Nekromanti Vilken har varit er bästa historiska person NPC?

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,529
Chrull nämnde i lådan möjligheten att ha John Dee som en npc hade varit en fantastisk ide och att:

Sen hade John Dee hävdat att änglar sagt åt honom att han ska ligga med alla rollpersoner.

För det är sånt John Dee gjorde.

"En ängel sa åt mig att vi ska byta fruar med varandra"
Vilket ju är fantastiskt :gremlaugh:

Det här fick mig att tänka på när jag själv haft med historiska personer som NPC:er. Min Europa D&D kampanj hade med Vlad Tepes (som de spöade), Marthin Luther (som de jagade iväg) och Jeanne d'arc (som spöade skiten ur spelarna tills de var tvungna att förhandla om fred). Jag har haft med Stalin i ett Call of Cthulhu scenario där spelarna spelade ryssar (och var räddare för Stalin än för de kosmiska fasorna) och Otto Skorzeny i World of Darkness när de spelade tyskar.

Generellt har det här fungerat ganska bra och om man förberett det ordentligt och läst på ordentligt blir de väldigt djupa NPC:er ganska lätt som också är lätta att presentera för spelarna. Speciellt Jeanne d'arc blev jäkligt bra. Man vet att man lyckats när spelarna börjar läsa på om sin nemesis på wikipedia för att försöka hitta svagheter.

Så vilka historiska personer har ni använt som NPC:er och vilka historiska personer tror ni skulle vara riktigt bra som NPC:er?
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
God45 said:
Chrull nämnde i lådan möjligheten att ha John Dee som en npc hade varit en fantastisk ide och att:

Sen hade John Dee hävdat att änglar sagt åt honom att han ska ligga med alla rollpersoner.

För det är sånt John Dee gjorde.

"En ängel sa åt mig att vi ska byta fruar med varandra"
Vilket ju är fantastiskt :gremlaugh:

Det här fick mig att tänka på när jag själv haft med historiska personer som NPC:er. Min Europa D&D kampanj hade med Vlad Tepes (som de spöade), Marthin Luther (som de jagade iväg) och Jeanne d'arc (som spöade skiten ur spelarna tills de var tvungna att förhandla om fred). Jag har haft med Stalin i ett Call of Cthulhu scenario där spelarna spelade ryssar (och var räddare för Stalin än för de kosmiska fasorna) och Otto Skorzeny i World of Darkness när de spelade tyskar.

Generellt har det här fungerat ganska bra och om man förberett det ordentligt och läst på ordentligt blir de väldigt djupa NPC:er ganska lätt som också är lätta att presentera för spelarna. Speciellt Jeanne d'arc blev jäkligt bra. Man vet att man lyckats när spelarna börjar läsa på om sin nemesis på wikipedia för att försöka hitta svagheter.

Så vilka historiska personer har ni använt som NPC:er och vilka historiska personer tror ni skulle vara riktigt bra som NPC:er?
John Dee är eventuellt nyss död i min pågående kampanj, men det går ju att justera. Han kanske dyker upp. Eller hans son.

Däremot så HAR jag med en historisk person redan: Irländske folkhjälten och piratdrottningen Grace O'Malley bor, pensionerad, i den lilla by som de råkar befinna sig i. Hon kan eventuellt vara en väg till vidare äventyr.

Vilket leder till att jag borde göra någon slags dungeon av Rockfleet Castle:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Jag har inte haft med så många, faktiskt. De vanliga har dykt upp i diverse Ars Magica- och Västmark-kampanjer, och mestadels engelsmän. En rollperson satt och söp med en riddare på väg hem från det Heliga Landet och sjöng osedliga visor på ett värdshus i Flandern, och först sen visade det sig vara kung Rickard III Plantagenet på väg hem efter att han släppts fri. Drottningmodern Eleanor har dykt upp ett par gånger, och Sir William Marshal, earl av Pembroke, har också varit med.

Absolut roligast var ett tidigt speltest av Västmark 1940 (som visade att dåvarande systemet inte funkade för flygstrider, och att konceptet med flygarrollspel inte var tillräckligt genomtänkt), där två rollpersoner landade i södra England efter att ha fått soppatorsk långt in över kanalen. Och eftersom Västmark var neutralt än så länge och England inte var det så var läget lite känsligt. Så de båda satt och väntade på vad som helst innan de stoppades in i en bil och rullades in till London, in till ett oansenligt garage, genom mil med korridorer in i ett tomt kontor där det hördes plaskande i rummet bredvid. I badrummet, i ett badkar, satt premiärministern med en gul gummianka vid namn Neville guppande, cigarren i munnen och ett glas whisky inom räckhåll och hälsade rollpersonerna välkomna till England. Sen satt de där i badrummet ett tag och konverserade medan premiärministern svor, drack whisky och var jovialisk.

Det var en kul scen i Churchills badrum, men av Västmark 1940 blev det inte så mycket av. Som sagt var så funkade inte flygstridsreglerna tillfredsställande, och konceptet var inte genomtänkt heller, utan det var mest Västmarks-reglerna i andra världskriget. Tanken på flygstridsrollspel försvann dock aldrig, utan återföddes som Blå Himmel.

