerskt än vad regelboken faktiskt anger.
Jag har också som många andra ett gäng ungdomssynder i bagaget där jag utan större framgång försökt adaptera olika filmer (Aliens, Pitch Black osv) till rollspelsäventyr. Men för det mesta funkar det ju inte; film är för linjärt.

Jag håller med om att man inte riktigt kan bara ta en film eller en roman och rakt av kopiera handlingen. En manus- eller romanförfattare har full kontroll över sina karaktärer - vilket givetvis en spelledare inte har över sina spelare. Osv. Men att t ex plocka miljöer, grundläggande teman eller inspireras till att skapa och gestalta SLPer tycker jag är både lätt och användbart.

På tal om Aliens, så spelade jag början av äventyret Chariot of the Gods till Alien RPG på ett konvent. Och där tyckte jag faktiskt att det hela kändes som en Alien-film, och verkligen fungerade som rollspel samtidigt.

Mina Legend of 5 Rings spel är i huvudsak inspirerat av Usagi Yojimbo, Okko, & Zipang (japansk rulle)*

* upptäckte just att den finns upplagd på Jutuben i helhet:

Back