Nekromanti Vilka yrken ska vara kvar?

Nathan

Schattenmeister
Joined
5 Jun 2000
Messages
120
Jag tycker att följande ska finnas:

Krigare
Trollkarl
Tjuv
Präst
Lärd man

Och sedan Hantverkare, som ett nytt yrke.

N.
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
Re: Fler tillägg

Jag håller med om att yrken som regelkoncept egentligen är onödiga, men det blir nog knappast Drakar och Demoner utan just alla klassiska regelkoncept som hör spelet till.

Däremot skulle yrkena kunna förvandlas till att mera vara "arketyper", ungefär som i de olika handböckerna. Då skulle man antingen kunna välja en "färdig" arketyp att spela eller skapa en egen rollfigur från grunden.

Men sådana nymodigheter skulle antagligen inte bli alltför populära, så jag antar att yrkena kvarstår även i den sjätte upplagan.

/Baldyr

<A HREF="http://www.hobbyspel.com" target="_new">http://www.hobbyspel.com</A>
 

Ofeig

Warrior
Joined
4 Jun 2000
Messages
373
Location
Solna
Låter bra... Om, man inte är nöjd med dem så kan man alltid hitta på ett eget...

"Gud är död" - Friederich Nietzsche
"Nietzsche är död" - Gud
 

Nathan

Schattenmeister
Joined
5 Jun 2000
Messages
120
Re: Fler tillägg

Fältskär var en intressant tanke. Vilka färdigheter skulle en sån ha?

Kanske Amputera och Bedöva medelst knytnävsslag? Fast det kanske inte behövs fler färdigheter, utan bredare.

N.
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Yrken och yrkesförmågor

"Klassiska regelkoncept"? Min unge herre, yrkesförmågor och dylikt trams är ett sent påkommet påfund! När -jag- var ung, då fanns det minsann inget sådant! Vi fick nöja oss med helt vanliga färdigheter, och man fick minsann slå fram sina grundegenskaper, och... *ähum*

Usch, jag börjar bli gammal... :)

För att återgå till ämnet, så skulle jag helst se att yrkena försvann helt och hållet. Vill man ha förmågor av yrkesliknande karaktär behöver de inte fungera på samma sätt som nu. Jag skulle hellre se att man själv kunde kombinera ihop olika typer av specialegenskaper. Antingen köper man dem för bakgrundspoäng (om man har ett sånt system) eller så har man ett visst antal förmågor-av-yrkesliknande-karaktär-poäng (FYKP) som man kan placera på olika förmågor. En lite halvbra förmåga åt krigarhållet kanske finns i tre nivåer, där den lägsta nivån ger lite bonusar på lämpliga krigarpryttlar som de flesta som vill kunna slåss mer än bara lite halvdant köper, medan den andra nivån är till för de som vill vara riktigt kompetenta, och den tredje för de som vill vara en ur fantasyperspektiv arketypisk Krigare. (Naturligtvis behöver det inte finnas bara en förmåga med krigarinriktning, utan det kan finnas flera olika, och alla förmågor behöver ju inte finnas i olika nivåer heller.) En spelare som vill ha en riktig bamsing till krigare kan då välja främst stridsinriktade förmågor, medan en som vill ha lite mer bredd kanske väljer en stridsförmåga, en magiförmåga och en tjuvförmåga.

Hmmm, mycket bladder blev det, men jag tror att grundidén gick fram. Eller? :)

"Hellre kul i kaos
Än sur i kosmos" - Jenny Morelli
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
yrkesförmågor?

Du kanske skulle ta och läsa min postning en gång till? Jag har inte nämnt något om yrkesförmågor överhuvudtaget, varför hela ditt utlägg var onödigt, liksom förolämpningen obefogad.

Mitt första rollspel var förresten DoD´85 och jag har heller aldrig riktigt kunnat förlika mig med många av nymodigheterna i DoD´91.

/Baldyr, lastgammal

<A HREF="http://www.hobbyspel.com" target="_new">http://www.hobbyspel.com</A>
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Re: yrkesförmågor?

Du har rätt - jag missuppfattade ditt inlägg. Det ber jag om ursäkt för.

Vad förolämpningen skulle bestå i kan jag dock inte klura ut, om det inte är den som jag hade hoppats uppenbart inte helt allvarliga inledningen. Jag trodde faktiskt inte att det skulle behövas en smiley. Det var inte meningen att förolämpa. Ursäkt för det också.

Missförståndet uppstod nog för att jag uppfattade det du kallade för arketyper som något som inkluderade någon slags specialförmågor.

