Vilken IP borde Fria Ligan göra rollspel på härnäst?

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
787
Jag byter fokus; Har någon föreslagit Arcanum? Tro det skulle bli intressant som rollspel. https://videogamegeek.com/videogame/70446/arcanum-of-steamworks-and-magick-obscura
Känns ju rimligare att Ligan skulle släppa Oktoberlandet 2.0 där man hänger i fantasy-europa istället för fantasy-sovjet. Det år ju redan steampunk, narnia och politiska intriger. Gärna med År Noll-motorn istället för Fate, som jag tyckte funkade rätt dåligt för just den settingen.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,568
För mig låter det väldigt likt vad som är USP för Symbaroum.
Jag får samma känsla. Skog, troll och stämningsfulla bilder. Möjligtvis att Symbaroum är mindre nordiskt och vikingatida, men jag är för dåligt insatt för att kunna säga något säkert.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,087
Jag får samma känsla. Skog, troll och stämningsfulla bilder. Möjligtvis att Symbaroum är mindre nordiskt och vikingatida, men jag är för dåligt insatt för att kunna säga något säkert.
Symbaroum är mer kontinental renässans/senmedeltid (renässansen är ändå bara en lokal form av senmedeltid i Italien).
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,891
Location
Marjura
Jag tror att Trudvang 2.0 som setting till DoD23 skulle sälja som smör. Förstärkt med Den Svarta Solen-kampanjen (Snösaga m fl) done right dvs rejält reviderade och omskrivna. Bonner och Tapia m fl som illustratörer. Ett DoD23 för de som tycker 23:an är för "barnsligt tecknat/sockersött" etc. Tror inte det kommer att hända (men tror även att nordiska Alba och Landet Bortom-settingen skulle funka bra som en egen kampanjbok till DoD23).
 
Last edited:

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,953
Location
Örebro
Jag tror att Trudvang 2.0 som setting till DoD23 skulle sälja som smör. Förstärkt med Den Svarta Solen-kampanjen (Snösaga m fl) done right dvs rejält reviderade och omskrivna. Bonner och Tapia m fl som illustratörer. Ett DoD23 för de som tycker 23:an är för "barnsligt tecknat/sockersött" etc. Tror inte det kommer att hända (men tror även att Alba och Landet Bortom-settingen skulle rulla som en egen kampanjbok till DoD23).
Intressant, jag skulle nog faktiskt investera tid i att spela DoD23 om det hade lite mer drag från Trudvang som värld. För mig blir DoD23 mer en hyllvärmare nu där jag känner större lockelse att spela 5:e Trudvang istället på grund av stilen och (avsaknaden av ankor).
 

Gutte

Warrior
Joined
15 Apr 2020
Messages
249
Jag backade vildmarkens varelser och den brända jorden men har inte läst mycket. Jag fick för mig att den settingen plockar upp sago/norden bollen.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,006
Location
Umeå
Ja, även om både Trudvangs och Symbaroums USPar är deras världar och stämning så har de ganska rejält olika världar och stämningar...
Intressant, jag skulle nog faktiskt investera tid i att spela DoD23 om det hade lite mer drag från Trudvang som värld. För mig blir DoD23 mer en hyllvärmare nu där jag känner större lockelse att spela 5:e Trudvang istället på grund av stilen och (avsaknaden av ankor).
Medhåll, förutom att jag skulle ha betonat det viktigaste genom att skriva (avsaknaden av ankor) istället! ;)
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
787
Trudvang är storskog, troll och vikingar.
Symbaroum är storskog, troll och masker.
Kan väl också tycka att Trudvang även har vindpinade slätter, djupa dvärgariken och en jävla massa snö vilket inte riktigt finns i Symbaroum om jag minns rätt. Det är ju en större värld med flera kontinenter, där symbaroum främst är ett större land.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,089
Art och setting skulle jag säga.
Själv undrar jag verkligen över vad Banemaster - eller vad det är nya drakar och demoner heter - har för USP för de som inte har den svenska nostalgikopplingen. Folk verkar väl mest pepp på spelet för att det är en Fria Ligan produkt. Tänk då vad de kunnat göra med en så stark USP som Trudvang.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,933
Själv undrar jag verkligen över vad Banemaster - eller vad det är nya drakar och demoner heter - har för USP för de som inte har den svenska nostalgikopplingen.
Röjig fantasy med ett snabbt och smidigt regelsystem där du inte behöver sätta dig in i jättemycket setting innan spelet och där det finns en otroligt stor mängd material till spelet så att spelgruppen alltid har någonting att lira.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,568
Trudvang är saga (om än för vuxna), Symbaroum är förrutnelse, korruption och mörker. Stor skillnad tycker jag.
För mig som inte läst eller spelat något Trudvang-relaterat utöver Vildhjärta för 20 år sedan, på vilket/vilka sätt är Trudvang saga?
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,568
Röjig fantasy med ett snabbt och smidigt regelsystem där du inte behöver sätta dig in i jättemycket setting innan spelet och där det finns en otroligt stor mängd material till spelet så att spelgruppen alltid har någonting att lira.
+ En tydlig visuell stil.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,089
Röjig fantasy med ett snabbt och smidigt regelsystem där du inte behöver sätta dig in i jättemycket setting innan spelet och där det finns en otroligt stor mängd material till spelet så att spelgruppen alltid har någonting att lira.
Låter inte särskilt unikt. Även om alla med det sagt kan behöva ett generiskt genre-spel emellanåt.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,933
Låter inte särskilt unikt.
Vilka andra exempel på liknande spel finns? Säger inte att inget existerar men tycker inte de finns i drivor (talar nu om levande varumärken)
 
Top