Vilken fantasy kände du till innan du spelade rollspel

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Född 1986, började spela 1995 eller 1996. Utöver mytologi, äventyrsberättelser och liknande är nog Övärlden, Taran och Narnia den tidigaste "riktiga" fantasyn. Därtill var jag bekant med den fantasy som kom via SNES -- Zelda, Secret of Mana, Final Fantasy.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag är född 83. Min underbara mamma (som nu tyvärr lider av pannlobsdemens ;_; ) uppmuntrade väldigt tidigt mitt intresse för historia och fantasy. Hon köpte den fantastiska bilderboks-tetralogin "Barnens svenska historia" åt mig, som jag minns med värme än idag, och sedan, när jag var i tonåren, gav hon mig de fem böckerna i "Sagan om Belgarion" i present. Pappas kompisar från hans fiskeklubb gav mig ofta seriealbum i present, tex Lucky Luke, Spirou, och Asterix. Pappa arbetade på biblioteket, och jag lånade och lästa stora delar av alla europeiska albumserier där - den av dessa som jag minns starkast än idag, och läst om flera gånger, är Peter Madsens "Valhall", som för mig är den kanoniska versionen av de nordiska gudarna. Jag har alltid haft mycket svårt att acceptera alla andra författares tolkningar av nordisk mytologi - Valhall-serien är mitt kanon.

På min fritidsgård på lågstadiet fanns "Bilbo" i en fantastiskt vältecknad serietidningsform, som därmed blev en annan mycket tidig kontakt med fantasy för mig. På skolbiblioteket i mellanstadiet läste jag hela "Narnia"-sviten och även Bilbo, och historiska ungdomsromaner tex många av Maj Bylock, och Sven Wernströms "Trälarna"-serie.

Sedan bör man givetvis nämna tv-spelen, där Zelda - A Link to the Past och Secret of Mana gjorde by far störst intryck på mig.

Nån gång när jag var 10-12 introducerades jag till den svenska Conan-tidningen och Fantomen-krönikan, dessa blev by far den viktigaste fantasy-influenserna under min tidiga rollspelstid, som började första året på högstadiet.
 
Last edited:

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Nån gång när jag var 10-12 introducerades jag till den svenska Conan-tidningen, och Fantomen-krönikan. Dessa blev by far de viktigaste fantasy-influenserna under min tidiga rollspelstid, som började första året på högstadiet.
Just Fantomen (och andra serier som gick i tidningen) tror jag är en djupt underskattad influens på en eventuell "svensk stil".
 

GnomviD

Heresiark
Joined
15 Oct 2008
Messages
869
Location
Lule
Som en lite yngre generation -- född -89, började spela rollspel -03 -- var fantasy etablerat under min uppväxt. Jag växte upp någorlunda jämnårig med Harry Potter och var rätt åldersgrupp när Pokémon kom. Under mellanstadiet läste jag Narnia-böckerna, Alanna-serien och Wheel of Time samt Lord of the Rings på högstadiet (då filmerna kom). Jag var bekant med Eddings och Hobb, men läste dem aldrig själv. Så spelade jag en jäkla massa Magic, målade och läste en del Warhammer Fantasy Battles och spelade lite Doomtrooper.

Det som förmodligen har haft störst inflytande över min interna bild av fantasy är nog emellertid alla de datorspel som vänner och jag lade otaliga timmar på: Heroes of Might and Magic, Baldur's Gate, Icewind Dale, Diablo, Warcraft, Morrowind, Dungeon Keeper, m.m.

Det fanns som sagt en ganska god mängd fantasy och det var ett begrepp i folkmun. Jag vill minnas att det blev särskilt hett när jag gick högstadiet, på grund av LotR-filmerna; såpass att vår svensklärare lät oss ha ett fantaysprojekt i flera veckor, bygga en egen setting i grupp och skriva noveller som utspelade sig däri. Min intryck är att detta har ökat ännu mer. När jag gick med mina elever till folkbiblioteket i anslutning till högstadieskolan som jag tidigare jobbade på fick jag intrycket att ungefär hälften av allt på hyllorna 11-15 år var fantastik.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,058
Location
Stockholm
Född '86 upptäckte DoD Expert boxen + flera andra DoD tillbehör hos mina kusin i unga år. Tidigare hade jag sätt bumbibjörnarna på TV, kanske Mumindalen, upptäckt Alverfolket, tog ett bra tid innan jag började spela och då hade jag samlat på mig lite egna spelböcker, mest Chrononpia, hade mellan upptäckten och av rollspel o själva spelandet läst Shannars Ättlingar, o lite Astrid Lindgren, o lite Conan tidningar, hade nog sett den tecknade Sagan om Ringen. Spelade lite i grundskolan men blev inte så mycket av det och därefter blev det ett länger uppehåll då jag bara samlade.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,488
Location
Göteborg
Science fiction hittade jag via en norsk författare, Tor Åge Bringsvär, som gjorde en SF barnbokserie om ett biblioteksskepp som seglar genom galaxen för att samla in berättelser och sprida kunskap.
Menar du möjligen Jon Bings böcker om biblioteksskeppet Alexandria? Det kom bara två på svenska - Zalt och Azur - men oj vad bra de var! Fladderkatten Mirromurr satte särskilt djupa spår.
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
811
Location
Umeå
Född 1980 och var en riktig bokmal i låg- och mellanstadiet. Föredrog science fiction men läste de fantasyböcker som fanns på lokala biblioteket. Detta är vad jag kan komma på att jag läst innan jag började spela 1991.

