Nekromanti Vilken framtida modul vill ni helst ha?

Inkdot

Veteran
Joined
1 Jun 2008
Messages
19
Location
Sthlm
En diskuterande tråd:

Det kan vara en modul som redan finns på releaseplanen eller en egen uttänkt historia.


Jag skulle vara mycket intresserad av en modul om mundanas historia med massa info om några av de gamla rikena, gärna lite info om regenter med skumma egenheter som Nero eller Henrik den femte (tror jag det var som dödade fruar till höger och vänster) och lite roliga kungaöden i stil med nyköpings gästabud.

Skulle vara kul om modulen också gick in på lite mer mystiska legender (ungerfär som L&H men utan alla superlativ) men endå lämnar lite åt fantasin. Till exempel, vad hände egentligen med Nanòrgona och var det verkligen en gammal gud som han försökte återuppliva eller var allt en Drak-Danarthisk konspiration? Varför flydde han just till nuvarande Gordrion och vad hände där som ledde honom till att begå självmord?

För mig som spelar Sylfens vrede vore lite info om den Ramoriska kungen Garon kul.


Posta gärna vilken modul du helst skulle vilja ha!
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Det är nog Demoner & demonologi, eftersom det är den som jag skulle ha mest användning av just nu och troligen också den som jag är mest intresserad av för tillfället, framför allt eftersom det är en sådan enorm informationslucka där.
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Inkdot said:
" ... Henrik den femte (tror jag det var som dödade fruar till höger och vänster) ... "
Är ganska säker på att det är Henrik VIII du menar. ANYHOW:

Demoner & Demonologi som redan tagits upp hamnar högt upp på min topp 5-lista, tillsammans med Västlanden, Jargien, Damarien och en större modul om Ebhron.

Jag kräver också att Drunoks Drängar någon gång i framtiden tillsammans skriver modulen Drunok (med fria händer gällande invånarantal etc naturligtvis), och jag skulle inte må dåligt av att se fler stadsmoduler om typ Daval, Alkharzan, Ciremelo, Gnar-Muur etc.

Fler icke-rollspelsrelaterade verk i och omkring Mundana vore också välkommet, t.ex. fler (bra) böcker som utspelar sig i världen. De får gärna sticka ut ur standardfantasyn genom att vara skrivna ur kanske tirakers eller t.o.m. ulvars eller kamorfers synvinkel...
 

ClawHawk

Veteran
Joined
10 Dec 2004
Messages
169
Location
Umeå
För mig hamnar nog Demoner & Demonoligi högst upp tillsammanns med Schammaner & Drömvandrare. Mycket då jag är intresserad av att veta mer om det och det saknas ordentlig information om det i tillfället. Sedan så tror jag att jag föredrar S&D framför D&D eftersom jag har lyckats bilda mig en egen uppfattning om det senare till en större grad än det förra.
 

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
Ambitiös superkampanj i tre delar med tillhörande kampanjmoduler som går att använda i eller utanför kampanjen.

Kampanjen ska handla om upptäckten (och därefter kolonisationen) av en ny kontinent som legat dold i en tidsficka.

Första momentet behandlar händelserna som leder fram till upptäckten av kontinenten, där merparten av kampanjmaterialet cirkulerar kring hemlighetsfulla handelsorganisationer, cirefaliska spioner, intriger på nationsnivå, magiordnar och lömskt manövrerande. Länkas med en kampanjmodul om Calnias undre värld.

Andra momentet handlar om en halvt bortglömd ögrupp, som visar sig central i uppdagandet av den försvunna kontinentens hemligheter. Här fokuseras på problemlösning, urgamla arkiv, korsreferenser mellan historiska krönikor och våldsamma konfrontationer med ögruppens obehagliga förflutna. Länkas med kampanjmodul om esoterisk kunskap och hemliga sällskap.

