Vilken IP borde Fria Ligan göra rollspel på härnäst?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,892
Location
The Culture
Nu är sparkstöttningen* för Blade Runner just avslutad, och Fria Ligan har även Alien och The One Ring i bagaget. Samtliga är stora, välkända och populära i nörd-kretsar.

Så vad tror ni är nästa steg? Vilket välkänt varumärke kommer Ligans nästa rollspel att handla om?

*Jag försöker lansera den svenska termen. Det går trögt...
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Wheel of time tror jag skulle vara ett uppskattat ip hos många.

Finns ju ett rollspel som kom ut 2001 men kan vara dags för ett nytt.

Speciellt nu när amazon kör wheel of time serien


Willow i samband med att Disney+ kommer köra sin Willow serie
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,259
Finns gott om tips i den här tråden.

 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,259
Lite mer seriöst skulle jag inte bli förvånad om det blir något superhjältande. De har gott om spel vid det här laget, men inga superhjältar än. Att utgå från MÅ0 ger bra mall för superhjältar tänker jag.

Sen har de väl pratat om ett Cthulhu-spel rätt länge nu, va?

Annars tror jag det kan bli något totalt oväntat - lite som Ur Varselklotet. Det var inget som låg på min radar att det var på gång.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,105
Location
Stockholm
Nu är sparkstöttningen* för Blade Runner just avslutad, och Fria Ligan har även Alien och The One Ring i bagaget. Samtliga är stora, välkända och populära i nörd-kretsar.

Så vad tror ni är nästa steg? Vilket välkänt varumärke kommer Ligans nästa rollspel att handla om?

*Jag försöker lansera den svenska termen. Det går trögt...
[Trailer voice]From the company that gave you Tales from the Loop RPG, Alien RPG, The One Ring RPG, and Blade Runner RPG, comes a new license game. Based on a classic and beloved IP. Using a variant of the Tales of the Loop system. Mystery! Detective work! Adventure! Temlor! Free League present their new license RPG: Ture Sventon, Private Detective ![/Trailer voice]
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,892
Location
The Culture
Det verkar inte finnas något spel baserat på DC:s superhjältar just nu.

Men eftersom ingen bryr sig om de flesta av dem kanske det räcker med en licens för den populäraste, och då kan man dessutom hålla det på en mer jordnära nivå, som skulle fungera för Ligans regelsystem.

Så nästa rollspel från Fria Ligan blir: The Batman!
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
775
Med tanke på att man har ett rätt starkt fokus på IP:n från 80-talet med hög kultstatus, särpräglad visual design och sedan ett lite snävare rollspelsfokus så skulle jag gissa på typ
Mad Max, Die Hard, Legend, Tron, Robocop (eller bubblaren Honey I shrunk the Kids). Conan Barbaren har väl redan ett rätt nytt och populärt rollspel, annars hade ju det varit givet.
De skulle också kunna satsa på något större, äldre tv-spels-IP:n. Typ Wolfenstein eller Doom.

Har också tänkt att Harry Potter, med Alvaro Tapia som illustratör, skulle vara något. Men dels tror jag licensen är lite för dyr, till och med för Fria Ligan, och dels så är det nog inte så poppis att ge J.K Rowling massa pengar just nu.


Sen skulle jag väl personligen tycka det var roligare om de satsade på något nytt eget IP, men det är väl svårt att dra in tillräckligt med kosing på det.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Perry Mason, Murder She Wrote, Miss Marple, "Agatha Christie" etc. (TV-deckare) - det här skulle bli bryggan mellan alla som gillar TV-underhållningen och inte testat rollspel.

Mission Impossible - Vet inte hur det står till med agentrollspel just nu men varken James Bond eller Top Secret är väl aktiva?

Le Guin´s Övärlden
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,234
Lite mer seriöst skulle jag inte bli förvånad om det blir något superhjältande. De har gott om spel vid det här laget, men inga superhjältar än. Att utgå från MÅ0 ger bra mall för superhjältar tänker jag.
Det här tror jag på i alla fall. Dels för att det känns som att det behövs ett bra superhjältespel. Det är liksom ett stort tomrum där bland rollspelen.
Dels efter att jag själv har hållit på att mecka med ett MYZ-hack till Skuggornas Mästare och insett att motorn känns svinbra just för att spela superhjältar.
 

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
503
Jag tycker de siktar på ungefär samma karaktärer som BroForce gjorde, alltså action och äventyr från åttio och nittiotalet.

Indiana Jones. MacGyver. Dredd. Rambo. Men in black. Robocop. Terminator. Evil Dead. Mad Max. Highlander.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,140
Måhända är jag en gammal surgubbe, men jag hoppas att det inte blir fler nya IP på ett rätt långt tag. Än så länge har de lyckats hålla även de gamla produktlinjerna vid liv, men riskerna ökar för varje nytt spel. Fast å andra sidan är det kanske så rollspelsmarknaden ser ut, att köparna vill ha nya, häftiga spel och att de tappar intresset för de befintliga ganska kvickt? Det har FL mycket bättre koll på än jag har.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,547
Location
Rissne
Det är synd att Terminator redan är ett (ganska dåligt, vad jag kan se) rollspel i närtid. Och att Transformers är på väg att bli ett rollspel (av en sort jag troligen inte kommer att gilla). Samma sak med Stargate.

Överlag har de flesta franchises jag vill se licensspel till redan snappats upp av folk som gör, i mina ögon, ett sämre jobb än vad Fria Ligan skulle göra. Och då tillhör jag ändå de som har… åsikter… om YZ-motorn. Men FL är nog ofta mitt andrahandsval när det gäller spelsläppare (näst efter mig själv då). Jag skulle ju absolut själv vilja gör Terminator, Transformers och Stargate.

OK, här är en önskedröm: Mutant Chronicles.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,609
Location
Huddinge
Har också tänkt att Harry Potter, med Alvaro Tapia som illustratör, skulle vara något. Men dels tror jag licensen är lite för dyr, till och med för Fria Ligan, och dels så är det nog inte så poppis att ge J.K Rowling massa pengar just nu.
Sedan har Rowling tidigare utryckt en direkt ovilja att ha ett rollspel i hennes värld. Hon gav något skumt svar om att alla då skulle se deras skapelse som canon.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,547
Location
Rissne
Sedan har Rowling tidigare utryckt en direkt ovilja att ha ett rollspel i hennes värld. Hon gav något skumt svar om att alla då skulle se deras skapelse som canon.
Det är väl hennes jättekonstiga inställning till all fanfic också?

Jag kommer aldrig att riktigt förstå författare som tänker sig att den värld de hittat på bara finns i ett slags singular och att de liksom måste bry sig om saker andra hittar på i den.
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
504
Hade det inte varit för att Modiphius nyligen gjort Dune och Conan tror jag någon av dem hade varit aktuella. Tror även Ligan skulle vilja göra Star Wars men där har väl Asmodee licensen just nu.
Mutant Chronicles hade varit fantastiskt men gissar att Ligan inte är lika pepp på den versionen som de äldre.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,882
Location
Port Kad, The Rim
Le Guin´s Övärlden
För cirka trettio år sedan mötte jag Ursula LeGuin hos hennes svenska förläggare. Jag frågade om det skulle vara aktuellt med rollspel baserade på Earthsea, men hon sa direkt nej. Hon ansåg att rollspel inte kunde fånga andan i hennes böcker. Gissningsvis har hennes arvingar en snarlik uppfattning, eftersom det inte finns några rykten om Earthsea-spel.
 
Top