- Astrid Lindgren
- CS Lewis
- Tolkien
- Raymond E. Feist
- Michael Moorcock
- Talisman av Stephen King
- Susan Cooper
- Stephen R Donaldsson
- Ursula Le Guin
- Edgar Rice Burroughs
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
498
Född 79 och började spela runt 90-91. Kommer ej ihåg speciellt exakt i vilken ordning men runt den tiden jag började spela DoD så borde jag sett eller läst Ivanhoe, Robin Hood, Astrid Lindgrens verk, Zorro, He-Man och Fantomen. Sagan om Ringen både i bok och filmform (den där halvfärdiga) kom rätt långt efter för mig. Tror jag läste ut alla Tolkiens böcker som behandlar Middle-earth först året innan första SoR filmen från Peter Jackson kom.

Edit : Kom på att jag även såg Korpen flyger rätt tidigt. Var väl 2 filmer men kommer bara ihåg namnet på den ena.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Vi talar om saker som hände för mer än 40 år sedan! Vem kommer ihåg sådant?

Nåväl jag ska göra ett försök.
Vi talar alltså om innan och under tidiga tonåren. Innan man spenderade alla pengar på böcker och innan man började läsa på engelska. Kort sagt vad som fanns översatt på svenska bibliotek.
Eftersom minnet är kort tar jag det säkra före det osäkra och tar bara med sånt som jag med 100 % säkerhet läste innan jag började med rollspel:
- Tolkien
- C.S. Lewis
- Susan Cooper
- Lloyd Alexander
- Astrid Lindgren
- H.C. Andersen
- Ursula K. Le Guin

Hade vi däremot talat SF hade svaret blivit ALLT! D.v.s. allt som gick att få tag på översatt till svenska på bibliotek. Jag läste betydligt mer SF än fantasy under tonåren.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,534
Location
Slätta
Född 72, började rollspela typ 82-83. Jag minns att jag läste Lloyd Alexanders böcker om Taran innan jag började rollspela. Tror även att vissa LeGuin-böcker var före och är osäker om Tolkien men tror även de var innan eller i samband med. Narnia-böckerna läste jag i den häraden också.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Hade vi däremot talat SF hade svaret blivit ALLT! D.v.s. allt som gick att få tag på översatt till svenska på bibliotek. Jag läste betydligt mer SF än fantasy under tonåren.
När jag tänker efter så fanns det inte så mycket fantasy när jag växte upp.

- Det fanns ungdomsböcker som Biggles, Femböckerna av Enid Blyton, Dante och Tjabo av Bengt Linder, Alfred Hitchkock och tre deckare o.s.v.
- Det fanns klassiker som Alexander Dumas och Jack London.
- Det fanns pocketdeckare (som Mickey Spillane).
- Det fanns Delta Science Fiction som hade flera hundra böcker i sin serie (och jag vill minnas att det fanns fler SF-serier som Nova).

Men fantasy översatt till svenska? Det var väldigt sparsmakat när jag växte upp.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Men fantasy översatt till svenska? Det var väldigt sparsmakat när jag växte upp.
Detta. Jag spelade mitt första rollspel som 13-åring. Innan dess hade jag slukat mängder av SF, men den enda fantasy jag kommit i kontakt med var Hobbit och Lord of the Rings. På engelska. Så det var ingen slump att mitt första RPG blev Traveller.

Å andra sidan minns jag inte att jag och mina vänner hade några problem med att förstå vad man skulle göra i fantasy-spel. Jag tror vi betraktade dem som spel först, och berättelser möjligen i andra hand. Vi hade erfarenhet av att spela plupp-spel från SPI, så att ur en regelbok deducera en spelprocedur var inget konstigt. Dessutom var vårt första fantasy-rpg Moldvay Basic, och det är en hyfsat pedagogisk presentation.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
När jag tänker efter så fanns det inte så mycket fantasy när jag växte upp.

- Det fanns ungdomsböcker som Biggles, Femböckerna av Enid Blyton, Dante och Tjabo av Bengt Linder, Alfred Hitchkock och tre deckare o.s.v.
- Det fanns klassiker som Alexander Dumas och Jack London.
- Det fanns pocketdeckare (som Mickey Spillane).
- Det fanns Delta Science Fiction som hade flera hundra böcker i sin serie (och jag vill minnas att det fanns fler SF-serier som Nova).

Men fantasy översatt till svenska? Det var väldigt sparsmakat när jag växte upp.
Det beror ju lite på hur man räknar. Det fanns ju redan tidigare oändligt många böcker för barn och ungdomar som måste räknas som fantasy, som Bröderna Lejonhjärta, Trollkarlen från Oz, Narnia och hur många böcker som helst med riddare, häxor och drakar.

Men jag förstår om man väljer att betrakta det som en annan genre.
 
Top