Nekromanti Vilken är er favoritmat?

Cohen

Swordsman
Joined
4 Nov 2002
Messages
420
Location
Gävle
När vi ändå håller på:
Vilken eller vilka maträtter tycker ni bäst om?

Personligen älskar jag köttpaj och de flesta sorters gröt.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,740
Mammas mat! [ANT]

Ja, nån måste säga det och då kan det lika gärna vara jag. Min mamma jobbar med att laga mat f.ö. Alla säger att det är så hilma gott varje gång hon bjuder på nåt vid nyår och så... men... surprise! She's a friggin' PROFESSIONAL! :gremcool:
 

Muggas

Hero
Joined
16 Nov 2001
Messages
1,015
Location
Stockholm
Utemat, alternativ dyrare: File mignon black & white med en stor öl till

Utemat, alternativ billigare: 200-grams cheeseburgare med pommes & räksallad och en jäkla massa ketchup. Till det dricker jag cola i mängder

Hemma käkar jag helst enorma makrillfilémackor med chokladmjölk och sköljer ner allt med chokladmjölk
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
håller med [ant]

debracys morsas mat är bäst :gremsmile:

eller nja, min morsas mat är nog min favorit mat, mormors mat är riktigt god med den är alldeles för fet för min smak. nästan allt som morsan gör blir bäst
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,540
Location
Helsingborg
Förutom DeBracys mammas mat så är lövbit med pommes frites och kryddsmör (eller vad det nu heter) gott som fanken.. Det ska inte vara tunna pommes frites, utan någorlunda tjocka så att de är lite mjöliga inuti..

/Han som annars älskar sin egen mammas hemlagade spaghetti med köttfärssås
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Allra bäst är att äta DeBracys mamma. Öh, hennes mat alltså. DeBracys mammas mat.

Annars så är det Kinamat, Beijingköket. Inte det västanpassade kinakrogskäket alltså, utan det man äter i Beijing: Pekinganka, inlagd lotusrot och sötsurfriterade kycklingbitar. (?) Det knockar allt annat jag nånsin ätit.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,524
Location
En mälarö
Raggmunk med fläsk

Annars kan man få mig till vad som helst med löften om ädelost i alla former.

/Anders
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,524
Location
En mälarö
Hemma käkar jag helst enorma makrillfilémackor med chokladmjölk och sköljer ner allt med chokladmjölk
Har du makrillfilé och chokladmjölk PÅ MACKAN?!?!?!?! :gremconfused: (eller råkade du bara skriva chockladmjölk två gånger?) :gremgrin:

/Anders
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Död fågel

Jag älskar kyckling i de flesta former, utom möjligen en helt vanligt grillad kyckling på storköpsmanér. Den är bara trist och mjölig och kladdig. Däremot älskar jag de flesta andra former av kyckling - egengrillad, späckad och ugnsstekt, stekta filéer med gräddsås, i sechuan-sås, en helt vanlig gryta... mums!
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Risgrynsgröt, nasi goreng och kyckling i curry. När DeBracys mamma gjort den, alltså.


Storuggla, blokes with engine problems
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Matpajer är gott, liksom dött djur i allmänhet. Plommonspäckad fläskkarré är också en favorit, liksom grillat kött öht.

Annars är nämnda raggmunk med fläsk också en favorit, liksom tunna pannkakor med det samma. Mmm... Mammas.

-Hjalle, älskar.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,524
Location
En mälarö
Re: Vilken är er favoritmat? (ANT + OT)

Svamp ligger ganska lågt på din lista va...? :gremgrin:

/Anders
 

Dewain

Veteran
Joined
27 Oct 2004
Messages
116
Location
Torekov;Bjärehalvön, skåne
Den mat som jag själv lagar är nog den som jag tycker bäst om. :gremlaugh: Fågel och vilt kött är de saker jag tycker bäst om att tillaga, och vist kan det vara gott med de traditionella sätten men jag älskar att bryta mot dem så jag brukar försöka hitta nya sätt och smaksensationer så ofta som möjligt. :gremtongue:

Jag är barnsligt förtjust i min Citrus och saffrankryddade älgstek med rödvinssås och potatisgratäng med ädelost......Mmmmmmm

/Dewain börjar fundera på vad som ska bjudas på ikväll
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,112
Location
Tindalos
När jag är mästerkock i köket så blir det gärna Lasagne.

Tournedo är en klar favorit när jag äter på restaurang.

Sen kan ju även jag medge att morsans köttbullar med kokt potatis och lingonsylt faktiskt är ritkigt gott efter två veckors resa i Kina.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Nu ska vi se då...
Jag gillar, utan innbördes rangordning..
Lassange, köttbullar med stuvade makaroner, hamburgare, gratänger av alla dess slag, olika anrättningar av kycklingfileér, pizza + en del som jag inte kommer på just nu.
Sedan så skall dessa rätter vra hemgjorda, inte nått taskigt halv eller helfabrikat. Utan 100% egenlagat. Det blir fasen så mycket bättre då.. Eller hur ?!?!! :gremlaugh:

Detta får sedan gjärna nersköljas med någon god dryck, såsom någon ljus eller halvljus öl. För att sedan efter man ätit färdigt övergå till nån stoutöl.

/ Johan K, som tycker att det är vansinigt kul att laga mat.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
brasklapp

Jag har aldrig några klara favoriter särskilt länge, men just nu ligger köttfärspaj med ost och palsternacka väldigt bra till. Andra höjdare är ugnsstekt sik med smörsås, grillade, feta revbensspjäll med potatissallad och alla former av sushi.

Erik, karnivor
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,187
Location
Borås, Sverige
Många alternativ...

Pizza (med tomat, ost, skinka, och eventuell färska chmpinjoner eller paprika). Till detta en god pizzasallad.

Thai-mat (så som den är på restaurang Khalaya i GBG).

Sushi

En bit blodigt och mört nötkött tillsammans med en god sallad och sedan något ptatisgratäng/pommes/ris. Fläskfile är väldigt gott det med.

/Ulfgeir
 
Top