Vilken genre spelar ni helst på konvent?

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
811
Location
Umeå
Hej!
Jag hamnade tidigare idag i en diskussion med en spelledarkollega och det visade sig att vi hade väldigt olika åsikter om vad "dagens spelare" vill spela på konvent. Så pass mycket att jag måste fråga internet om min uppfattning är helt skev.

För mig har konvent alltid handlat om att testa något nytt och testa gränserna på sin comfort zone. Spela nya spelsystem, med nya människor och genrer man inte gör i sin egen spelgrupp. QSå stor variation som möjligt är vad jag uppfattat att spelare vill spela på konvent.

Min spelledarkollega hävdar dock att "dagens rollspelare" förknippar rollspel med fantasy och även om det kan vara kul med ett one-shot i något av fria ligans icke-fantasy-spel så vill spelare ändå att 4 av 5 äventyr ska vara fantasy på ett konvent.

Så jag ställer frågan till er, hur skulle ni vilja att utbudet på ett konvent såg ut?
Och hur uppfattar ni att "dagens spelare" vill ha det?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Mitt önskemål om utbudet på ett konvent ser ut såhär:


That's about it. Jag reser till konvent (huvudsakligen CothCon och DanCon) för att träffa forumiter och omge mig med nördar i några dagar, inte för att spela spel.

De år jag spelar något annat än Roberts årliga konventsscenario så brukar det vara något spel jag redan är nyfiken på, vilket inte brukar kvala in i "testa något nytt" egentligen, utan mer "se ifall det här, som verkar passa min smak, är så som jag tänkt mig". Jag har testat Kult den vägen, och Coriolis innan Fria Ligan släppte sin version.

Jag spelar sällan med nya människor; jag spelar med två gamla vänner som jag känt i över 20 år nu och som jag nästan bara träffar på GothCon. Sedan har vi samlat på oss ett par andra spelare också med åren, så numera brukar jag bjuda in Cissi och Ronja också.

Jag vill inte spela fantasy alls, men det stör mig inte ifall det är en massa fantasy på konvent. Så länge jag slipper.



Jag har ingen uppfattning om "dagens spelare".
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
På konvent spelar jag med en liten grupp gamla vänner som jag inte spelar med till vardags längre.

Vi struntar i genre, vi försöker bara läsa mellan raderna i foldern för att lista ut vilka arrangemang som har de roligaste rollpersonerna.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Intensiva draman och skräckscenarion, sånt som gör sig bäst som oneshots. När jag spelar i vanliga fall tycker jag det är bäst att nyttja den tid jag får till att upprätthålla långa kampanjer, så på konvent vill jag köra scenarion i spel som är gjorda för att vara över på fem timmar.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Den tråkiga sanningen är att jag inte just tänker alls, utan spelar det mina vänner spelar. Ännu hellre spelleder eller arrangerar jag.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Jag känner mig för gammal för att vara "dagens spelare" men på konvent spelar jag i alla fall gärna lite av varje. Helst science fiction men också gärna efter katastrofen eller fantasy. Spel som utspelar sig i nutid och renodlad skräck lockar inte. Systemmässigt gillar jag OSR och mer traditionella spel så länge de inte är för regeltunga. Jag har nosat lite på indie men det är nog inte riktigt min kopp te, särskilt inte om det går ut på att spela mot varandra.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Jag spelar ju bara i Indierummet, antingen som arrangör eller som deltagare. Där erbjuder vi en massa drop-in-spel av de mest skilda typer och genrer. En genre som är ganska dåligt representerad är dock fantasy. Vi kan lätt fixa det om någon efterfrågar det, eftersom många spel är ganska miljöoberoende, men av det tjugotal spel vi brukar lägga fram är nog Prosopopée det närmaste "fantasy" vi kommer, som jag kommer på, och Prosopopée är långt ifrån traditionell fantasy. Surrealistisk fransk symbolism, snarare. De som dyker upp får säga vad de lockas av. Ibland frågar vi vad folk är intresserade av för genre. Fantasy kommer i princip nästan aldrig på tal bland våra besökare. Det är säkert för att spelen vi lägger fram som sagt inte är fantasy, men att folk skulle vara inställda på det känns rakt av fel, när det gäller våra besökare. Men de fantasytrogna kanske helt enkelt inte söker sig till Indierummet, eller går därifrån när de inte ser några fantasyspel ligga framme.
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
811
Location
Umeå
Jag känner mig för gammal för att vara "dagens spelare" men på konvent spelar jag i alla fall gärna lite av varje.
Jo, jag känner att det var många år sedan jag kunde titulera mig som "dagens spelare".
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Några grejer jag försöker titta efter:
  • Intressanta scenarion. Visserligen brukar de korta presentationstexterna inte vägleda tillräckligt mycket men den bild det ger påverkar ändå vad jag väljer. De ska så klart hålla för 5-timmars formatet men det vet man ju egentligen inte heller i förväg.
  • Möjlighet att prova nya spel/spel jag är nyfiken på men inte köpt/spelat. Kan lika gärna vara något "stort" som något "smalt". Eftersom ledtiderna innan ett spel kommer på bordet i ordinarie grupper är lång är konvent ett bra tillfälle att testa.
Jag tittar inte efter:
  • Någon specifik genre
  • Att aktivt utmana min bekvämlighetszon
Jag är ensam i min rollspelskrets om att besöka konvent så jag brukar försöka hoppa med i något lag som samlas ihop här och dessutom ofta erbjuda mig att SLa något pass (kul sätt att lära känna arrangörerna).
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
811
Location
Umeå
Inser att de som hänger här kanske inte är de som ses som "dagens spelare" utan kanske mer spelledare och de som drar upp medelåldern så det kanske är ett dåligt urval.

