Nekromanti Vilka webläsarspel spelas

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Är övertygad om att frågan ställts förr men here I go.

Vilka spel spelar ni på nätet? (webläsarspel av olika former)
Vad föredrar ni och varför?

Själv har jag spelat Travian och tröttnat (blev nerbonkad i jorden så totalt att det inte var roligt i längden). Har bytt till Tribal Wars som är snarlikt. Och hittills så står jag ut.

Jag föredrar spel med samarbete och att bygga upp något (gäller alla typer av dataspel). Gillar inte där man mosar varandra utan att det finns en chans att överleva. Haken är att jag fått klart för mig att TW är ett sådant spel... vilket är deprimerande. Spänningen av motstånd ska ändå ge en känsla av att man kan överleva i spelet...
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,782
krank said:
Mitt favvospel är nog Coign of Vantage, trevligt hjärnpussel.
Är jag dum, eller är det inte likadant hela tiden? Jag körde 20 bilder, men alla var ju bara att vrida tills de mest utstickande "pixlarna" var närmast en själv?

Blir det svårt senare eller?
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,782
Jarl said:
krank said:
Mitt favvospel är nog Coign of Vantage, trevligt hjärnpussel.
Är jag dum, eller är det inte likadant hela tiden? Jag körde 20 bilder, men alla var ju bara att vrida tills de mest utstickande "pixlarna" var närmast en själv?

Blir det svårt senare eller?
Äh, fattade inte att det var en lam "så många som möjligt på tid"-grej.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,905
Location
Nordnordost
handdrawngames.com

Desktop Tower Defence heter spelet, och går ut på att bygga saker. Har inget samarbetsläge dock.
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Eva Florén said:
Är övertygad om att frågan ställts förr men here I go.

Vilka spel spelar ni på nätet? (webläsarspel av olika former)
Vad föredrar ni och varför?

Själv har jag spelat Travian och tröttnat (blev nerbonkad i jorden så totalt att det inte var roligt i längden). Har bytt till Tribal Wars som är snarlikt. Och hittills så står jag ut.

Jag föredrar spel med samarbete och att bygga upp något (gäller alla typer av dataspel). Gillar inte där man mosar varandra utan att det finns en chans att överleva. Haken är att jag fått klart för mig att TW är ett sådant spel... vilket är deprimerande. Spänningen av motstånd ska ändå ge en känsla av att man kan överleva i spelet...
Själv är jag från och till fast i en gammal klassiker, Utopia.

Spelet är säkert en bit in i tonåren, men har tyvärr haft en kraftig tillbaka gång i antalet spelare de senaste åren (12-15 tusen just nu, vilket man kan jämföra med när det var långt över 100 tusen).

http://games.swirve.com/utopia

Kruxet med detta spelet är att man behöver komma in i någon av det sociala kretsarna för att egentligen uppskatta och fastna i spelet, då det i sig själv är ganska simpelt, men ändå svårt att bemästra.

Det gäller att bygga upp sitt lag över sikt med upp till 25 spelare i ett och samma lag ifrån världen över, och gemensamt spela efter mål som gruppen sätter upp, i jakt på framgång.

Och genre för den oinsatta: Strategi i en fantasy miljö.

Kuriosa för dem som tidigare spelat är att spelet nyligen skiftat ägare, och en del radikala förändringar redan skett, och fler säkert kan komma.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Well, spelade precis som du en hel del Travian. Dock fick även jag såpass mycket stryk så jag tröttnande på det hela. Funderar på att eventuellt testa det igen.

/ Johan K, som spelade Galler på Travian
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Vilka spel spelar ni på nätet? (webläsarspel av olika former)
Vad föredrar ni och varför?


The West: Efter Cerams tips på Westernforumet här. Nu har jag inte hunnit spela så mycket än, men jag är klart lägst level i min stad nu och kan inte bidra särskilt mycket, men jag räknar med en förbättring där när jag levlat loss lite. Perfekt spel att hoppa in och lägga nån minut på var fjärde timme typ.

Vetgirig.nu: Frågespel. Deltar dels i Topplistan där man får en fråga mailad till sig varje dag (olika teman varje månad) och sen spelar jag Duellen ibland (1VS1, 6 frågor, man väljer ämne varannan fråga). Inte spelar så mycket, men är frågesport intressant är sidan kalas.

