Vilken genre spelar ni helst på konvent?

McAber

Varulv
Joined
26 May 2000
Messages
413
Location
Linköping, Sverige
Vi åker bara på LinCon och där brukar inte utbudet vara jättestort (om man bara räknar lag-arrangemang). Det vi brukar boka upp oss på är:
Centuria: Kul värld med flexibel setting.
Western: Alltid gediget hantverk
Ensamma Vargen: Med SARZ

För övrigt läser vi blurbarna och försöker pussla ihop ett spelschema som passar alla. En del av oss gillar fantasy mest, andra lite mindre.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,513
Arrangemangen på senaste Gothcon. 18 renodlade arr, 4 fantasy.
Det var otippat. Jag hade förväntat mig klart fler. Å andra sidan spelas det väl mestadels fantasy i OSR-hörnan. Sedan kan man fråga sig varför populära 5E verkar lysa med sin frånvaro bland arrangemangen.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,414
Det var otippat. Jag hade förväntat mig klart fler. Å andra sidan spelas det väl mestadels fantasy i OSR-hörnan. Sedan kan man fråga sig varför populära 5E verkar lysa med sin frånvaro bland arrangemangen.
Som många säger så är ju svenska traditionen att spela friformigt/systelmöst/regellätt och utan krav på förkunskaper på konvent.

5e skulle nog funka skitbra på GC som ett drop-in arr där "kidsen idag" fick chansen att pröva på det där som de hört om på skolrasten och sett på YT. Det blir lätt som ett marknadsföringsknep dock, och så länge ingen av butikerna arrangerar det för att sälja fler 5e-böcker så kommer det nog vara ont om sådana event tills någon tar det till sig.

Vi var ju ett gäng som arrade 3e flera år (och lite 4e), men för att vi skulle få det att funka vettigt och bli roligt gjorde vi ju det lite annorlunda än de flesta av dåtidens rollspelsarr. Vi körde drop in, med målet att snabbt döda rollpersonerna, i öppen sal så det kunde bli publik. Och med lite tävlingsmoment. Ett "vanligt" 3e-scenario var liksom aldrig intressant för oss att köra.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,414
Kanske ska svara på OPs fråga också när jag ändå deltar i tråden:

Jag arrar mest, så det blir precis det jag känner för. Men när jag är spelare så är det också med målet att testa nytt eller sådant som jag inte spelar i vanliga fall. Och då är ofta inte "fantasy" eller "SciFi" den uppdelning som är intressant, utan regelsystem/systemlöst/spelledarlöst etc. är antagligen viktigare.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,396
Location
Maastricht
Jag testar gärna något nytt, samtidigt som jag har mina preferenser. Men det handlar mest om att ha skoj med vänner och främlingar i mitt tycke. Idag är det dock svårt att hitta något man inte spelat som arras på konvent. Så så länge jag får spela är jag med på vilket spel som helst.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,513
...så länge ingen av butikerna arrangerar det för att sälja fler 5e-böcker så kommer det nog vara ont om sådana event...
Där tror jag att du slår huvudet på spiken. Gissningsvis är det också så att 5E redan säljer bra, och att ingen butik därför vill lägga tid och energi på ett arrangemang.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Senast jag spelade något traddigt på ett konvent var på 80-talet. De få gångerna jag spelat något på ett konvent på senare tid så har det enbart varit i Indie-rummet. Hela konventsspelupplägget för tradspel känns bara fel för min egna del.

Men de fantasytrogna kanske helt enkelt inte söker sig till Indierummet, eller går därifrån när de inte ser några fantasyspel ligga framme.
Drakar och Bananer tycker jag låter som fantasy, men kanske inte just den fantasy som de flesta tänker på då de använder ordet.

Jag håller med om miljöoberoendet. Mitt första smakprov av Indiespel var ju fantasy, i Utpost.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,414
Där tror jag att du slår huvudet på spiken. Gissningsvis är det också så att 5E redan säljer bra, och att ingen butik därför vill lägga tid och energi på ett arrangemang.
Känns överlag som att många konventsarrangemang är hobby/entusiast-drivna snarare än kommersiellt. Svenska spelpublicenter kanske borde ta en titt på Goodman Games och deras Roadworthy Judges där arrangörer och spelledare av deras spel får lite prylar baserat på hur många pass som spelleds och liknande. Det verkar rätt trevligt.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,308
Location
Göteborg
På GothCon spelar jag aldrig arrangerade rollspel eftersom det är laganmälan och det tar bort hela poängen för mig om jag ändå bara ska spela med folk jag känner sen innan. Brukar försöka droppa in i indierummet men i sanningens namn så sitter jag mest och spelar brädspel och/eller magic hela helgen.

På LinCon så spelar jag det som erbjuds och har inga särskilda preferenser, kul att pröva nya saker i och för sig men utbudet brukar också vara så begränsat att jag oftare väljer det som passar tidsmässigt än vad det är för spel eller typ av scenario.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
Jag vill spela det coolaste scenariot för scenarion är det coolaste med convent! Så det går alltid före.

Men systemmässigt spelar jag gärna D&D.
 
Top