Nekromanti Vilken färdighet vill du (inte) se i Eon IV

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
Fast det där stämmer inte alls. Det finns en enorm variation på hur mycket trauma olika personer och varelser klarar av. En skröplig pensionär kan mycket väl dö i sviterna efter att ha druttat på rumpan medan en frisk människa aldrig någonsin skulle göra det. Och om Eon IV inte stöder möjligheten att spela en skröplig pensionär så är något fel.
 

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
k7e9 said:
Sedan vet jag inte varför en rörlig och smidig person skulle vara bättre på att skjuta med en båge, får snarare för mig att det krävdes hård träning för att bli duglig och när man ser folk skjuta båge verkar det inte spela så stor roll hur smidiga de är.
Det gör det inte heller. Grundchansen i pilpåge är 0.
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Wilmer said:
k7e9 said:
Sedan vet jag inte varför en rörlig och smidig person skulle vara bättre på att skjuta med en båge, får snarare för mig att det krävdes hård träning för att bli duglig och när man ser folk skjuta båge verkar det inte spela så stor roll hur smidiga de är.
Det gör det inte heller. Grundchansen i pilpåge är 0.
Det vet jag, men inlägget jag svarade på tog just pilbåge och smidighet som exempel på något som borde vara länkat.
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
På tal om färdigheter och attributer och grejer. Jag har noterat att HÖR/SYN ofta blir någon form av "dump-stats" (ofta tillsammans med bildning) när man låter spelarna slå rader och sedan välja vilka attribut som ska få ett visst värde. Detta borde gå att åtgärda till Eon IV. Visst, det är aslätt att fixa husregler på detta, men det kanske går att "göra rätt" ifrån början i regelsystemet. :gremtongue:
 

Archelon

Veteran
Joined
17 Sep 2004
Messages
137
Location
Varberg och Göteborg
Vi har samma problem vad de gäller de tre attributen. Sist så prövade vi att räkna syn/hörsel som ett attribut så man behövde bara använda ett slag till det så man slapp använda två höga slag om man nu ville spela en alert karaktär. Efter det så modifierades syn och hörsel separat utav ras-mod. och bakgrundstabeller som vanligt.
 

Thedax

Veteran
Joined
30 Dec 2010
Messages
120
k7e9 said:
Svarte faraonen said:
I många fall spelar dock inte ens grundchansen roll. Någon med Psyke på 3 kommer att ha lika lätt att lära sig Räkning som någon med Psyke på 18, eftersom Räkning inte har någon grundchans och därmed inte alls påverkas av attributen. En lösning jag skulle kunna se är att ge alla färdigheter en grundchans, och att "två enheter för att öppna en färdighet på nivå fem" byts ut mot "två enheter för att öppna en färdighet på grundchans". De färdigheter som idag har en grundchans kommer så att säga med de där två enheterna förbetalda.
Sant, kanske ska attributen på något sätt skapa ett tak för hur mycket man kan lära sig. Så någon med Psyke 3 aldrig kan nå lika högt i räkning som en med Psyke 18.

En annan tanke kan ju vara att slag för att höja färdigheter görs mot ett attribut, så om man har dåliga förutsättningar (i det här fallet för att man är dum som ett spån med PSY 3) så tar det längre tid att lära sig räkning. (Om man nu inte skippar attribut helt, se mitt svar till Gemstone här nedan)
Så fungerar DoD expert, en GE eller ett snitt av två GE utgör maxgränsen för en färdighet. Det är enkelt och funkar rätt bra. Jag skulle dock göra om den så att alla färdighetspoäng över grundchansen kostar typ dubbelt så mycket. Då blir det inte lika svart-vitt.
 

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
k7e9 said:
Wilmer said:
k7e9 said:
Sedan vet jag inte varför en rörlig och smidig person skulle vara bättre på att skjuta med en båge, får snarare för mig att det krävdes hård träning för att bli duglig och när man ser folk skjuta båge verkar det inte spela så stor roll hur smidiga de är.
Det gör det inte heller. Grundchansen i pilpåge är 0.
Det vet jag, men inlägget jag svarade på tog just pilbåge och smidighet som exempel på något som borde vara länkat.
Det borde det inte heller! Dessutom borde inte Psyke capa hur bra man kan bli på något, finns massor av folk som inte är exceptionellt brighta men ändå har höga färdighetsvärden i verkligheten. Matte 25 och Psyke 3 beskriver säkert någon idiot savant någonstans.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
Rent såhär på rak arm skulle jag vilja addera följande idéer till ett Eon IV.

Först och främst skulle jag vilja ha något typ av system där man delar upp färdigheter i sådana som är svåra att lära sig och sådana som är aningen lättare att lära sig.
(Lättlärd och svårdlärd :p)

Tanken är att vissa saker helt enkelt är svårare att lära sig, jämför färdigheten matlagning med färdigheten båge.
Båge är något som i verkligheten, om man inte leker med moderna bågar med lasersikten och what not, är något som tar en halv livstid att vara riktigt skicklig med, medan kanske rida, matlagning, marsch, hoppa etc inte tar det. Bara en tanke, och inget förslag på hur det skulle implementeras.
Kanske bara dyrare att höja färdigheterna, helt enkelt?
Läste att ni inte var helt sugna på idéen, men tycker ändå att åsikten bör luftas.

Läste också om SYN / HÖR som "dumpstats", och det har vi löst i min grupp genom att vi slår dem separat, efter alla slag för övriga grundegenskaper är fixade.

Nu till den lite mer spännande saken som har slagit mig.
Har spelat en hel del Noir och en aningen mindre en Garde, men har med glädje märkt att dessa båda spel låter ens karaktär ha faktiska användbara värden för sociala konflikter, även om jag tycker att En Garde tar det aningen för långt så skulle jag kanske tycka att en regeluppdatering för sociala konflikter skulle vara väl på sin plats.

Snarare än att alla bara springer runt med femton i övertala och löser diverse problem med ett tärningskast.

En tanke som slog mig var att kanske ha en faktisk motståndsfärdighet mot övertala / förföra / förhöra av typen motstå i Noir, och kanske dela upp den i olika undergrupper, samt ha ett värde påminnande om stridsvana som representerar hur mycket skinn på näsan man har samt hur socialt "modig" man är.

En bonde med 15 i övertala kan enligt Eon 3 med enkelhet utmanövrera en adelsman med 11 i övertala i en diskussion, och summa summarum är det något jag skulle vilja undvika, inte bara med hjälp av rollspel utan också regler.

Givetvis borde olika yrken få olika värden i "Social konflikt"-vana som jag nu tänker börja kalla det, där troende, adel, prostituerade, handelsmän etc borde få högra än säg, bonde, vagabonder, etc borde få.

Lite som stridsvana, fast för sociala problem helt enkelt.

Och ta bort skidor från grundfärdigheter för helv...!

Over and out.
For now.
 
Top