Nekromanti Vilken är er dröm-TV-serie?

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,592
Om ni fick bestämma precis vilken TV-serie som skulle produceras och vem som skulle producera den, vad skulle ni vilja se?

Mina:

* Linda och Valentin, producerad av teamet bakom Farscape, med Bruce Campbell som Valentin och Eva Haberman som Linda. Serien skulle ha 90-minutersavsnitt för att rymma motsvarande ett album i varje avsnitt.

* Skreemer, av Milligan. Miniseria, producerad av teamet bakom Deadwood. En yngre Rutger Hauer i huvudrollen.

* American Gods, producerad av teamet bakom Millenium. Ersnt-Hugo som Czernobog, resten av rollerna vet jag inte.

Så nu vet ni vem ni ska försöka ge världsherravälde...

Vad skulle ni vilja se?
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,769
Location
Nett-ruh-bi
Populärmusik från Vittula

Populärmusik från Vittula. Varje kapitel i boken blir ett avsnitt om 15-20 minuter. Hasse Alatalo är berättare. Alla skådisar kommer från Tornedalen (utom de roller som inte är från Tornedalen).

Dewil
 

Tibbelin

Warrior
Joined
28 Mar 2006
Messages
305
Location
Nangiala
Re: Populärmusik från Vittula

Var det seriöst bara jag som avskydde boken och hatade filmen?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Skymningshem: Andra Imperiet som animé producerad av Gainax har jag redan aprilskämtat om en gång i tiden.

Annars skulle jag vilja se Usagi Yojimbo som TV-serie. Det finns gott om källmaterial att sno från, så den kan nog bli en långkörare. Kan man få in humanoida katter i Doctor Who och få det att se riktigt bra ut så borde man kunna göra den live-action och ändå hålla det vettigt bra.

Vem som gör den har jag ingen aning om, ety jag har apkass koll på producenter. Skådespelare är jag inte heller bra på, men jag har fått för mig att Devon Aoki skulle göra rollen som Tomoe och/eller Chizu riktigt bra.

...och tydligen är Linda och Valentin på väg som animé.
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,769
Location
Nett-ruh-bi
Re: Populärmusik från Vittula

Var det seriöst bara jag som avskydde boken och hatade filmen?
Med tanke på att den är historiens mest sålda skönlitterära verk i Sverige så är det nog så.

Dewil, har inte sett filmen
 
G

Guest

Guest
Re: Populärmusik från Vittula [OT]

Tykte också den boken var vedervärdig så ensam e du inte.

/Zorbeltuss who will take a bath now.
 

Tibbelin

Warrior
Joined
28 Mar 2006
Messages
305
Location
Nangiala
Re: Populärmusik från Vittula (OT)

Jag hävdar alltjämt (och jag har trots allt haft den som kurslitteratur och diskuterat den en massa och så) att boken fick mer cred än den borde. Det blev en bok som man "måste" ha läst och som man "måste" tycka är bra. Och en sådan bok kommer givetvis sälja bra, men bara för att den säljer bra så betyder det inte att den är bra..
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,062
Location
Linköping
Hmmm, kanske tragik i antiken i form av en miniserie på T. Kallifatides Herakles. Coppola och några till gjorde två TV-filmsavsnitt av Odysseus, det kunde varit intressant att se vad det kunde bli av den med lite mer tid i form av en serie. Vem vet man kanske kunde göra något av Illiaden eller Livius två böcker om Roms tidiga historia också.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Populärmusik från Vittula

jag avskydde den inte, hajade inte grejen bara... *snark*-typ...
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Populärmusik från Vittula

Jag har inte läst PfV, men väl Niemis science fiction-roman Svålhålet, och den fann jag högst förträfflig. Liftarens Guide till Galaxen, om den hade skrivits av en knäpp norrlänning istället för en exentrisk engelsman, ungefär. Särskilt kapitlet om Trasslet är fantastiskt roligt.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Populärmusik från Vittula

Svåhålet har jag en känsla av skulle passa mig bättre... fast den blev ju inte samma bauta-succé som PfV blev.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Re: Populärmusik från Vittula

Jag har varken läst eller sett, men kollegor från Norrland, speciellt de födda på 50- och 60-talet gillar boken för att den tydligen är väldigt "sann" hur det var att växa upp och leva.

Kanske måste man ha igenkänningsfaktorn för att ta till sig boken?
 

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
Spioner och rymdisar

Fast inte i samma serie, då...

Jag skulle vilja se boken Fallet Wennerström som TV-serie, med påkostade 60-talsmiljöer och lite semi-kända äldre skådisar med välpressade grå kostymer och korta repliker. Mycket långa dialoger på Stockholmskontor, subtil dramatik och solnedgångar mot stadssilhuetten. Huvudpersonen Wennerström skulle få spelas av nån läskig fan (vem?). Per Oscarsson är obligatorisk som high ranking-säposnubbe.

Sen skulle jag också vilja se en serie på det helt fantastiska seriealbumet Ville, alltså den av Jan Lööf. Stockholmaren Ville kontaktas av rymdvarelser och får en chans att rädda världen, med hjälp av både Carl XVI och Olof Palme. Fast den serien hade nog behövt vara gjord på 70-talet för att få rätta känslan.

/Sax, lite retro idag
 

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
Re: Populärmusik från Vittula (OT)

Jag är böjd att hålla med. Boken är bra och underhållande, men så himla unik är den väl inte. Tex Kådisbellan eller Tredagarskriget är fullt likvärdiga "uppväxtböcker" (som iofs också hypades en del på sin tid, iaf den första), eller varför inte KimNovakBadadeAldrigIGenesaretsSjö (som förvisso är maskerad till kriminalroman).

/Sax, som läste "Vittula" vid vattnet en sommardag
 

Tibbelin

Warrior
Joined
28 Mar 2006
Messages
305
Location
Nangiala
Re: Populärmusik från Vittula

Skulle ju kunna förklara varför den gick hem så otroligt mycket på min kurs vid Luleå Tekniska Universitet där nästan alla i kursen har rötter här uppe och många var lite äldre. Jag tror att för den generationen så är det nästan skamligt att inte gilla boken. De flesta vågade inte säga något negativt förrän jag brytit barriären och börjat peka på det dåliga.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Jag skulle gå holmgång med en kniv för en TV-serie baserad på Nobilis, med vråldyr film som kommer det riktigt flåsiga slutet efter att TV-serien tagit slut, pressar ut det sista ur konceptet. Hela relations- och intrig-temat är perfekt för serier, och specialeffekterna är en riktig mardröm för budgeten.

I Primetime Adventures ska man ju spela den serie man skulle vilja se på TV, och jag hade älskat att se The Return på TV. Skotskt familjedrama som blir allt mer Twin Peaks-mysko allteftersom.

<font size="1"> Vad jag verkligen -verkligen- skulle vilja se är en Staden-TV-serie. Då skulle jag verkligen dö av extas. </font size>
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Populärmusik från Vittula

Svålhålet är boken Liftarens Guide till Galaxen borde varit. Den är i sanning förträfflig.

Men så blev jag heller aldrig så såld på Liftarens. Vittula fastnade jag inte heller för... :gremwink:
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Svårt att välja. Naturligtvis skulle vilja att Lupin III gjordes som en schysst tv-serie med gentlemannatjuvar, vågade kupper och en najs trettio till sjuttiotalsblandning. Det vore kul. Tycker jag.
Och sen Fell, som närmast kan beskrivas som Twin Peaks, CSI och Silent Hill.


Storuggla, men jag suger
 
Top