"Hellre kul i kaos
Än sur i kosmos" - Jenny Morelli
 

Jon

Veteran
Joined
8 Aug 2000
Messages
163
Location
Jönköping
Re: yrkesförmågor?

Vad förolämpningen skulle bestå i kan jag dock inte klura ut, om det inte är den som jag hade hoppats uppenbart inte helt allvarliga
inledningen. Jag trodde faktiskt inte att det skulle behövas en smiley. Det var inte meningen att förolämpa. Ursäkt för det också.


Det verkar som att stämningen här på forumet tyvärr har varit något hätsk med många flamewars och låsta diskussioner. Och detta kan förståeligt nog skapa missuppfattningar om man inte tydligt påvisar ironi eller skämtsamhet.


/Jon
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Fler tillägg

"Fältskär var en intressant tanke. Vilka färdigheter skulle en sån ha?"

Egentligen tänkte jag mig mest en omdöpt helare utan yrkesförmåga. "Helare" låter så New Age, liksom, medan "fältskär" låter lite mer seriöst. /images/icons/wink.gif

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Re: yrkesförmågor?

<quote>Det verkar som att stämningen här på forumet tyvärr har varit något hätsk med många flamewars och låsta diskussioner. Och detta kan förståeligt nog skapa missuppfattningar om man inte tydligt påvisar ironi eller skämtsamhet.</quote>

Jag ska göra mitt bästa för att vara mer noggrann med det i fortsättningen.

"Hellre kul i kaos
Än sur i kosmos" - Jenny Morelli
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: Fler tillägg

"Egentligen tänkte jag mig mest en omdöpt helare utan yrkesförmåga. "Helare" låter så New Age, liksom, medan "fältskär" låter lite mer seriöst."

Skall man kolla vad en sådan kallats i Sverige under 15-1800-tal så är det lämpligast att kolla i indelningsverkets rullor.

Äldsta benämningen på en läkare som jag känner till inom svensk krigsmakt är faktiskt Barberare (som normalt förknippas med klippa hår och liknande, dvs frisör).
När detta bytte namn så blev det Fältskär, och nästa steg (då är vi på 1800-talet) är det läkare alternativt fältläkare, oftast med beteckningen regements- eller bataljons- före.

Riddaren


http://www.backtotellus.com/ http://www.eyesoffate.com/
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Re: Fler tillägg

Vid den tiden då barberare sysslade med dylika ting ansågs det vara ett hantverka att operera, amputera och liknande, och läkarna ansåg sig för fina för att hålla på med sådant - de var ju minsann bildade män (för män var de ju)! Själva sysslade de med "riktig" medicin, d.v.s. de fyra kroppsvätskorna (blod, slem, gul galla och svart galla, om jag minns rätt) som reglerade kroppens och sinnets funktioner. Hade man feber hade man till exempel för mycket blod (som förknippades med eldens element), så då var åderlåtning lämpligt. Sannolikt lyckades de inte rädda fler än de bragte om livet med sina kurer.

Detta meddelande presenteras av Discordians Hjärnbit för Lösryckta Fakta, och kan innehålla felaktigheter. Läs på egen risk. :)

"Hellre kul i kaos
Än sur i kosmos" - Jenny Morelli
 

Pazuzu

Warrior
Joined
1 Aug 2000
Messages
225
Location
Stockholm
Tycker nog man ska hitta på nåt nytt system istället för "yrken". Dom spelar ju ändå ingen roll plus att när min grupp spelar brukar vi nästan alltid göra specialare. Alltså efter att karaktären finns färdig väljer spelledaren och spelaren ut färdigheter o dyl till den karaktären.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,514
Location
Helsingborg
Re: Yrken och yrkesförmågor

Dessa borde inte finnas som yrken om tittar igenom alla upplagor av DoD (förutom Chronopia och rasböcker).
Stråtrövare. Detsamma som tjuv. Vem tusan säger "Jag är en stråtrövare"? Tjuvyrket borde täcka det.
Barbar: Det är inget yrke, snarare ett levnadesätt (inom fantasy).
Nekromantiker. Det är en skola inget yrke.

Det Discordian tar upp är ett bra regelsystem som jag skulle kunna tänka mig att använda.
Jag skulle helst vilja ha att man har begränsningar på olika EP på olika färdighetsgrupper som tjuvgrupp, krigargrupp, jägargrupp men utan att någon ska säga "Jaha, jag kan högst få 13 i mitt vapen".
För att hindra detta kan man ha fria EP som man kan sätta ut var som helst.

/<B><EM>Han</EM></B> som håller med
 
Top