Nekromanti Vilken är den största skatt ni hittat?

Joined
28 Sep 2013
Messages
966
Location
Stockholm
En riktigt gammal historia från DoD...En gammal drakskatt, en enorm jättehög av ... kopparmynt. Det roliga var förstås att det blev många bjudrundor på det lokala värdshuset.
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,412
Location
Umeå
Voldstagg13;n200051 said:
En riktigt gammal historia från DoD...En gammal drakskatt, en enorm jättehög av ... kopparmynt. Det roliga var förstås att det blev många bjudrundor på det lokala värdshuset.
I Robert Jonssons Det Solunska ödet, i första delen så hittar man en skatt på 65 miljoner km :)
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,922
Location
Sandukar
micke_p;n200044 said:
Under många år av spelande i många spelgrupper och minst lika många rollpersoner har den samlade mängder skatter inte ens varit i närheten av vad som döljer sig i det här templet [url]https://en.wikipedia.org/wiki/Padmanabhaswamy_Temple#Temple_assets[/URL] . Mig veterligen är det endast skatten i Erebor som överträffar detta.

Vilken är den största skatt ni funnit och vad hände med den?

I Ärans väg del 2 och 3 (Maktens portar och Mörkrets hjärta) finns skatter vars värde kan räknas i miljoner och åter miljoner guldmynt.
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Kommer inte ihåg vilket äventyr till Drakar och Demoner, men jag hade en halvlängdsman som blev ensam överlevande efter att både draken och resten av äventyrarna gick åt. Förutom drakskatten (vilken räckte till att köpa loss en av Krilloans pelare i finaste stadsdelen) , fick han själv med sig både tänder, klor och skinn nog att göra en drakrustning, ett svärd av en draktand med jäkla massa magi i döpt til Kling (efter SL's stående kommentar vid lyckade parreringar från fiender) & sist men definitivt kronan i samlingen, en magisk pipa av drakklo vars förmåga att projicera bilder av rök till Halvlängdsmannes bardförmågor i sjunga och berätta historier skulle få Gandalf att blekna. Allt detta betalade naturligtvis drakskatten oxå.
 

micke_p

Veteran
Joined
29 Jun 2014
Messages
181
Big Marco;n200061 said:
I Ärans väg del 2 och 3 (Maktens portar och Mörkrets hjärta) finns skatter vars värde kan räknas i miljoner och åter miljoner guldmynt.
Maktens portar minns jag. Förutom en antal magiska föremål samt mängder med mynt fanns där en påse blandade ädelstenar med ett värde av 200 000 guldmynt. Eftersom påsen inte vägde särdeles mycket var den väldigt eftertraktad.
 

micke_p

Veteran
Joined
29 Jun 2014
Messages
181
Zoth-Ya;n200057 said:
I Robert Jonssons Det Solunska ödet, i första delen så hittar man en skatt på 65 miljoner km :)
:eek:

Om man räknar med att det går hundra kopparmynt per kilo så blir det 650 ton mynt.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
Jag är bitter! Den största skatt jag hittat var typ att vi stötte på en annan grupp helt övermäktiga äventyrare i DoD Expert, som behövde bandage av oss typ, och så fick vi diverse guldföremål som var stöldgods från nån extremt helig grav, som vi fan knappt ville ha av dom. Bittert som fan alltså. Jag försökte först skjuta dem, men magikern i deras grupp la knäcka på min armborstskäkta. Otroligt dryga var de alltså, de hade SL på sin sida, det märktes. Tilläggas ska kanske att detta utspelade sig nån gång på 90-talet, i nån avkrok av Ereb Altor, jag minns inte vilken.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
micke_p;n200074 said:
:eek:

Om man räknar med att det går hundra kopparmynt per kilo så blir det 650 ton mynt.
Det är mer typ koppargruva än kopparskatt. Man får starta upp en proto-industriell operation för att få ut grejerna, hyra in folk som kör med vagn till närmsta stad man kan börja växla grejerna i. Man får hoppas de har gott om växel.

:wink:
 

micke_p

Veteran
Joined
29 Jun 2014
Messages
181
zonk;n200080 said:
Det är mer typ koppargruva än kopparskatt. Man får starta upp en proto-industriell operation för att få ut grejerna, hyra in folk som kör med vagn till närmsta stad man kan börja växla grejerna i. Man får hoppas de har gott om växel.

:wink:
LOL
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,922
Location
Sandukar
micke_p;n200072 said:
Maktens portar minns jag. Förutom en antal magiska föremål samt mängder med mynt fanns där en påse blandade ädelstenar med ett värde av 200 000 guldmynt. Eftersom påsen inte vägde särdeles mycket var den väldigt eftertraktad.

I Mörkrets hjärta finns helt koko-bananas-skatter (med massor av högmagiska artefakter), men som exempel detta - ett konstrum:


 

Attachments

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,264
Location
Örebro
Zoth-Ya;n200057 said:
I Robert Jonssons Det Solunska ödet, i första delen så hittar man en skatt på 65 miljoner km :)
Det kan ha varit så att jag tog i lite i överkant med det - men det var mest för att fresta rollpersonerna med oändliga rikedomar som de aldrig kommer kunna utnyttja sig av. :p
 

micke_p

Veteran
Joined
29 Jun 2014
Messages
181
Konsthallen måste jag ha missat totalt. Inget minne av den. Dock minns jag ljusbringaren då jag vid en spelgenomgång av ärans väg var bärare av den. Det blev inget lyckligt slut för övriga spelare heller då dom rök ihop om alla magiska prylar vi samlat på oss.

Jag ska nog gräva fram och läsa igenom ärans väg.
 
Top