Nekromanti Vilken info om en spelvärld ger inspiration till äventyr för er?

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
950
Location
Uppsala
Det är undrar och letar efter är vilket typ av information i beskrivningen av en spelvärld som får er att bli inspirerade till att skapa äventyr.
Är det pågående konflikter mellan länder, grupper. Detaljerade beskrivningar om platser och personer. Lösa hintar om mysterier, forna kulturer, coola monster, kartor, bilder osv.

Ibland så känns det som att man läser långa beskrivningar om spelvärldar men att man ändå har svårt att känna, "shit det där gav mig en ide om att..."
Det handlar väl lite om det är bra eller dåligt skriva texter men det jag främst söker är vilken typ av info.
Det handlar troligen även om vilket typ av äventyr, spelstil man har.

För mig är det nog väldigt olika och båda detaljerade spelvärldar och korta kan ge inspiration på olika sätt, har svårt att säga exakt vad som funkar.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,083
Location
Göteborg
Jag blir inspirerad mer av djupgående trender än av ytfenomen. Sidor med beskrivningar av alla affärer i en stad kan ibland vara bra om jag inte orkar hitta på en plats när en spelare frågar, men det ger mig inte så värst mycket inspiration till äventyr. Då är det viktigare med politiska, religiösa och ekonomiska konflikter och deras maktspelare.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,559
Location
Rissne
Det beror mycket på spelvärlden, men några exempel:
  • Organisationer och personer med tydliga agendor, gärna som går emot varandra.
  • Tuffa hemligheter i spelvärlden, som är utformade så att det faktiskt är möjligt för rollpersonerna att undersöka och avslöja dem.
  • Tuffa miljöer, t.ex. ruiner från gamla civilisationer, som är utformade så att det faktiskt är möjligt för rollpersonerna att undersöka och utforska dem.
  • (Överhuvudtaget saker som man kan utforska, upptäcka och avslöja i spelvärlden)
  • Konkreta äventyrskrokar.
Jag är överlag inte så road av strid, diplomatiska uppdrag, sociala grejer, rollpersonscentrerade eller spelardrivna grejer; mysterielösande och utforskande går jag igång på och då hjälper det såklart om det finns mysterier, hemligheter och platser att utforska...
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Jag blir pepp om det är bitesize. Jag tycker det är så tungt att läsa brödtexter och försöka sålla ut spelbara tidbits från det. Exemplet jag tog tidigare var Eberron, en room stocking table där det står "Röda, sirligt dekorerade dinosauriesadlar i hobstorlek". Istället för sida upp och sida ner i text så får vi spela oss fram till en världsuppfattning.
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
950
Location
Uppsala
Bolongo said:
Då är det viktigare med politiska, religiösa och ekonomiska konflikter och deras maktspelare.
Skulle det vara lika intressant om mer fokus ligger på hur normala personer påverkas av dessa konflikter än makthavarna och konflikterna själva?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Jag vill bara ha coola grejer och inga tråkiga grejer. Ok? Om det inte får mig att gå "Fuck yes" eller "Wtf?!" Eller "Awesome" eller "Ewww" eller får mig att känna stämningen i din grej så vill jag inte läsa det.
 

Dunderklumpen

Veteran
Joined
1 Jan 2017
Messages
178
Jag inspirerars snarare av vad som lämnas öppet än vad som beskrivs.

Ett exempel:

"Värdshuset Galna Suggan
Valter Värdhusvärd driver det anrika etablisemanget Galna Suggan. Där tar han emot envar som har råd att betala för ett stop eller en säng. Stämningen är alltid i topp och lokalborna kan stället utan och innan, men vad få vet är att Valters källare är betydligt djupare än brukligt och att en gammal dörr dolts bakom vinbutljernas hyllor..."

Brödtext kan bli övermäktigt och för mycket info kan göra att jag tappar lusten - "allt är ju redan påhittat"... Men brödtext behövs för att sätta stämningen. Som spelskapare ska man bara vara varlig med att inte beskriva för mycket, enligt min enkla mening.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,083
Location
Göteborg
Celledor;n233432 said:
Skulle det vara lika intressant om mer fokus ligger på hur normala personer påverkas av dessa konflikter än makthavarna och konflikterna själva?
Det beror på ifall RP förväntas vara grisodlare eller drakdräpare.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Dunderklumpen;n233442 said:
"Värdshuset Galna Suggan
Valter Värdhusvärd driver det anrika etablisemanget Galna Suggan. Där tar han emot envar som har råd att betala för ett stop eller en säng. Stämningen är alltid i topp och lokalborna kan stället utan och innan, men vad få vet är att Valters källare är betydligt djupare än brukligt och att en gammal dörr dolts bakom vinbutljernas hyllor..."
Olika gillar olika; jag tycker inte sånt är svårt att hitta på, det jag gillar är när salienta saker är bestämda för det hjälper mig med min spelstil att ha mkt social armor där jag kan skylla på modulen om spelarna tycker det är för svårt eller för lätt. Om jag ändå ska bestämma själv kan jag lika gärna hitta på fluffet själv typ värdshusets stämning och sånt.
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
950
Location
Uppsala
Redan efter några bra svar så känns det som att det är väldigt olika beroende på person, spelstil och vad man är tänkt att spela i spelet.

Så skulle det vara en bra idé att släppa olika typ av info i olika moduler...
T.ex. istället för en landsmodul så finns det kanske 3. En för Culture gaming, en för hjältar som vill döda monster och engagera sig i de styrande och en för mer utforskande äventyrare. I grundboken skulle då endast väldigt lite vara beskrivet och är mer info om hur landet i grova drag skiljer sig ifrån andra.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Njaej… jag vill culture game:a, välta imperium och utforska. Det är bara att jag vill att spelet ska vara skrivet för att användas vid spelbordet. Så blir världsbilden emergent nerifrån och upp ist för i en text att läsa.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,716
Location
Göteborg
För mig är det viktigt att spelvärlden inte hänger ihop för mycket. Jag vill ha en massa lösryckta bitar som jag kan plocka ihop själv, tillsammans med lite andra bitar som jag hittar på själv eller improviserar i stunden. Eller som andra spelare improviserar fram. Jag vill att världen inte går sönder bara för att vi ignorerar eller byter ut hälften av den. Ingen ska behöva plugga in en massa spelvärld för att kunna spela. Världar som Sagan om ringen eller Game of Thrones känns mer eller mindre ospelbara, för de är alldeles för kompletta. Mad Max, däremot, är en toppenvärld.
 
Top