Nekromanti Vilken är den mest ikoniska 5e klassen

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
Fighter, Magic-user, Thief, Cleric. De fyra vanliga klasserna är de vanligast och den ”normala gruppen”. Men nästan alltid framställa den perfekta gruppen som havandes fem spelarkaraktärer, en av varje av grundklasserna och så en till. Men vilken klass är den mest ikoniska 5e klassen?

Barden som är lite av allt?

Paladinen som ger en moralisk riktning?

Kanske munken som är sin egen märkliga filur?
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,094
Har varit sugen på både barbaren o munken, men inte spelat någondera. Känns som båda, men speciellt munken, hänger på att man har ett par riktigt sjuka stats.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Min magkänsla säger att barden är del i det ikoniska partyt. Finns säkert en massa anledningar till det, men jag säger magkänsla.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,151
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Nä skojar. Krigare, trollkarl, tjuv och bard är väl de klassiska fyra; där krigaren kan bytas mot riddare och trollkarl mot munk. Jägare är den klassiskt femte.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
Quadrante;n309499 said:
Nä skojar. Krigare, trollkarl, tjuv och bard är väl de klassiska fyra; där krigaren kan bytas mot riddare och trollkarl mot munk. Jägare är den klassiskt femte.
Barden är ju inte ens en klass förrän AD&D och då är den en konstig speciallare tills AD&D ändå. Clericen har varit med från början och är också Law motsvarigheten mot magic-usern som är chaotic. Men framför allt kan Clericen hela fullt ut och det kan inte barden i de flesta editions.

Men barden kan absolut vara den 5e klassen!
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Barden är den objektivt bästa klassen i D&D5, eftersom de kan ha kål på folk genom att förolämpa dem. De gör dessutom resten av partyt bättre genom inspiration och buff-spells, plus att de komponerar sånger om gruppens stordåd som sprider deras rykte. De har också en hyggligt bred lista på spells (framför allt Lore-barder med sina Magical Secrets) som de kan använda för att täcka upp där resten av gruppen brister.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,151
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
God45;n309507 said:
Barden är ju inte ens en klass förrän AD&D och då är den en konstig speciallare tills AD&D ändå. Clericen har varit med från början och är också Law motsvarigheten mot magic-usern som är chaotic. Men framför allt kan Clericen hela fullt ut och det kan inte barden i de flesta editions.

Men barden kan absolut vara den 5e klassen!
Bard kan nog ses som den femte om man inte vill ha den som jägaren. Men talar vi om de ursprungliga fyru är de krigare/barbar, trollkarl, alv och dvärg. Men det är länge sen alv och dvärg slutade vara klass.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
Quadrante;n309514 said:
Bard kan nog ses som den femte om man inte vill ha den som jägaren. Men talar vi om de ursprungliga fyru är de krigare/barbar, trollkarl, alv och dvärg. Men det är länge sen alv och dvärg slutade vara klass.
Nej, det här stämmer inte. Fighting man, Magic-user och Cleric är alla klasser i allra första versionen av D&D. Tjuven kommer senare. Ja, Dwarf, Elf och Halfling är också med som klasser, men de blev snabbt raser.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
Jocke;n309515 said:
Alv såklart.
Har alltid varit svag för alvklassen, den var alltid brutalt mäktig på level 1 men tog sedan för alltid på sig att levla. Vi döpte om den till red mage ett tag eftersom final fantasy.
 

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Joined
4 Nov 2006
Messages
569
Location
Skogen
Quadrante;n309514 said:
Bard kan nog ses som den femte om man inte vill ha den som jägaren. Men talar vi om de ursprungliga fyru är de krigare/barbar, trollkarl, alv och dvärg. Men det är länge sen alv och dvärg slutade vara klass.
Nu kommer kanske snart den riktiga old school-brigaden och linjalar mig på fingrarna, men de tre ursprungliga klasserna från vita lådan -74 är Fighting-Men (människor, dvärgar, alver och halflings), Magic-Users (människor och halflings) och Clerics (endast människor).
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
slanfan;n309539 said:
Warlock. Har aldrig spelat DnD5 utan att någon i gruppen spelat warlock.
Inte jag heller. Men jag har bara spelat en kampanj.