Tredje momentet berör den försvunna kontinentens återträde till den fysiska verkligheten. Kapplöpningar med kolonisatörer från fiendenationer, diplomatiska utmaningar där spelarna måste hantera relationer med urbefolkning, regelstyrt administrationsspelande med specialregler (truppförflyttningar, resurshantering, konstruktion av bosättningar osv) samt lite hederligt episkt high-fantasy dravel mot den storstilta upplösningen är huvudtemata här. Länkas med kampanjmodul om den försvunna kontinenten.

Sex böcker alltså, för att inte nämna det uppsjö av props och handouts (kartor, brev, artefaktreplikor, tygmärken osv) man får till.

- L
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,987
Location
Umeå
Secrets of Norrland, fullspäckad med fakta om Mi-Go:s i Kirunnagruvorna--gruvstrejk? bah, egentligen så....--och shoggoths i varannan inlandskällare.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag vill se Krögarens Våg...den hade kunnat bli helt awesome.

Eon Erotica och Historiografica Mundana är ju två andra verk som aldrig kommer bli till som vore på som faen. Man borde sätta nån lingvistiknörd på att komponera ihop en fet bok om Mundanas språk också...I know just the guy...

Annars ser jag fram emot Damarien...eftersom ermine är så bra. Jargien hade gärna fått komma innan jag ödelägger hela skiten i min pågående kampanj, också...

...ja, och Västlanden då...för då kanske jag får lite pengar... eller blir lite nöjd med mig själv iallafall...och det vore soft...

Men...ett intressantare ämne är ju...

Mer realistiska framtida moduler Ymir hade velat skriva*, i ordning efter prio:

- Legender & Hemligheter Redux Grande Tortilla (obvious)

- Mystik & Magi till Eon IV (just to make it perfect...)

- Skugglandet (fatta så feta idéer jag har...)

- Drunok (vem vore bättre lämpad - Drunok är fucking fokus i min ärkekampanj...)

- Alkarzanmodul/Fet intrigkampanj i Mûhad (med ninjor och tigrar...)



* Om vi för ett ögonblick förutsätter att undertecknad någonsin fick någonting gjort då. Men hey! Jag har faktiskt skrivit typ tio sidor Västlanden de senaste veckorna...


- Ymir, stor tortilla
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
böckerna jag vill se är i fallande ordning
Västlanden (is the shit!)
Drömvandre och schamaner
Alver2
demoner och demonologi
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Den jag vill se hälst av allt är Schamaner & Drömvandrare...
Sedan är väl det mesta trevligt... Jargiska Kejsardömmet och Demoner & Demonologi skulle gärna få komma...

Sylfens Vrede 4 och 5, så snart som möjligt också...
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Det var ingen liten lista. Jag bifaller med eftertryck önskningarna på en historiemodul och en språkmodul. I övrigt skulle jag kunna tänka mig en helt ny, mastig Geographica Mundana, där man tar ett helt nytt grepp på Mundana (och dess historia) som känns mer trovärdig (jag syftar på invånarantal, stendöda historielinjer, brist på dynamik, språk- och folkgrupper, etc).

När jag tänker på det så är Mundanas styrka en trovärdig och detaljerad grundvärld med möjlighet till mycket epik - men vi måste göra grunden stabilare (läs: trovärdigare) för att kamma hem förstapriset :gremsmile:
 

Inkdot

Veteran
Joined
1 Jun 2008
Messages
19
Location
Sthlm
Appropå invånarantal. Vet någon hur tätbefolkade vissa Europeiska länder var ca 1400-1500?

Hur många innevånare hade de stora städerna i Europa på den tiden?

jag är mest nyfiken, för kan med min nuvarande kunskap varken förkasta eller godta Mundanas nuvarande demografi.
 

Inkdot

Veteran
Joined
1 Jun 2008
Messages
19
Location
Sthlm
Japp det var såklart Henrik VIII jag menade, tack för det.

Historia är något som jag är intresserad av men jag fäster aldrig någon större vikt vid att försöka komma ihåg det jag läser vilket kan tyckas motverka syftet med att läsa överhuvudtaget. =P
 

Kropotkin

Warrior
Joined
25 Mar 2006
Messages
234
Location
Hisingen
Inkdot said:
Appropå invånarantal. Vet någon hur tätbefolkade vissa Europeiska länder var ca 1400-1500?

