Nekromanti Vilken bank har du?

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
På grund av diverse orsaker vill jag byta bank. Jag har Nordea just nu och vill bort därifrån.
Det handlar om bank för lönekonto och sparkonto (inga lån) med följande krav:

* Internetbank där överföringar mellan mina egna konton går att göra från mobiltelefon (iPhone-app är ett klart plus) utan att använda någon dosa.
* En STABIL internetbank som faktiskt fungerar mer än varannan gång man försöker nå den.
* Autogiro och E-faktura utan extra tilläggskostnader.
* Betalkort
* Och såklart inga avgifter vid bankomatuttag eller liknande...

Det är typ vad jag behöver.

Vilken bank har du? Uppfyller den mina krav? Är du nöjd? Har banken något extra som jag inte listat som du tycker är toppen?
 

Tibbelin

Warrior
Joined
28 Mar 2006
Messages
305
Location
Nangiala
Jag har Den Danske Bank (tidigare Östgöta Enskilda Bank som sedan ingått i Den Danske Bank-koncernen) och den uppfyller dina önskemål (vet inte specifikt med ajfån men min smartphone kan jag använda för att flytta pengar med en vald pinkod). Det enda jag inte gillar med Den Danske Bank är utskriftsalternativen för mina kontoutdrag men det kan jag lösa med att markera den text jag vill skriva ut så det funkar ju rätt så bra ändå.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Jag kör med Swedbank.

I min stad kör det nån fånig avgift för internetbetalningar på typ 62 pix per år eller så. Har hört av min kollega att det är gratis i stor Stockholm, men lovar inget.

På iPhonen funkar det klockrent att föra över pengar med några små klick, och det utan en massa dosor och liknande.

Skall man betala från iPhonen måste man ha sån däringa bank id, och det har jag inte orkat meckat in ännu. Tror inte det är så svårt.

Internetbanken är stabil som fan.
Autogiro och E-faktura funkar klocka och utan avgifter (om man inte räknar in den där 62 kronan eller vad det var per år)
Betalkort, typ visa med fria uttag har jag så det är checkat.

Så.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Swedbank låter som din nya bank. :gremlaugh:
Jag har ingen erfarenhet av just mobilbiten, men vet att det ska gå och att de funkar superfint på alla andra sätt.
Supernöjd med dem kort sagt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,615
Location
Rissne
solvebring said:
Swedbank låter som din nya bank. :gremlaugh:
Jag har ingen erfarenhet av just mobilbiten, men vet att det ska gå och att de funkar superfint på alla andra sätt.
Supernöjd med dem kort sagt.
Jag har erfarenhet av deras mobilbank. Funkar finfint för min del. Med, typ, allt.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,351
Location
Helsingborg
Jag använder också handelsbanken (typ den enda Svenska storbanken som fortfarande är seriös), men jag vet inte hur bra deras internetlösningar fungerar med mobil. Jag har aldrig försökt, men lite snabbt googlande säger att de i alla fall har en sådan (avgiftsfri).
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
chrull said:
Ja. Men inte av Nordea, Danskebank eller handelsbanken...
Och det beror på att det bara var de tre bankerna som undersöktes - om 3 banker av 3 har sådana appar, hur tror du då övriga bankers appar fungerar?
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Jag använder Swedbank och deras internetbank är bra. Har aldrig varit med om att den legat nere (men å andra sidan använder jag den bara 1 gång i månaden, ibland 2)

Om man är student är den gratis (åtminstone i Örebro).
 

bladerunner_35

Warrior
Joined
21 Jul 2001
Messages
286
Location
Landskrona
chrull said:
På grund av diverse orsaker vill jag byta bank. Jag har Nordea just nu och vill bort därifrån.
Det handlar om bank för lönekonto och sparkonto (inga lån) med följande krav:

* Internetbank där överföringar mellan mina egna konton går att göra från mobiltelefon (iPhone-app är ett klart plus) utan att använda någon dosa.
* En STABIL internetbank som faktiskt fungerar mer än varannan gång man försöker nå den.
* Autogiro och E-faktura utan extra tilläggskostnader.
* Betalkort
* Och såklart inga avgifter vid bankomatuttag eller liknande...

Det är typ vad jag behöver.

Vilken bank har du? Uppfyller den mina krav? Är du nöjd? Har banken något extra som jag inte listat som du tycker är toppen?
Fwiw:


Jag har kvar mina konto på Swedbank men har gått över till Skandia i allt väsentligt förutom kort där jag använder Coop MedMera Visa. 

Jag var missnöjd med att:

Mina kontoutdrag aldrig stämde datummässigt mot mina faktiska inköp med betalkortet (det visade fel på cirka två dagar). 

Det kostar att betala räkningar (gratis med Skandia). 

Det kostar att ha återkommande överföringar (gratis med Skandia). 

Deras betalkort är dyrt (dyrare än MedMera Visa).

Jag upplevde dock i princip aldrig någon störning med deras internetbank som jag använde ett par gånger i månaden.

Jag har bara precis börjat använda appar så kan inte säga något om dem. 
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,857
Location
Off grid
I samband med att vi köpte hus bytte vi till Handelsbanken. Det har mest att göra med vilka handläggare vi träffade.
Innan dess hade vi Nordea och nuvarande Swdedbank.
Nordea (på tre olika kontor) var snorkiga och inkompetenta. Jag skrev två brev till deras kundtjänst om hjälpen vi inte fick och bemötandet men man fick bara goddag yxskaft svar. Swedbank var så fantastiskt otrevliga så de avslutade vi våra konton hos så fort vi kunde.
Jag vet inte hur väl Handelsbanken matchar dina krav - förmodligen hyfsat. Men de är åtminstone trevliga , hjälpsamma och serviceinriktade.

//EvilSpook
 
Top