Mitt tråkiga svar är att det inte finns ngn ikonisk klass i DnD 5. Alla är lika mellanmjölk, ingen är längre oumbärlig. Till och med barden har ju blivit bra! Och paladiner kan vara onda. O tempora, o mores.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,270
Location
Göteborg, Lindome
pappa;n309519 said:
Nu kommer kanske snart den riktiga old school-brigaden och linjalar mig på fingrarna,
Okej :grin:

men de tre ursprungliga klasserna från vita lådan -74
Lådan blev vit 1975. 1974 var den mörkbrun med någon slags ådring.

är Fighting-Men (människor, dvärgar, alver och halflings), Magic-Users (människor och halflings) och Clerics (endast människor).
Nästan. Magic-Users var öppet för människor och alver. Hobbits (ja, de hette så då) kunde bara vara Fighting-Men.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Skarpskytten;n309546 said:
Inte jag heller. Men jag har bara spelat en kampanj.

Mitt tråkiga svar är att det inte finns ngn ikonisk klass i DnD 5. Alla är lika mellanmjölk, ingen är längre oumbärlig. Till och med barden har ju blivit bra! Och paladiner kan vara onda. O tempora, o mores.
Tråden handlar inte om femte utgåvan av DnD, utan om den femte klassen i DnD överhuvudtget.

Välj din utgåvs och förklara varför din favoklass därifrån hamnar på femteplats.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Rymdhamster;n309565 said:
Tråden handlar inte om femte utgåvan av DnD, utan om den femte klassen i DnD överhuvudtget.

Välj din utgåvs och förklara varför din favoklass därifrån hamnar på femteplats.
5e, 5:e, det är en skillnad.

Okej.

DnD. Alv. Mer magi. Har hen låg HP kan hen panga båge, vara arriärgarde och livvakt åt magikern. Har hen hög HP kan hen manna frontlinjen med krigarna och kanonmaten.

ADnD: Ingen åsikt.

3e: Druid. Barden och utbygsjägaten är för kassa. Den här ger helning, buff, närstrid, mer eller mindre allt.

4e: Jag erkänner inte den här editionens existens. Den är som KAP 2 för mig.

5e: Ingen. Se tidigare svar.

Nöjd?
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Jag älskar Sha’Ir:en från Al Qadim. Klassen som skickar iväg sin lilla familiar till de magiska planen för att hämta spells. Kan hämta vilken spell som helst, men kan ju även förolyckas i processen... Galen grej och en kul dynamik mellan Sha’Ir och familiar.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,414
Paladinen.

Barden har fungerat på konstiga sätt genom historien och i vissa fall varit något man inte kan spela på level 1 och i andra fall något man bara ska spela om man vill göra alla fighter svårare.
Druiden har lite samma historia, 2e (kanske 1e också?) är det ju skitroligt och konstigt att man typ behöver börja lönnmörda andra druider för att kunna gå upp i level.
Rangern är ... trist. Men den har nog mest potential att vara den sjätte klassen.

Paladinen däremot. Sen den introducerades har miljoner med nördar spelat idiotiska rollpersoner som bara finns där för att jävlas med resten av gruppen. Tjuven får plötsligt inte längre tjuva hur som helst. Fightern får skäll när han vill använda fula taktiker och låt oss inte prata om magikern som precis hittade en scroll med Animate Dead.

Paladinen är det uppenbara femte hjulet. Och hade klassen inte varit så kompetent som den ofta är hade ingen tolererat den. Men trots det går det inte att spela en längre kampanj utan att någon vid något tillfälle får för sig att spela en paladin.
Den får också extra dragkraft av att klassen egentligen inte behövs, en cleric kan mycket väl fylla exakt samma roll i en B/X-kampanj tex.

Paladinen, det där femte jävla hjulet ingen utom spelaren som spelar paladinen egentligen vill ha med. Med sitt Lawful stupid beteende och jobbiga gräl.
Bara tjuven är som klass designad i närheten lika mycket för att uppmuntra intrapartykonflikter.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,270
Location
Göteborg, Lindome
chrull;n309799 said:
Paladinen.

Paladinen, det där femte jävla hjulet ingen utom spelaren som spelar paladinen egentligen vill ha med. Med sitt Lawful stupid beteende och jobbiga gräl.
Om man vill njuta av en riktig välspelad as-jobbig Paladin, kan man kolla in Acquisitions Incorporated på PAX Unplugged 2018 (https://youtu.be/qkJPGT71UUU) när de får sällskap av Evelyn Marthain (spelad av Anna Prosser Robinsson). Hon är någon djävulsk blandning av peppig cheer-leader och Jehovas Vittne. :eek:
 
Top