Vilken är din favoritvärld och varför?

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
811
Location
Umeå
Lätt! De man bygger själv allt eftersom. Att bygga mina egna världar är kanske det jag gillar mest med att vara spelledare.

Ska man dock prata om färdiga världar i olika genres:
- Pendragon
- Space 1889
- Castle Falkenstein
- Nephilim (Den franska versionen av spelet)

Världar jag gillar, men tycker det är svårt att spelleda i
- The Laundry
- Fading Suns
 
Last edited:

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,623
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Jag har inte längre så stort tålamod med att plöja settingböcker och plugga in detaljer. De världar jag främst gillar att spela i är nuförtiden snarare två genrer:
Science fantasy av sword and planet och dying earth typ. Barsoom, Book of the New Sun, Viriconium, etc.
Weird fiction där människor i modern tid (1900 till idag) möter det Okända. Lovecraftianskt, men helst inte det etablerade mythoset.

En kärlek som varit med mig i många år är Tékumel. Dess komplexa kulturer, uråldriga historia, gåtfulla metafysik och bizarra aliens är helt mitt i prick. Ett nytt spel vars värld verkligen tilltalade mig var Travellers on a Red Road.
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
811
Location
Umeå
Jag har inte längre så stort tålamod med att plöja settingböcker och plugga in detaljer.
Jag känner verkligen igen mig i det. Om jag inte hittar på världen helt själv så håller jag mig till de settings jag känner till eller läser bara lite övergripande och hittar på det jag känner är rimligt utifrån det.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Men jag måste ändå välja mitt eget Terone, eftersom det är en värld baserad på allt jag gillar i fantasy: posthistorisk uråldrighet, ruiner, obegripliga högteknologiska lämningar, hot om bortomvärldsliga invasioner, urgamla robotar, dekadenta adelsätter, svärdsdueller, sammansvärjningar, gigantiska monster, städer av svart stål, störtade stjärnskepp, ödeland under döende solar. (Att spelet i sig har en massa år på nacken och inte alls motsvarar vad jag vill spela i dag är en helt annan sak. En dag gör jag en ny version.)
Toblerone? ;)

Köpte faktiskt Terone och minns att jag gillade settingen skarpt!
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
-Kult
-World of Darkness
-Midgård
-Mundana
-Georg RR Martins värld
-Ereb Altor (enbart av nostalgiska skäl)
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Toblerone? ;)

Köpte faktiskt Terone och minns att jag gillade settingen skarpt!
Jag kan varken förneka eller bekräfta att namnet har något med Toblerone att göra, tyvärr ... :gremtongue:

Men kul att höra! Jag är rätt sugen på att ta tag i det igen. Behöver bara göra klart Haragada 2, det namnlösa rymd-OSR-hacket Gurgeh och jag skriver, samt ett Mörk Borg-projekt först. :gremgrin:
 

Girighet

Warrior
Joined
22 Oct 2015
Messages
267
Jag tycker Deadlands världen är fantastisk, och tycker även om den delen av WoD som inrymmer Channeling: the dreaming (även om jag är ganska ensam om att tycka det)
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Baserat på mest minnesvärda kampanjer: hemmagjorda/inga världar.

Annars har jag positiv känsla men vissa tvivel kring Ereb Altor (gamla, Trakorien, Kopparhavet, whatever) och Middle Earth.
Och så har jag en positiv känsla för Dragonlance, grundad bara på bokomslag och inget annat.

Om Trudvang hade varit i första hand tillgängligt, och kanske i andra hand anpassat för ett mer tilltalande spelsystem, så hade jag varit sugen. Tyvärr är jag inte så sugen på D&D 5e (heller), och jag misstänker att om man köper den så kommer man uppleva att man saknar allt gammalt material.
 

bortom12e

Swordsman
Joined
20 Jun 2018
Messages
482
Hittills Dolmenwood, härlig mix av sagofantasy, hack'n'slash, ritualer och psykedeliska svampäventyr på okänd mark. Har alla zines. Längtar till settingboken!