Hur många innevånare hade de stora städerna i Europa på den tiden?

jag är mest nyfiken, för kan med min nuvarande kunskap varken förkasta eller godta Mundanas nuvarande demografi.
För att inte gröta till det allt för mycket: Det skedde en hel del förändringar efter en topp runt digerdödens ankomst och det tog århundraden för Europa att återhämta sig. Uppskattningsvis skulle det vara 75-100 miljoner i Europa i början av 1300-talet att jämföra med kanske en halv miljard i dagens EU.

Det är 114 inv/km2 i EU idag. Om vi gissar oss till en femtedel, kanske 20 inv/km2 (vilket råkar vara den nuvarande i Sverige) på medeltiden skulle Asharien (stort som dagens Rumänien) ha nära 5m istället för 200t, Soldarn (stort som Tjeckien) 1,6m istället för 70t, Damarien (stort som Estland) 1m istället för 100t och Västmark (stort som Serbien) 1,5m istället för 38t.

Nu är detta väldigt tillyxade siffror och stora delar av dessa länder är snarare ödemark än ett överbefolkat medeltida Frankrike. Men det delvis tämligen bördiga Soldarn borde verkligen ha mycket mer än 70t invånare. Om ett fattigt, glest befolkat Sverige någon gång kanske bara hade lite över 2 inv/km2 så skulle det ändå vara tätbefolkat i jämförelse med länderna på Ahariska halvön.

Sedan är det nästan omöjligt att få det riktigt rätt. Städerna i sig känns för mig lite vettigare befolkningsmässigt, men då krävs det samtidigt lite mer folk på landsbygden.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Men Mundana har haft högkulturer längre än Europa. Jämför hellre Mundana med kinesiska, arabiska och persiska förhållanden, och Kina och Persien hade åtskilliga miljonstäder under medeltiden - Xi'an, Ispahan och Tabris, till exempel. Rom var vid tillfälle en miljonstad under antiken, jag vågar lugnt ta för givet att Konstantinopel i perioder hade hundratusentals invånare. I Europa som jämförelse...har jag för mig att Paris på 1300-talet hade 75-100 000 invånare. Den siffran är jämförbar med Mundanas städer. Gyllene hordens huvudstad Saraï vid Volga hade 600 000 invånare enligt Encyclopedia Britannica, och den staden finns inte ens -kvar- idag. Man vet inte ens säkert var den låg.

Lite hårda fakta:

China's opulation had reached around 60 million in mid-Han (arond AD 2) and, after a probable decline in the era of disunion, seems to have approached 50 to 60 million again at the height of the Tang in the early 700s. It grew to perhaps 100 million in early Song and stood at about 120 million at the end of the twelfth centure.

-John King Fairbank, 'China - A new history'
Nu är Kina ett lite extremt exempel eftersom det alltid varit störst och bäst, more or less (Kinas järnproduktion på 1000-talet var tex det dubbla av Englands järnproduktion på 1700-talet), men siffrorna ovan ger ändå nån slags uppfattning om hur fullkomligt befängt glesbefolkat Mundana är. Man stöter ofta på påståendet att världspopulationen runt år 1000 var runt 310 miljoner - isåfall bör en tredjedel av alla människor ha levt i Kina, och det har jag lite svårt att smälta.

Men ta det som ett exempel ändå, vettja...visst, Mundana är något mindre än vår värld, och den av människor bebodda ytan betydligt mindre...men Mundana har i gengäld många årtusenden mer av jordbrukande högkultur än de flesta områden i vår värld haft... Anyhow; räkna på hur många människor/alver/dvärgar/tiraker/etc det finns totalt i Mundana...

Timur Lenks erövringar på 1300-talet kostade mellan 7 miljoner och 20 miljoner människor livet. Mongolerna har mellan 30 och 60 miljoner liv på sitt samvete. Digerdöden dödade omkring 75 miljoner människor.

...jämför de siffrorna med Mundanas folkmängd. Timur allena skulle utrotat hela Mundana och lite till.