Dicewars: Risk typ. Med tärningar (som risk förvisso också har). Var besatt ett tag men nu har jag inte spelat på skitlänge.

Ordspel.se: Scrabble. Jag är värdelös på det här spelet, men för er som gillar det så är det här ett bra länktips.

Sen finns ju sidor som addictinggames.com som har hur mycket spel som helst (varav det mesta är skit förstås).

Jag spelade Utopia som nämnts i tråden flera år, men största anledning till att jag la ner var att det krävdes tät aktivtet och rapportering (kungariket hade ett forum där alla vi tjuvar/magiker skulle posta varenda attack i krig för att hålla status på vem hos fienden som åkt på vad... skitbra strategiskt förstås, men det blev bara för mycket). Jag vill ha spel utan krav på när, hur länge och hur ofta jag ska spela. Har man tid för Utopia så är det skitroligt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,575
Location
Rissne
Jarl said:
Är jag dum, eller är det inte likadant hela tiden? Jag körde 20 bilder, men alla var ju bara att vrida tills de mest utstickande "pixlarna" var närmast en själv?

Blir det svårt senare eller?
Det svåra är, som du själv kommer på sen, att försöka göra så många som möjligt på så kort tid som möjligt. Jag älskar att det är så... monotont. Monotont är roligt. Jag brukar använda Coign som ett slags meditation. Har tyvärr inte spelat på ett tag nu, så jag har väl ramlat ur veckobästalistorna...
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Om vi bara talar om webbläsarspel, till skillnad från flashspel, så är det bara forumwars jag spelat. Det är som ett ganska typiskt "man får si och så många handlingar per dygn att använda till quests och dylikt"-RPG i stil med Kingdom of Loathing (okej, då har jag väl spelat två stycken, då).

Båda är roliga, men Forumwarz har en särskild, vulgärfånig humor som jag uppskattar oerhört mycket. I Forumwarz så har man klasser som Internet Troll, Emo-kid och Camwhore, och ens "quests" handlar om att man ska besöka olika typer av forum och sabba dessa genom att posta irriterande, frånstötande och korkade saker. Man får specialattacker såsom att rita penisar med ASCII-ART, att spoila vem som dör i den sista Harry Potter-boken, och att posta långa, hysteriskt dåliga dikter. Mellan dessa quests så får man utföra olika typer av extremt fåniga uppdrag, som alla driver på olika sätt med internetkulturer.

Överhuvudtaget så är hela spelet en väldigt (tycker jag) dråplig drift över olika typer av internetforum, MSN-konversationer och köpsajter. Inte minst eftersom alla meddelanden på de forum man besöker har en inbyggd "felstavningsgenerator" som gör att inläggen blir extremt korkade, debila och irriterande. Precis som det är på forum i verkligheten! Jag fick mig många sköna garv när jag spelade igenom den första episoden, och överhuvudtaget så tycker jag att spelets premiss är svårslagen.

Plötsligt så får man något av en inblick i hur det måste kännas att vara ett troll. Jag kan inte förneka att det faktiskt är riktigt lustfyllt att använda abilityn "fap" för att i ens följande drag kunna utdela extra mycket skada med hjälp av obsceniteter när man vill döda ett forum för furries.

Framförallt var det ett deluppdrag som fick mig att bokstavligen kikna av skratt. Nu spoilar jag en del, men det skiter jag i: Man måste av anledningar som är för dumma för att jag ska kunna gå in på dem, tillfredsställa en pedofil som groomar efter unga flickor. Så man måste utge sig för att vara en ung tjej och skriva flickaktiga saker till honom. Problemet är bara att den här gubben är väldigt gammal, och han hänger inte riktigt med i hur flickor har det idag. Så man måste liksom... äh, jag tänker inte avslöja knepet. Det hela urartar i alla fall i en av de dummaste och fånigaste konversationerna någonsin, och det känns som att delta i en riktigt korkad sketch. Helt fantastiskt.
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Feuflux said:
Jag spelade Utopia som nämnts i tråden flera år, men största anledning till att jag la ner var att det krävdes tät aktivtet och rapportering (kungariket hade ett forum där alla vi tjuvar/magiker skulle posta varenda attack i krig för att hålla status på vem hos fienden som åkt på vad... skitbra strategiskt förstås, men det blev bara för mycket). Jag vill ha spel utan krav på när, hur länge och hur ofta jag ska spela. Har man tid för Utopia så är det skitroligt.
Vart hän lirade du när du körde utopia? Själv var man långt om länge en del av Absalom.

