Vilken IP borde Fria Ligan göra rollspel på härnäst?

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Jag uppfattar att Symbaroum har ett skräckinslag som inte finns på samma sätt i Trudvang... Symbaroum är mer tydligt koncentrerat till en plats och en konflikthärd. Trudvang är på det viset en mer traditionellt öppen värld, där lite allt möjligt ryms. Det som håller ihop är mer stilen med John Bauersk fantasy som möter vikingatid. Bitvis ser jag nästan mer likhet med Svärdets sång än Symbaroum.
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
786
Vilka andra exempel på liknande spel finns? Säger inte att inget existerar men tycker inte de finns i drivor (talar nu om levande varumärken)
DnD 5e känns ju typ väldigt nära här. Samt så klart DoD 2023. Även MÖRK BORG och andra liknande produkter skulle jag nog sätta i det facket.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,933
DnD 5e känns ju typ väldigt nära här. Samt så klart DoD 2023. Även MÖRK BORG och andra liknande produkter skulle jag nog sätta i det facket.
Har inte DnD 5e en himla massa lore som man måste läsa in? Plus att man måste köpa en hel del olika böcker bara för att börja spela? Sen skulle jag nog själv inte beskriva reglerna till det spelet som snabba och smidiga, men det är nog en smaksak.
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
786
Har inte DnD 5e en himla massa lore som man måste läsa in? Plus att man måste köpa en hel del olika böcker bara för att börja spela? Sen skulle jag nog själv inte beskriva reglerna till det spelet som snabba och smidiga, men det är nog en smaksak.
DnD är som Marveltidningar, det finns supermycket lore-material men det är väldigt lite man faktiskt behöver veta om settingen egentligen. Tror att den stora majoriteten av spelare nog bara plockar upp spelet för att mörda monster, loota guld och rulla tärningar. Det var i alla fall så när jag testade för 10 år sedan.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,933
DnD är som Marveltidningar, det finns supermycket lore-material men det är väldigt lite man faktiskt behöver veta om settingen egentligen. Tror att den stora majoriteten av spelare nog bara plockar upp spelet för att mörda monster, loota guld och rulla tärningar. Det var i alla fall så när jag testade för 10 år sedan.
Ah, jag har spelet alldeles för lite DnD för att ha full koll på det själv. Jag har bara fått intrycket av att Ligans DoD uppskattas då det är ett lättare och smidigare spel med mindre lore och färre böcker man ”måste” köpa. Men jag kan såklart ha fel där.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,568
Men jag kan såklart ha fel där.
Jag delar din bild av att DoD23 är lättare än 5E att komma in i, både när det gäller regler och spelvärld. Ska erkänna att jag inledningsvis var skeptiskt till DoD23 men jag har omvärderat det efter några spelpass. Det är fartfyllt och farligt på ett sätt jag uppskattar. 5E ser jag som en annan grej med sitt superhjältebyggande och försök till regelprecision. Men det är väl egentligen ett ämne för en annan tråd. :)
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,271
För mig som inte läst eller spelat något Trudvang-relaterat utöver Vildhjärta för 20 år sedan, på vilket/vilka sätt är Trudvang saga?
Det är det inte alls. Det finns inget av bröderna Grimm, Hyltén-Cavallius eller Ambjörnsson och Moe i det. Inte ens en gnutta Charles Perrault. Det enda är att trollen är designade med John Bauers verk i bakhuvudet.

Det är allt.
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
786
Det är det inte alls. Det finns inget av bröderna Grimm, Hyltén-Cavallius eller Ambjörnsson och Moe i det. Inte ens en gnutta Charles Perrault. Det enda är att trollen är designade med John Bauers verk i bakhuvudet.