Nu ska man kanske inte jämföra -för- mycket med vår värld, kanske någon invänder, Mundana är inte vår världs medeltid, blabla...sure, okej. Men människor förökar sig. Mundanas människor har förökat sig i tusentals år, under förhållanden som rimligen måste liknas vid jordens under antik och medeltid (hög nativitet, hög barnadödlighet), och därmed borde uppnå en liknande takt av folkökning. Varför är Mundanas människor då så få?

Rhung-Alari, som var jämförelsevis vettiga befolkningssiffror, är modellerat efter befolkningssiffrorna i Domesday book, som är typ Englands all-time low i historisk tid. Jargien och Mûhad är illa, men inte fullkomligt befängda - problemet i Mûhads fall är inte lika mycket folkmängden i sig som att städerna är alldeles, alldeles för små (och för få). Mûhad är en handelsbaserad ökenkultur; de borde ha en större procent av sin population i städer än vad en i huvudsak agrar kultur som Jargien har. Men icke. (Jag har räknat på det once).


Men Asharina är fucked up beyond all recognition. Befolkningen i Rhung-Alari, Menon-Aun och Västlanden borde iallafall tredubblas...befolkningen i Asharina behöver tiodubblas. Minst.

Sedan blir det -ännu- värre om man tittar på hur stor andel av befolkningen i Mundanas länder som kan ställa upp i händelse av krig. Krigsherren förvärrade bara det här problemet ytterligare. En rimlig siffra i en agrar kultur historiskt är att kanske 1 på 10 kan ställa upp, i en nomadkultur betydligt högre...men i Mundana finns kulturer där typ hälften av befolkningen -eller ännu mer- ställer upp i krig. Damariens och Alarinns arméer borde svälta ihjäl innan de lämnat hembygden, mer eller mindre.

Notera hur Mûhads armé förhåller sig till 1/10-siffran ganska så exakt...

Jag gjorde en del rätt intrikata uträkningar på exakt hur fucked up Mundanas demografi är en gång i tiden, men jag kan inte hitta dem längre vad det verkar. Synd, det hade gett mig lite mer konkreta punkter att ta fasta på i den här frågan.

Märk väl; jag tycker det är koolt om Mundana är en tämligen glesbefolkad värld. Men som det är nu är det bara löjligt. Det hela hade kunnat göras mycket, mycket rimligare än vad det är - se i citatet från Fairbanks ovan hur Kinas befolkning knappt ökade alls mellan år 2 och 700-talet, till exempel. Haken är väl att tiden mellan år 2 och år 700 i Kina var extremt kaotisk, krigisk och splittrad, och man ser inga spår av sådant kaos i Mundanas sentida historia.

- Ymir, ska äta hamburgare nu
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Jag kräver också att Drunoks Drängar någon gång i framtiden tillsammans skriver modulen Drunok (med fria händer gällande invånarantal etc naturligtvis)
Jag har faktiskt nämnt saken för både Nallo och Kim vid tillfällen, och mötts av ljummet, men inte obefintligt intresse. Om fler tjatade direkt på Neogames om en drunokmodul... tja, vem vet?

/Joel
 

ermine

Warrior
Joined
8 Oct 2001
Messages
235
Location
Uppsala
Folkmängd (OT)

Det har diskuterats åtskilliga gånger här på forumet hur orimliga Mundanas befolkningssiffror är, och Ymirs post sammanfattar detta väldigt bra. Som författare av Damarien (96 000 invånare , varav totalt 26 400 (män, kvinnor och barn) bor i städerna, 69 600 på landsbyggden och 16 800 av dessa kan komma att mönstras till armén!) har jag inte kunnat komma på någon annan metod än att helt sonika ignorera detta så långt det går och skriva som om landet hade en något rimligare befolkning (kanske mellan 8 och 10 gånger större än den officiella).