Är det förresten någon konventsarrangör här på rollspel.nu som har lite insikt i hur populära olika genre är på konvent? Är fantasy klart dominerande bland de yngre spelarna?
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,320
Location
Helsingborg
Konvent är en möjlighet att INTE spela det jag gör med mina vanliga grupper. Så släng på mig Harry potter rollspel, Prosopopee, It came from the late late show osv. Allting förutom vampire.

Men jag känner inte att jag är en "spelare nu för tiden".
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Först en liten kommentar om att jag inte åkt på konvent på superlänge, och om jag skulle göra det skulle det vara för att träffa folk, fynda begagnatrollspel och sånt. Och om jag ändå skulle spela skulle jag vilja spela utifrån hur uppskattade spelledarna är så jag kan få tips om hur jag blir bättre.

Men genrer då? Jag kan tänka mig allt, men om allt som erbjuds är bra så skulle jag ta nutidsfantasy typ Sandman och Mage the Ascension men baserat på nåt som jag inte känner till för att se om man kan upptäcka nåt nytt.

Av de yngre i min grupp, runt 30 och neråt och de skolungdomar jag träffat på förra jobbet så har de förstnämnda gillat det mesta vi spelat och spelar och spelleder saker som Eclipse Phase, Trail of Chtulhu, D&D 2, 3, 5, Infinity, Numenera. De sistnämnda har börjat, och med D&D 5.

När jag åkte på konvent och spelade så utgick vi från pitchen i konventsbroschyren och tittade inte på genre eller system.

Mitt idealkonvent skulle bara innehålla spel jag inte testat, i spelstilar jag inte provat i nästan valfria genrer. (Jag lockas inte alls av western, noir, depressionserans USA och en bunt till.)
Skulle jag göra ett eget skulle jag kolla med andra konventsarrangörer och se om de har koll på vad som är populärt, vad som är önskat men svårt att få till, och kanske börja fråga runt som här nåt år innan det är dags för att se vad folk som tänkt komma vill lira. Jag tänker mig att de flesta konvent har lite av varje.
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
811
Location
Umeå
Är inte fantasy dominerande bland rollspelare oavsett ålder? :unsure:
Som kampanjspel är det så utan tvekan. Som one-shot konventsspel vet jag inte om det lockar mest. Jag har inte trott det, men som sagt jag startade tråden för att pejla.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Ideala konventsscenarion kräver så lite världsförklaring och kontextbeskrivningar som möjligt. Därför är väldigt setting-tunga, input-rika spel som Neotech Edge, Vampire the Masquerade och Eon, tex, jämförelsevis mer utmanande att skriva bra konventsscenarion till, än sådana som använder världar alla redan har en tydlig bild av (uteslutande typ Star Wars) och settingar som utspelar sig i historiska miljöer eller vår egen tid.

De lättaste konventsscenariona att skriva och spelleda är därför ofta sådana med väldigt svaga inslags av fantasy och världsbygge. Jordnära skräckscenarion är praktexemplet här, av den typ man ofta ser i tex Dread och Kult. Men även historiska spel av epoker alla har en tydlig bild av och är hyfsat bekanta med premisserna för funkar bra, tex Western.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Skräck och indiespel känner jag har funkat bäst, men jag har mest spellett.

Så lite system som möjligt, också.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
När jag är på konvent så testar jag gärna allt nytt för att se om det är något som faller mig i smaken .

Sen skulle jag nog tro att rent generellt är fantasy störst bland rollspelare . Världens största rollspel är ju trots allt fantasy.
 
Top