Nekromanti Vilken färg ger känsla...?

DosM

Veteran
Joined
16 Aug 2001
Messages
13
Location
sthlm
Jag ska tapetsera/måla om mitt rum.
Och jag undrar vilken färg ger mest känsla och hjälper till spelaren att leva sig in i Forgotten Realms värld? eftersom det är det jag spelar. Man ska få en fantasy-känsla.
Nån erfaren spelare som vet vilken färg som är bäst.
Kanske inte nödvändigtvis Forgotten realms...Bara bättre känsla när man spelar...Brun?blå?grön?

-=-=-=-=-=-=-
Many who lives deserves death, many who are dead deserves to live.
- JRR Tolkien
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Träpanel är aldrig fel!

Eller en tapet som ser ut som en skog.

Annars kan du ta en titt på Goethes färglära, han skulle nog rekommendera grönt eller gult om han var vid liv, men det är han ju inte. SÅ gör som du vill!

"When the DM laughs it is already to late"
 

DosM

Veteran
Joined
16 Aug 2001
Messages
13
Location
sthlm
tack för tipset.
finns det nån sida o hans färglära

-=-=-=-=-=-=-
Many who lives deserves death, many who are dead deserves to live.
- JRR Tolkien
 

DosM

Veteran
Joined
16 Aug 2001
Messages
13
Location
sthlm
tack för tipset.
finns det nån sida om hans färglära

-=-=-=-=-=-=-
Many who lives deserves death, many who are dead deserves to live.
- JRR Tolkien
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Har ingen aning!

Kanske om du söker på nätet. Fast jag måste säga att det är knappast färglaran som gjorde honom känd, vilket kan medföra svårigheter att finna den.
Dock skrev han en bok om det hela, där han jobbade med prismor, skapade en färgskala, samt så beskrev han vilken färg som gav vilken känsla. Vilket medförde att han fick en idé om vilken färg man skulle ha i vilket rum.
Har för mig att han hade grönt i sitt arbetsrum.

Annars görs det ju modern forskning om saken också. Rött stressar men ökar produktiviteten, men också antalet felslut. Blått är lugnande, färre fel men långsammare tempo.
Mycket av detta kanske låter självklart, men jag antar att det var någon som ville ha en vetenskaplig undersökning som backade upp ett allmänt påstående.

Ush, det här blev för långt /images/icons/smile.gif

"When the DM laughs it is already to late"
 

Dr_Morbid

Swordsman
Joined
20 May 2001
Messages
520
Location
Alingsås
äsch ta en jävligt ful billig skitfärg och tapetsera med affischer som är fantasy samt forgottenrealms relaterade... då får du nog en fet fantasykänlsa när ni ska spela rollspel... ta och tapetsera i taket också med sjysta affischer eller en spegel. /images/icons/wink.gif

/Dr_Morbid
Troll är snyggare än människor
 

Daniel Andersson

Swordsman
Joined
27 Jul 2000
Messages
416
Location
Järna, Södertälje
Re: Har ingen aning!

Goethes fullständiga färglära på svenska kan nog vara knepig att få tag på för tillfället (men lyckas man är den en synnerligen trevlig bok, med massa experimentmaterial som tillbehör (prisma, färgkartor, färgade filmer, mönsterprover och liknande). Den lär ska finnas i en del förkortade varianter, men det är ju den fullständiga man ska ha. Några citat ur denna digra bok:
Gult:
Gult har en "glättig, vaken, vänligt förförande egenskap". "Ögat gläds, hjärtat vidgas, sinnet muntras upp, det tycks blåsa omedelbar värme i oss."
Blått:
"Liksom gult alltid medför ljus, kan man säga att blått alltid för med sig mörker."
"Den är som färg en energi, men den står på den negativa sidan och är i sitt renaste tillstånd liksom ett lockande intet. I anblicken av den ligger något motsägelsefullt av eggelse och ro."
"Så som vi ser den höga himlen och de fjärran bergen blå, ser vi också en blå yta vika undan och fjärma sig för oss."
"Rum med blå tapeter förefaller på sätt och vis stora, men egentligen tomma och kalla."
Rött:
"Verkan av denna färg är lika enastående som dess natur. Den ger ett intryck såväl av allvar och värdighet som av huldhet och behag. Allvar och värdighet har den i sitt mörka, förtätade tillstånd, huldhet och behag i sitt ljusa och förtunnad. På det viset kan ålderdomens vördnadsvärdhet och ungdomens älskvärdhet kläda sig i en och samma färg."
Grönt:
"Vårt öga finner en real tillfredsställelse i denna gröna färg. Om de båda moderfärgerna (gult och blått -DA) håller exakt jämvikt i blandningen, så att man inte märker den ena mer än den andra, så vilar ögat och sinnet på denna blandning som på ett oblandat helt. Man vill inte komma längre. Det är för den skull som det väljes mest gröna tapeter till rum i vilka man jämt befinner sig."