Möjligen skulle man kunna rättfärdiga siffrorna genom att öka på graden av "Hammer horror" rejält och därefter anta att de 96 000 som anges bara är den dödliga alv-, människo- och dvärgabefolkningen i landet och att Damariens invånarantal skulle vara en halv milion om man räknade med alla vampyrer, varulvar, zombier, Frankensteinmonster, demoner, mumier på villovägar, spöken och galna vetenskapsmän/trollkarlar/lichar som bor i mörka slott och rövar bort unga vackra världshuspigor (och en och annan snygg dräng) medan de planerar världsherravälde. Denna lösning har dock problemet att jag förmodligen skulle få en lynchmobb av sura forumiter efter mig som antagligen inte köper resonemanget: "men det funkar ju i Terry Pratchetts Überwald och i Warhammers Sylvania!". Med andra ord, jag tror jag håller mig till den första varianten.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Re: Folkmängd (OT)

Är det bara jag och Ymir som vill se en ny Mystik & Magi? Den nuvarande är faktiskt inte så värst kompatibel med vare sig själv eller Eon III, och kommer knappast att vara så kompatibel med Eon IV. De största bristerna jag ser är inkonsekvensen i svårigheter och verkningar i effekterna, bristen på praktisk användning av alkemin, den massiva skada som offensiva effekter ger (resten av spelet har ju faktiskt blivit lättare att överleva) och lite underligheter i magiska artefakter.

För er som vill ha nya moduler har jag ett hett tips; skriv dem. Grabbarna på Neogames är bara människor, och de har inte tid att göra alla moduler vi vill se. De har inte heller samma intressen och prioriteringar som vi har. Vill du se en modul om Drunok? Skriv en sammanfattning av dina tankar runt det, vilka delar du vill ha med, hur stor du tror att modulen kommer att bli. Skriv också vilka delar du tycker är viktigast och är mest intresserad av. Fråga efter annat folk som är intresserade av att hjälpa till, och har tiden och disciplinen att göra det. Kontakta sen Neogames med det material du har, och fråga om du och din projektgrupp kan få skriva modulen.

Får ni inte? Gör det ändå... Lägg ut den som pdf när den är klar, och var tydliga med att säga att det är inofficiellt material.

Om jag vore Kim eller Marco så skulle jag bestämma ett möte och hjälpa till att sätta en projektplan för det hela, sen skulle jag peta på dig med en pinne lite då och då för att kolla ifall utvecklingen går som den ska. När den börjar närma sig ett slutskede skulle jag lägga ut det på releaseplanen.

Du kommer inte tjäna många kulor, men det gör inte någon annan heller i svensk rollspelshobby. Däremot har du tjänat fantastiskt mycket i erfarenhet.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Re: Folkmängd (OT)

Nog är det fler som vill se en ny mysitk och magi men andra moduler kommer mig veterligen långt före. inte för att jag är ointresserad av magi i eon utan att det mesta funkar redan(om man läser alla inlägg på forumet om magi dvs och kör med dessa)
Sedan så är min magi i eon såpass sönderskuren att jag använder alltid olika husregler i olika kampanjer som gör magianvändandet mer i sammklang med den kampanjen.

Elvis säger ja till en ny mystik och magi men gärna andra böcker först.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Modulskrivande (OT)

Haken är bara att det är jävligt svårt att skriva en hel modul. Det kräver verkligen enorma mängder arbete. Visst, okej, jag är lat, men det är inte bara därför jag brottats med Västlanden i åratal nu.


Jag har idéerna, jag vet vad jag vill skriva. Det svåra, fruktansvärt svåra, är att presentera idéerna på ett bra sätt. i 'Västlanden' måste jag liksom hitta ett format för att beskriva en kultur som egentligen är en uppsjö av olika kulturer, två till tre nationer, +4 folkslag, minst tre religioner, två magitraditioner, åtskilliga fallna riken...allt sammans överlappar, och överlappar inte, på -samma- jävla gång, särskilt som jag är mån om att skapa trovärdiga kulturer. Fatta så frustrerande svårt det är lägga upp den modulen. Man önskar gång på gång att man bara skrev om -ett- land. Det vore så mycket lättare då.

- Ymir, beklagar sig (bara lite)
 
Top