Och däri är Västmark fortfarande med på ett hörn.
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Recca använde John Dee som NPC i vår VtM-kampanj, London by night. Hon använde honom på ett fantastiskt sätt så att ha med honom var ett genidrag. :gremlaugh:
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Cissi said:
Recca använde John Dee som NPC i vår VtM-kampanj, London by night. Hon använde honom på ett fantastiskt sätt så att ha med honom var ett genidrag. :gremlaugh:
Meh, berätta mer!
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,454
Jag sitter just och funderar på vem jag skall använda som huvudskurk i en Solomon Kane kampanj - vid Rudolf II's hov år 1602. Det bör vara en mystiker av något slag (hjärnan bakom en kapplöpning för att få tag på de vises sten, vilken skall väcka en här av kejserliga Golemar till liv). Jag lutar, trots hans mer vetenskapliga inriktning, på Kepler - som då skall ha giftmördat Brahe med kvicksilver (Azoth) och fördivit Rabbi Loeb från Prag.

Jag gillar tanken på en idealistisk, rationalistiskt samvetslös Kepler, men om någon har bra idéer ang. figuerar med mer alkemisk framtoning vore jag tacksam. Dee och Kelley vore väl alternativ - fast tror att den förra är tillbaka i England och den senare död rent kronologiskt.

Kanske är det kejsare själv som är skurken? Fast jag gillar ju Rudolf...
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,040
Location
Sthlm
Drottning Kristina var nyckelrollen när jag spelledde Doctor Who här om året.
Hon var häxjägare, men var på väg att bli utsatt för en fruktansvärd komplott av några rymdhäxor.
 

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Joined
13 Jul 2012
Messages
1,582
Location
Göteborg
Jag hade planer på att ha med Tom Cruise i vår gamla Dark Matter-kampanj. Spelarna skulle agera livvakter åt honom och det skulle visa sig att han hade nån slags koppling till Dödsriket, han var ett medium av något slag.

Men sen brann alla RP inne i en husbil när de höll på och jaga ett satanistiskt motorcykelgäng.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,780
Location
Göteborg
Jag har spelat med massor av historiska personer i Sjätte inseglet. Favoriten var nog Saladin, när vi spelade reconquistan av Spanien. Han krossade min rollpersons armé, men lät min rollperson leva, vilket förstörde honom totalt. Slutade som lönnmördare under Saladins befäl och mördade Spanske kungen, vill jag minnas.
 
G

Guest

Guest
Olof Palme var prins i ett vampire-scenario jag spellede för några polare. Tror någon mer kändis var med i det scenariot.
 
Joined
28 Sep 2013
Messages
966
Location
Stockholm
En av mina spelare (hans RP) drack te och pratade om Indien med Rudyard Kipling, det tyckte jag var lite häftigt (fast jag som SL borde ha varit mer påläst).
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,697
Location
Stockholm
Tror den enda jag haft med var hon orgeltanten på Plattan. Som spelarna rånade och sålde till en serbisk hallick.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,529
Brynolf said:
Tror den enda jag haft med var hon orgeltanten på Plattan. Som spelarna rånade och sålde till en serbisk hallick.
Vad pratar du om? För jag känner mig förvirrad...
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,301
Försökte skriva ett 1800-talsrollspel när jag gick på gymnasiet.
Under speltesten hann jag med att använda Gustav IV och riksdagsledamoten Per Tham i olika äventyr.

Äventyret med Gustav IV blev en rälsad historia där rollfigurerna var med och avsatte honom. Jag ändrade historien lite så att han lyckades fly ut i skogen med ett par lojala knektar, så det blev lite strid där.

Per Tham hade ingen framstående plats i äventyret. Rollfigurerna var tjänstefolk på hans gård i Forsvik, och var tvungna att hitta mördaren som hade börjat gå lös på tjänstefolket innan de själva blev offer.
Per Tham själv var dock knappt hemma.
 

Chrille83

Veteran
Joined
27 Jun 2010
Messages
60
Location
Trollhättan
Jag kan inte dra mig till minnes att jag använt mig av så många historiska personer direkt i spel, men det har förekommit att de nämnts i spelarkaraktärers bakgrunder. Jag träffade på några historiska karaktärer då jag spelade i äventyret Vem vill vara Stalin på förra Gothcon också :gremsmile:

Den historiska karaktär jag annnars kommer på nu är hiphoparen Rakim som några spelarkaraktärer försökte snärja på klubben Succucus Club år 1990 i Vampire the Maqueradekampanjen jag spelledde en gång :gremsmile:

Annars är Gurps Who´s who I och II inspirerande läsning för att inkludera historiska personer i rollspel. Jag laddade ned det från Gurps hemsida, väl värda prisen :gremsmile:
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Spelar mycket sällan i historiska miljöer. Däremot har jag baserat karaktärer på historiska personer i mina fantasykampanjer hela tiden. I en av mina nuvarande har jag till exempel både Gustav II Adolph och Richelieu i omgjorda i ett av fallen genderbendade versioner.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,896
Location
Port Kad, The Rim
Kejsar Wilhelm II av Tyskland har gjort en hel del i vår "Space 1889"-kampanj. En impulsiv herre. Även Oscar II och kronprins Gustav har varit med.

Churchill har varit spelgruppens överboss i vår VK2-kamanj. Vi har varit hans stabs troubleshooters. En jobbig chef som gillar micromanagement.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Jag har haft med lite olika personer som varit historiska till varierande kvalité. Bram Stoker, Jack the Ripper, ungefär samtliga medlemmar av golden dawn. Ingen kan jag direkt påstå har känts helt klockren för mig. :gremfrown:
 
Top