Rent konceptuellt så måste jag nämna "Behind gently smiling jaws", en oändlig megadungeon där alla vrår och korridorer och utrymmen är minnen i en gudakrokodils sinne. Jag vet väldigt lite om det, för inget finns utgivet, men jag myser åt tanken. Påhittat av skaparen av Yoon-Suin (som också är en favvosetting).
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,303
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Det finns en hel del världar jag gillar av olika anledningar. Mundana för det eleganta och trovärdiga världsbyggen jämfört med de flesta andra jämförbara världar. Trudvang på grund av den härliga blandningen av sagans magi och folkvandringstidens lera, skit och blod. Shadowrun för den perfekta kompotten av fantasy och Cyberpunk. Chronopia för att det är en blandning av allt häftigt en människa kan tänka sig. NWoD för att den gör allt bättre än vad WoD gjorde, tråkigt nog tycks jag vara den enda i världen som tycker just detta. Historiska settings i tidig medeltid med stora Kalifat, ryttarfolk och Öst-Rom. Star Wars universat för att det speglar allt jag ville bli i min barndom, vem vill inte vara en Jedi liksom? Sen insåg jag att de behövde leva i celibat och den drömmen förändrades till att jag nu gillar betydligt större delar av Star Wars men är nog ändock fortfarande förtrollad av hur coola Jedi och Sith är. Planetos med Westeros som fokus på grund av hur grym och dödlig världen är, ett liv är inte värt mycket och världen fungerar perfekt som balans mot lite lättsammare kampanjer i andra världar. Coriolis och tredje horisonten för att det är Sinbad fast med rymdskepp istället för båtar, tusen och en natt fast i rymden!

Många är säkert glömda och jag lär plötsligt komma på att de också borde vara med på min lista.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,801
Location
Marjura
The old World/WFRP 1 ed
Hyboria (tack Barbarians of Lemuria)
Pulp-era (tack BoL pulp Dicey Tales)
Space:1889
Mythic North (Vaesen)
Zonen/år noll
The Sixth World (?) Shadowrun
Rokugan
Hollow Earth
Arkham county
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
Jag tycker Deadlands världen är fantastisk, och tycker även om den delen av WoD som inrymmer Channeling: the dreaming (även om jag är ganska ensam om att tycka det)
Changling är amazing!
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
498
Har alldeles för svårt för att bara välja en men likt Krank så håller jag Mutant Chronicles solsystem högt. En del avfärdar kanske den som en Warhammerklon men tycker den är väldigt välgjord och går att spela med flera olika inriktningar / stilar. Alltifrån detektivstil, till mer åt skräckhållet som Kult till 100% stridsorgier med galna vapen och rustningar funkar fint.
Pyrisamfundet måste vara med. Måste jag välja någon av versionerna framför de andra så blir det Undergångens Arvtagare.
Hara bara upplevt Sagan om Ringens värld som spelare men är väl lite partisk här då jag gillar böckerna starkt.
Ambria/Davokar måste även vara med. Väldigt välgjord och gillar starkt skogen och staden Tistla Fäste.
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,410
Location
Malmö
Old World (WFRP), Pyri och Mundana. Dessa tre är de som jag gillar mest, har svårt att spela i Middleearth, men one ring är ok.. Men dessa är där känner jag mig mest bekväm både att spela och spelleda. Tycker alla de tre världarna har ett rejält djup, tror dock aldrig att jag orkat läsa in mig på dem, på samma sätt idag. Nu har jag redan levt i dessa tre i snart 30 år, de känns som hemma. Sen älskar jag att läsa Vampire: Dark ages tycker den settingen är grymt beskriven, enda problemet är att man skall spel vampyrer
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Svår fråga men jag säger gamla Mutant för den väldigt spännande värld som finns att utforska samt för den sköna mixen av humor och allvar. Jag gillar också att spela i WEG:s Star Wars-universa som känns väldigt färgstarkt och innehållsrikt men samtidigt lättillgängligt. När det kommer till fantasy har jag nog ingen direkt favorit men jag tycker att världen i Svärdets Sång känns fräsch trots att den är väldigt traditionell.
 
Top