/Daniel
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Blått.

Jag tycker att blått i nån nyans vore bra ! Det ger en känsla av att sitta i ett rum utan gränser

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 

DunkLspiel

Veteran
Joined
30 Jun 2001
Messages
83
Om det nu måste målas om så skvätt upp lite billig 'vad-som-helst-färg' på väggarna. Spika sedan upp lite läckra tyger med skumma mönster och tryck i neutrala nyanser...tada, rollspelsmiljö.

'Beter man sig dumt får man respekt'
 

DosM

Veteran
Joined
16 Aug 2001
Messages
13
Location
sthlm
Var kan man köpa Fantasy-affischer?

Var kan man köpa affisher med fantasy motiv...helst skogar alver, orcher, riddare, städer etc. eller egentligen vad som helst som ger en känsla av stora fantastiska världar av under.
butiker som säljer fantasy-affischer?
web-butiker som säljer fantasy-affischer?

inte bara svenska Siter,
butikerna skulle ju helst vara i stockholm eftersom
jag bor här.

softwareexpress ska sälja affischer har jag hört men hittar inte det på deras sida (www.softwareexpress.se)

tacksam för alla svar...
>rollspel.nu har många bra medlemmar som ger bra och snabba svar<
uppskattar det :)

...

-=-=-=-=-=-=-
Many who lives deserves death, many who are dead deserves to live.
- JRR Tolkien
 

DosM

Veteran
Joined
16 Aug 2001
Messages
13
Location
sthlm
tack för tipset

lite tunt 2 fantasy affischer fanns på hemsidan(harry potter räknas inte)

-=-=-=-=-=-=-
Many who lives deserves death, many who are dead deserves to live.
- JRR Tolkien<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by DosM on 2001-08-16 17:42.</EM></FONT></P>
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,904
Location
Nordnordost
Fantasy-affischer?

Enligt min erfarenhet är affischer en aning distraherande, men en stor vacker karta över spelvärlden är ju aldrig fel.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,478
Location
Stockholm
Re: tack för tipset

De har mer i butiken...

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

(vulg)

Veteran
Joined
1 Feb 2001
Messages
104
Location
Göteborg (nästan)
Re: Har ingen aning!

Nån sa att gult hjälpte inspirationen och rött var bra i kök av samma anledning men jag tror nog inte rött är så bra och själv tycker jag gult är rätt fult/images/icons/smile.gif

You can't buy true love and you cant shoot its ass! Southern culture on the skids med Shotgun.
 

Sadaigh

Swordsman
Joined
1 May 2001
Messages
537
Location
Kristianstad, Sverige
DENNA FÄRGEN!!

JO, själv så tycker jag svart är ganska snygg & så. Men den färgen är nog inte så jättebra i rollspelssammanhang. För den blir man GANSKA trött av! Men "blå"- någon nyans av den färgen som någon annan också nämnde är ju SKITBRA till rollspelsstämmning!! Blå ska du ha!
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,739
Location
Göteborg
Grönt och blått [nt]

"All fled, all done, so lift me to the pyre,
The feast is over and the lamps expire"
 

Rhemzor

Veteran
Joined
9 Apr 2001
Messages
172
Location
Borås
Litet?

Om du tapetserar med svarta tapeter så känns rummet väldigt litet, i jämförelse med om du tapetsar med någonting ljust som vitt. Så om du vill att det ska vara stort och "luftigt" ta nån ljus färg, annars det motsatta.

"Det man inte har i huvudet får man ha i benen"
 

Dr_Morbid

Swordsman
Joined
20 May 2001
Messages
520
Location
Alingsås
Re: DENNA FÄRGEN!!

blir det inte litet sorgset då ? jag tycker mer om fantasy planscher... /images/icons/wink.gif

/Dr_Morbid
Troll är snyggare än människor
 
Top