Vilka viktiga papper ska sparas?

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,551
Location
Fallen Umber
En vuxengrej jag aldrig har lärt mig är vilka "viktiga papper" man ska spara, och hur länge. Jag inbillar mig att det har förändrats en del nu när man får mycket digitalt och det är digitala arkiv och system som gäller. Saker som lönebesked, anställningsavtal till jobb man har slutat ... När det gäller bokföring och den enskilda firman har jag nog koll, men inte i övrigt. Och jag är förstås också dålig på att sätta in sådant i pärm ordentligt, och rensar nu ut en hög med blandat sådant skräp, därav frågan.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Den här videon är fokuserad på USA, och gjord som ett sarkastiskt inlägg antivax-debatten, men den innehåller en del riktigt bra tipps som är precis lika gångbara i sverige helt oavsett pandemisituation:


OBS: videon länkad för att den innehåller en del riktigt bra råd direkt relaterad till trådstarten. Inte menad för att dra gång någon vaccinationsdiskussion åt något håll.
 

lupus

Veteran
Joined
16 Jul 2022
Messages
53
Jag skannar eller fotar av allt sådant som jag ens misstänker kan behövas i framtiden och slänger sedan papprena. Fota av tar ingen tid alls, dom digitala filerna tar ingen nämnvärd plats och jag slipper spendera mer en ett ögonblick på att avväga vad som är värt att spara eller inte.

Det enda "viktiga papper" jag har kvar fysiskt är typ kontrakt på bostad och liknande där min orginalunderskrift eventuellt skulle kunna fylla något syfte.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
En vuxengrej jag aldrig har lärt mig är vilka "viktiga papper" man ska spara, och hur länge. Jag inbillar mig att det har förändrats en del nu när man får mycket digitalt och det är digitala arkiv och system som gäller. Saker som lönebesked, anställningsavtal till jobb man har slutat ... När det gäller bokföring och den enskilda firman har jag nog koll, men inte i övrigt. Och jag är förstås också dålig på att sätta in sådant i pärm ordentligt, och rensar nu ut en hög med blandat sådant skräp, därav frågan.
jag har fått lära mig den hårda vägen att gymnasiebetyg, anställningsavtal/bevis och kvitton på större investeringar (inklusive typ ett dyrt garderobsystem) kan vara bra att spara.
samma sak med vissa avtal där detaljerna jag inte kommer ihåg kan vara viktiga senare — försäkringar för att själv kunna förstå om de kan hjälpa mig eller inte och sådana avtal jag kan behöva avsluta vid tex flytt och jag måste förstå när jag ska säga upp dem, elavtal och liknande alltså.
Lönebesked äldre än senaste deklarationsåret har jag inte på papper, men hade jag det skulle jag spara just det.

Jag sparar också bruksanvisningar till vitvaror och hushållsapparater. Det går snabbare att leta fram dem än att googla sig rätt när diskmaskinen piper fem gånger och blinkar E:05 istället för att starta…
 

NisseJ

Veteran
Joined
6 Jul 2009
Messages
80
Location
Boden
Försäkringspapper, bankpapper, garantibevis (men de kan man rensa då de är utgångna), instruktioner och något enstaka ex av pensionspapper, mest för de efterlevande.

Går igenom dessa årligen och slänger det som inte längre är aktuellt. Det mesta övriga finns på banken.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Jag sparar allt som har med huset direkt att göra i en pärm. Jag sparar alla fysiska kvitton på dyrare inköp kronologiskt i en mapp. Alla försäkringspapper i en annan mapp. Och alla bankpapper i en tredje. Och så sparar jag fysiska räkningar i en stor A4 papperslåda i kronologisk ordning (bara lägger nästa räkning överst i stacken). Jag tänker att jag ska rensa, men eftersom allt är kronologiskt så har jag inget behov av det så länge det finns utrymme.

Nästan allt är digitalt idag, lönebesked, kvitton, räkningar och sånt, så det är inte alls samma påfyllnad av papper som det var för 20 år sedan.

Jag kanske förlitar mig för mycket på att det digitala är kvar när det behövs, men än så länge är det bekvämt åtminstone. Och jag föreställer mig att det är bättre för miljön.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
En vuxengrej jag aldrig har lärt mig är vilka "viktiga papper" man ska spara, och hur länge.
Inte jag heller. Inte privat iaf. (Ja, i firman har jag ju revisor så där är det ordning och reda!) Jag ser det som en trade off. Ska jag lägga tid på att spara papper och minnas var jag har dem eller ska jag lägga tid på att skriva rollspel och sånt? Jag har nog inte sparat något och såhär efter 48 år på planeten har jag aldrig behövt något papper heller, som jag inte har kunnat fixa på annat sätt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
Jag brukade spara en hel del, typ räkningar och grejer. Numera får jag ju i princip inget sånt på papper, så just nu är min princip typ "spara saker jag skrivit under", typ anställningskontrakt, hyreskontrakt och såna saker. Är det något jag tror att jag eventuellt inte kan hitta digitalt så scannar jag och slänger.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,047
Varför? Vad ska man ha det till?
Jag har haft glädje av att spara lönebesked - företaget som jag jobbade på gick i konkurs och hade inte betalat in någon skatt på många månader (!!), men Skatteverket gick med på att jag inte behövde betala 100 000 i restskatt när jag kunde visa upp dem där det stod att det var draget. Har man dem elektroniskt kommer det att räcka, men jag har aldrig fått det mailat, så då får man se vad lönesystemet har för specifikationer och antingen generera PDF eller i värsta fall screenshot.

Du kommer att vara glad över lönebesked den dag något ser märkligt ut i deklarationen.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,047
Den här videon är fokuserad på USA
USA är annorlunda på många vis - jag skulle inte kunna gräva fram ett fysiskt födelsebevis om någon höll en pistol mot min panna, och det lär aldrig någonsin behövas, men i USA är det definitivt något man vill ha i bankfack.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Varför? Vad ska man ha det till?
Som JohanL sa så har de behövts när konstigheter i deklarationen behövt redas ut när arbetsgivare inte skött sina delar.
Jag har också behövt skicka lönebesked till min bank för att bevisa att min påstådda lön är min faktiska lön när vi skulle ta ett lån.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Min filosofi är att jag sparar saker som är lätt att spara och som jag vet kan hjälpa mig om det behövs. Det är inte alls roligt att stressa över var ens lönebesked finns när de som sitter på orginalen (HR/Payroll på tidigare arbetsgivare) verkar vara de som fuckat dig genom att inte ha betalat in arbetsgivaravgifter och skatt som de påstått sig ha gjort.
På samma sätt vill jag ha ursprungsavtalet när det gäller typ internetabonnemanget för att kunna se hur många månaders uppsägningstid jag har när jag väl säger upp det. Ringer jag till kundtjänst kan de ju dra till med vad som helst utan att jag kan protestera om jag inte sitter med avtalet själv i handen.

Men mer och mer av de här sakerna är ju nu enbart digitala. Men man får ju fundera på var de digitala versionerna finns och vem som kontrollerar dem. Hjälper ju föga att ha avtalet som förklarar vad som händer när din bank går i konkurs liggandes som ett meddelande på din internetbank när den är helt nedstängd på grund av konkursen...
 
Top