Hur som helst, nu när Trading är tillåtet och väldigt enkelt kanske man i sinom tid skulle kunna skapa ett casual WRNU kingdom. Själv planerar jag att relativt snart sluta spela i de så kallade "top kingdomsen" och möjligen lira lite mer tillbakadraget.
 

Hawkmoon

Veteran
Joined
14 Feb 2009
Messages
135
Spelar spelet Illarion (www.illarion.org) som är ett grafiskt rollspel med en grafik och vy liknande det första och andra falloutspelen (dvs 2d och snett uppifrån).

Man styr med piltangenterna och skriver med resten av tangenterna förutom vissa kombinationer såsom CTRL+musklick som innebär attack (som dock även kan aktiveras genom högerklick->attack), osv...

Spelet har utvecklat ett fint system med alla olika typer av färdigheter såsom cooking, slashing (svärd, yxor), dodging, parrying, mining, carpenting, smithing, herb lore, library research osv...

Man blir bättre genom att använda egenskaperna och det existerar alltså inget levelsystem i vanlig bemärkelse.

Spelet är unikt enligt mig då det finns så otroligt bra rollspelare i spelet, och rollspel är vad som det fokuseras på. Till hjälp för detta finns kommandon såsom
#me xxx som gör att texten "Karaktärsnamn XXX" kommer upp. Dvs, Skriver jag "#me bows and send an ironic smile to the girl to the left." så kommer texten "Karaktärsnamn bows and send an ironic smile to the girl to the left."

Dessutom finns kommandon såsom #w, #s, #o, vilket betyder att karaktären viskar, skriker och talar OOC (icke spel relaterat såsom, om man undrar om någon har MSN eller dylik. Bör användas sparsamt).

Saker man kan göra i spelet är många. Hugga träd, jaga, laga mat, leta örter, studer i bibliotek, leta reda på en lärare i magi som gör att man lära sig magi, slåss, göra upp eld, arbeta som bonde, sy kläder, tillverka rustningar och vapen, bygga hus (lite speciella regler dock).

Ja ni ser... Spelet behöver dock fler användare. Tror vi är tre svenskar i nuläget, en massa tyskar (som då överlag pratar tyska (old language) och halvtaskig engelska (new language)), och en stor bunt med amerikaner och engelsmän och en bunt andra nationaliteter som pratar engelska. Man behöver inte vara grym på engelska även om det underlättar men man får garanterat bra övning!

Bara måste rekommendera detta spel som förövrigt är helt gratis och som tillåter hela fem olika karaktärer att köra med.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,922
Location
Sandukar
Rising said:
Båda är roliga, men Forumwarz har en särskild, vulgärfånig humor som jag uppskattar oerhört mycket. I Forumwarz så har man klasser som Internet Troll, Emo-kid och Camwhore, och ens "quests" handlar om att man ska besöka olika typer av forum och sabba dessa genom att posta irriterande, frånstötande och korkade saker. Man får specialattacker såsom att rita penisar med ASCII-ART, att spoila vem som dör i den sista Harry Potter-boken, och att posta långa, hysteriskt dåliga dikter. Mellan dessa quests så får man utföra olika typer av extremt fåniga uppdrag, som alla driver på olika sätt med internetkulturer.
Jag vet inte om det blir extra kul för mig som har varit community-ansvarig på olika internetforum i nästan tio år, men forumwarz är bland det roligaste jag har spelat bland webbspel. Spelet är ganska simplet som så, men det är just ironin över Internet som fenomen och dess avarter som jag skrattar hjärtligt åt. Jag är helt fast! =)
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Äntligen!

Efter att ha spelat fram till 39 första rundan och sen endast sporadiskt försökt knäckte jag både 39 och 40 idag. Men bonusläget var ju helt värdelöst, de svårare banorna blir ju faktiskt i princip omöjliga.
 
Top