Vilken Blade Runner?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Jag går mot strömmen och säger original-releasen.

Varför då, undrar vän av ordning (Dante alltså)?

Jo helt enkelt för att det var den som slog an hos folk så mycket att alla andra versioner sen blev möjliga. Det var den som golvade mig.

Så jag säger original-releasen.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Jag såg alla klippningar när dvd boxen med dem kom ut. Det var lite onödigt. En directors cut (valfri) och en theatrical (också valfri) räcker gott.

Också: se directors/final cut först.
 
Last edited:

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,814
Jag är team Final Cut. Det är på många sätt den bästa och mest kompletta versionen, @gabrielledebourg har gett en bra förklaring till varför.

Jag har aldrig gillat voice overn, inte ens när den versionen var den enda som fanns att tillgå. Tyckte den var tråkig och att den skrev mig på näsan på ett störigt sätt. Och originalslutet ska vi inte ens tala om, blä!
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,960
Location
Göteborg
Jag gillar faktiskt voice overn - även om den är lite krystad ger den en sjysst noir-känsla.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,231
Verkar som en del tror att enhörningsdrömmen ”bevisar” något. Det gör den inte.

Men givetvis kan man tycka att den är onödig.
Precis! Den är till för att väcka frågor. Den som tror att den besvarar något har fel läsning; slutet är medvetet öppet. Det är på samma sätt som hur folk debatterat slutet på The Thing och Inception. Poängen är inte att besvara något.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,488
Location
Göteborg
”Cold fish - that’s what my wife used to call me…” Jag gillar pulp-vibbarna i voice-overn. Undrar om det kommer en Director’s Cut av Bladerunner 2049 *med* voice-over om tio år?
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,814
Jag har aldrig upplevt voice overn som noirig eller pulpig. Det beror såklart på vad man lägger in i betydelsen, men när jag tänker en voice over som är noir och pulp tänker jag mig något kvickt och rappt, typ voice overn i Sunset Boulevard. Blade Runners voice over tycker jag mer känns träig och on the nose.
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,781
Lite surt att de inte såg till att Ford spelade in en ny, fast bra, voice-over när de ändå hade inne honom för uppföljaren.
Ford var en av de som var mest kritiska mot både voice overn i sig, samt själva replikerna, så svårt att se att han var speciellt sugen :)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,867
Location
Ludvika
Precis! Den är till för att väcka frågor.
Frågor som redan hade väkts och debatterades innan Scott bestämde sig för att stoppa in den och börja deklarera att Decker faktiskt var en replikant, till Fords stora förvåning. Det fans saker för att väcka de frågorna redan innan.

Jag skulle snarare säga att enhörningsscenen är till för att leda de frågorna i en väldigt specifik riktning, även om man absolut kan tycka att det inte måste finnas något uppenbart sammanhang mellan Deckers drömmar, Grafs origami, och pratet om inplanterade minnen som alla runtomrking replikanen verkar veta är inplanterade =)
 
Top