Nekromanti Vilken årstid föredrar du ?

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Jag har alltid gillat sommaren & allt vad det innebär... Dock på senare tid så har det nästan växlat till att jag gillar hösten. Tycker att det är ruskigt mysigt när det blåser utanför fönstret, det är lite lagom mörkt ute. Samtidigt som man sitter inne i sin lägenhet med tända ljus, en kopp kaffe & sådant..

/ Johan K, som är sådär ite lagom slö..
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Jag gillar nog hösten och vintern bäst, även om sommaren också har sina meriter. Vad jag inte gillar är våren sådär efter att det slutat vara mörk och trevlig vinter, men innan den riktiga värmen har kommit igång. Mars, april och sådant. Det är tråkiga, poänglösa månader. Annars är jag rätt tillfreds med årstidernas växlingar -- de brukar komma så att man har väntat på dem ungefär lagom länge och hunnit tröttna på den tidigare årstiden. Just nu förtjuses jag till exempel i takt med att temperaturen sjunker och mörkret faller.
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Well, på sommaren äger det. Då gillar jag sommaren bäst. Värmen, att vara ledig, kanske se lite nya platser... Sen går det sakta över till höst, och den där magiska höstkänslan kommer tillbaka. Jag älskar höststämningen. Ja, jag älskar hösten! Då är hösten bäst.
Ju närmare jul det lider, ju kallare det blir, desto mer lockar vintern. Julen är trots allt det bästa på hela året och kombinerar allt vad jag tycker är roligt - äta, dricka, ha lov, få presenter, ge presenter, träffa lite människor, mysa... Ja, då gillar jag absolut vintern bäst!
Efter några månader är man dock inte lika förtjust och längtar allt mer efter våren. Man blir överlycklig när man hittar vårtecken och när värmen kommer tillbaka, fåglarna sjunger och allt blir vackert så leker livet. Då är våren bäst av alla årstider!
Efter ett par månaders vårrus blir nätterna längre, och det blir varmare. Och snart kommer sommaren. Och sommaren är bäst.

Kort sagt - Då det är sommar är sommarn bäst, Då det är höst är hösten bäst, Då det är vinter är vintern bäst, Då det är vår är våren bäst.

-Hjalle, året om.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Gillar sommaren som sjutton, samtidigt som jag ogillar den - gillar mest dess nätter och kvällar, det är då den är härlig. Dess dagar är istället otäckt varma och ljusa, ett riktigt ont töcken för att sliten nattmänniska som jag som gillar den mer lagoma värmen. Hm... Därför vinner inte sommaren, men jag vill påpeka att den var nominerad.

Jag gillar bäst hösten - och vintern. Höstens färger, regn och blåsiga åsknätter, och svalt och fint. Kvällsfrost, iskall nattfrost, gillar sånt. Sedan vintern, kallt - det är bra, bättre än för varmt.... Kallt, snöigt, blåsigt, yrväder, mörker, myspys etc.

Vet att det är lite annorlunda, men jag gillar och sätter värde i frost, kyla, mörker, regn etc. Jag gillar sådant. Något jag tycker folk ständigt gnäller på, som jag tycker om att promenera i, är regn. Var inte så orättvisa mot regnet!
 

Lorindor

Veteran
Joined
27 Jun 2005
Messages
119
Jag föredrar våren och försommaren då det inte är allt för varmt och bländande ljust ute och pollensäsongen inte kommit igång. Några veckor senare är det helt omöjligt för mig att gå ut eftersom ögonen bara rinner då. Dessutom brukar det bara regna vid den tiden eller så är det hett som i en bastu, svetten rinner och det känns som om man kvävs. Och hösten och vintern är alldeles för ruggiga, förutom lite myspys vid julen, men som sagt har våren helt lagom temperatur och dessutom är det så vackert i naturen när de första knopparna slår ut.

- Lorindor
 

magoo

Hero
Joined
19 Oct 2002
Messages
1,117
Location
Umeå
Alla har sina plus och minus:

Vår - vårkänslor och spirande grönska, doften av ruttet gräs och krokus. Härligt, men slask är minus.

Sommar - varma dagar, ljusa kvällar, grillfester. Underbart, men jag har svårt för hetta och fukt.

Höst: Hög, klar himmel, dansande löv, vackra färger, mysiga kvällar, härliga stormar. Födelsedagar och glada återseenden på jobbet/skolan. Minus?

Vinter: Gnistrande snö, lussekatter, julafton, nyår. Gemenskap och glädje, minus för snöskottning.

Det får bli höst som är bäst för mig.
 

Demiurg

Warrior
Joined
22 May 2000
Messages
206
Location
Malmö
Det beror på platsen. Annars tycker jag alla årstider är lika bra/usla. De har alla sina olika för- och nackdelar.
När jag bodde i Lund var vintrarna sjukt dåliga eftersom de inte var riktiga vintrar. Det var kallt, snöade och blåste, sedan regnade det och allt förvandlades till slask, varpå det genast blev kallt så att allt frös och förvandlade hela Lund till en isrink. Å andra sidan, hade jag bott kvar i Småland hade jag fått stå ut med snö hela tiden. Mycket snö. Och det är inte så kul det heller, men man kan i alla fall ha snöbollskrig. Och NÅN gång skall jag bygga en snökoja, ni vet en sån man gjorde i upplogade jättevallar när man var liten. Varför gör man inte sånt nu för tiden?
Sommaren är varm, det är ju trevligt, förutom när man går omkring och svettas så fort man går ut. Då är nätterna trevligare, men då är myggen ute och förpestar tillvaron. På vissa ställen i Sverige går det knappt att njuta av sommaren eftersom det är för varmt på dagen och för mycket mygg på kvällen.
Dessutom, sommarjobbet förpestar tillvaron rätt fett det också.
Förresten, när det inte är varmt känner man sig lurad; "Är det här sommar?" liksom.

Hösten och våren är nånstans däremellan. Inte lika extrema utan snarare fulla av förväntan inför sommar och vinter. Den första snön är häftig, liksom den första soliga och varma dagen, innan man tröttnat på solsken, värme, snö och kyla. Tror att hösten är snäppet bättre än våren, för man slipper pollen.
Hösten är alltså egentligen min favorit för den har färst nackdelar.
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,769
Location
Nett-ruh-bi
Jag föredrar de ljusa, kalla vinterdagarna med mycket snö på marken som man t.ex. kan se i filmen "Fargo". När jag bodde i Luleå saknade jag vinterljuset. När jag så flyttade tillbaka till södern så var det förvisso ljust, men det var fan inte kallt och snö.

Jag föredrar vintern i New York. Fast där har jag ju aldrig varit.

Jag föredrar den färgglada, svala hösten. Fast det brukar ju vara så att alla löv faller av på två dagar och sedan är det omväxlande minusgrader och regn.

Jag föredrar den tiden på sommaren då temperaturen aldrig sjunker under 20 grader. Vilket inträffar ett par dagar varje sommar.

Jag blir aldrig nöjd, utan får leva med den årstid och den väderlek som ges.

Dewil
 
Top