Det är allt.
Det är ju saga som i den isländska/fornnordiska betydelsen. Minns att det ytterst havererade äventyret Eldsjäl till och med tog upp de isländska fornsagorna som sin huvudsakliga inspirationskälla.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,933
Mitt Dunder & Drakar?
Jag personligen har nog inte tänkt Dunder & Drakar som ett spel med snabba regler (menar absolut inte det som något negativt) men jag har å andra sidan bara läst reglerna och inte spelat så kan absolut ha fel 🙂
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,090
Location
Göteborg
DnD är som Marveltidningar, det finns supermycket lore-material men det är väldigt lite man faktiskt behöver veta om settingen egentligen.
Specifikt Forgotten Realms är precis som Marvels eller DCs serietidningar i att de med irriterande regelbundenhet gör reboots och retcons, som ingen vettig person nu kan hålla ordning på. :cool:
Men kör man en viss kampanjbok behöver man som du säger egentligen inte veta något utanför den.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,302
Location
Göteborg, Lindome
Jag personligen har nog inte tänkt Dunder & Drakar som ett spel med snabba regler (menar absolut inte det som något negativt) men jag har å andra sidan bara läst reglerna och inte spelat så kan absolut ha fel 🙂
Det har betydligt fler bygg-regler, men i spel skulle jag hävda att reglerna är snabba. Åtminstone hör de mer hemma bland de snabba än bland de tunga och komplexa.

Som jämförelse kan jag ju berätta att jag, @Bolongo och två andra spelledare körde ett äventyr med fem olika encounters (varav en rent social) för flera grupper av absoluta nybörjare på två till två och en halv timma i höstas. Visst hade vi trimmat bort några småsaker, men att kunna förklara regler och köra ett äventyr för kompletta nybörjare på den tiden tycker jag gör att de kan klassas som snabba.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,901
Location
The Culture
MODERERING

Allmän uppmaning: Just nu verkar diskussionen inte ens vara i närheten av ämnet "Vilken IP borde Fria Ligan göra rollspel på härnäst?" Vill ni fortsätta någon av de här diskussionerna föreslår jag att ni skapar en ny tråd.

Tack på förhand!
 

verec

Veteran
Joined
12 Jun 2021
Messages
104
Location
Göteborg
Nu när Arc Dream redan norpat ”The Black Company” och Dark Souls rpgt aldrig fick luft under vingarna, så tycker jag FL borde försöka bana mer grim (& grym) mark i Mörk Borgs anda med ”The Prince of Nothing” IP:n.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,085
”The Prince of Nothing”
För dig som tycker att problemet med Paul Atreides är att han var alldeles för mesig och inte brutal och manipulativ nog, och hade kvar några som helst mänskliga sidor.
 

verec

Veteran
Joined
12 Jun 2021
Messages
104
Location
Göteborg
För dig som tycker att problemet med Paul Atreides är att han var alldeles för mesig och inte brutal och manipulativ nog, och hade kvar några som helst mänskliga sidor.
Nu har jag inte läst/spelat Dune, men jag tror absolut det kan finnas liknelser. Men just då en typ av fantasy jag inte sett så mkt av (och är intresserad av), om ej det finns något typ Game of Thrones-spel eller så som fångar tex maktspel och intriger väl. Sedan är det filosofiska fokuset något som jag tror skulle lämpa sig väldigt väl att utforska med rollspel i större utsträckning än vad jag vanligen stött på. Kanske är en bra ingångspunkt för ett ev sådant rpg.

Edit: För övrigt är nog likheten med gemene rollspelskaraktär rätt stor. Förutom att man även upplever förövaren/offrets känslor (om än som bokstäver på ett papper).

Man får väl ändå ge dem att de nyligen gått ut med att de skall göra just det, även fast det inte är specifikt Prince of Nothing.
Ah det är sant. När jag såg det grafiska trodde jag en kort stund det var en Darkest Dungeon-version.
 
Last edited:

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,271
Nu när jag är drygt halvvägs igenom Leigh Bardugos boksvit (Shadow & Bone) slår det mig att de hade passat finfint som rollspel. Bra värld, bra saker att göra, logiskt utrymme för äventyrande och så vidare.

Hoppas kan man alltid.
 
Top