Nekromanti Vilka varelser?

mcsvalander

Veteran
Joined
25 May 2000
Messages
14
Location
göteborg
Kan någon ge en SL synpunkter på vad för varelser och raser i en fantasyvärld som spelare mest vill ha? Är det fruntansvärda monster, drakar, krigarraser á la drakkarim, mystiska älvfolk, forntida isolerade alvstammar, eller kanske någon speciell stil/stämning som HR Gieger eller Dark Sun?
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Jag skulle no vilja sattasa på de här varelserna är populärast: Dvärg, alv & människa
De populäraste yrkerna: krigare, magiker

[color:purple]Jag kom !
Jag såg !
Jag spelar som F** !</font color=purple>
[color:white]// Johan K</font color=white>
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
nya grejer...

Eller så kan man försöka var lite mer orginell och hitt på egna grejer... Sno dom från något ingen känner till.. gör om dem lite så de passar världen och att de verkar trovärdiga... sen kör man... Det blir roligare och är kreativare...

Om man lyckas då...
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Jag skulle no vilja sattasa på de här varelserna är populärast: Dvärg, alv & människa
De populäraste yrkerna: krigare, magiker


Populärast? Menar du allmänt eller som äventyrare?

De vanligaste yrken torde vara samlare, jägare, fiskare och bönder, beroende på kultur.

Som exempel kan nämnas att under 1700-1800-talet i Sverige var 90% bönder, till detta kan läggas alla soldater som var bönder på halvtid (om man nu kan kalla det för det, men faktiskt är det så).

Riddaren
 

Gaxar

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
238
Location
Göteborg
Men nu frågade han ju faktiskt vad spelare helst ville ha...

-Gaxar, som inte tror att en spelvärld fokuserad på bönder skulle bli en hit /images/icons/wink.gif
 

Rev

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
326
Location
Göteborg
Jag tror...

Jag kan inte svara för majoriteten av alla rollspelare i Sverige, men personligen gillar jag sådant som avviker från alla stereotyper. D.v.s., jag gillar INTE Gandalf-magiker och Conan-krigare, alver med spetsiga öron och pilbågar, och skäggiga dvärgar med stora yxor. Varför kan ingen göra något nyskapande?

Vad sägs om alverna som ett barbariskt krigarfolk som förklarat krig mot mänskligheten?

Eller dvärgar som ett förfinat aristokratsläkte med urgammal hederskodex och klädstil, som undviker väpnad konflikt till varje pris?

Egentligen är vad som helst bra, bara man undviker de värsta klichéerna.

/R
 

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
Re: Jag tror...

Njae.. Jag tror inte att jag kan hålla med dig..
Vad som helst är inte bättre.. Men ta klichéerna och sätt personligheter pådet så får man nog det bästa alternativet.
Och som Krille sa så ska det passa in i världen...

WHaLe
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Jag menar de karaktärer som finns i en spelargrupp.
Det är ju logiskt att det finns mer bönder & sådant. Det har du helt rätt i !!!

[color:purple]Jag kom !
Jag såg !
Jag spelar som F** !</font color=purple>
[color:white]// Johan K</font color=white>
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Re: nya grejer...

Håller helt med dig !!
Variation berikar !!

[color:purple]Jag kom !
Jag såg !
Jag spelar som F** !</font color=purple>
[color:white]// Johan K</font color=white>
 

Ranger

Veteran
Joined
1 Jun 2000
Messages
10
Blir det inte väldigt mycket grundbox DoD över detta?
Mer stämningsfullt om det inte bor en drake i varje grotta som RP:na slår läger i.

Ranger
Spelutvecklare/3D Animatör på FRIFORMSPEL®
 

Tzoch'anthar

Veteran
Joined
8 Jun 2000
Messages
64
Location
Stockholm
Personligen tycker jag att drakar är ett måste i alla fantasyvärldar. Drakar blir ofta dom intressantaste karaktärerna i fantasy.

/Tzoch'anthar
 

Gaxar

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
238
Location
Göteborg
Re: Jag tror...

Egentligen är vad som helst bra, bara man undviker de värsta klichéerna.

Så tänkte dom nog när dom gjorde Chronopia också...

-Gaxar, som tror att smakfullt användande av vissa klyschor är väsentligt för trevlig fantasy
 

Örnie_UBBT

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
550
Location
London, England
Jag vet bara vad _jag_ som spelare vill ha, och det är definitivt mindre klyschor. Helst av allt vill jag förstås slippa spela fantasy, men om det är Glorantha (gamla RuneQuest/nya Hero Wars) så är det Ok, för där har man lyckats göra både alver och dvärgar till "aliens", d v s en slags raser som inte alls bygger på en renodling av olika mönskliga egenskaper - alver och dvärgar i Glorantha har helt egna värderingsstrukturer, kultur och verklighetsuppfattning, vilket gör att människor har mycket svårt att begripa sig på dem, och de blir följdaktligen ett mystiskt och svårbegripligt inslag i spelvärlden.
Jag ogillar raser som är "som människor fast starka och giriga" (=dvärgar), "som människor fast goda" (=alver) och"som människor fast onda" (=orcher).

Ett tips till den potentielle världs- och raskonstruktören kanske skulle vara att tänka på raserna i sin fantasyvärld som om de vore raser i en SF-värld istället, och försöka skapa så fräcka och genomtänkta aliens som möjligt...när man är klar med det stoppar man bara in dem i sin fantasyvärld. En liten synvända som kanske skulle kunna hjälpa till att skapa en fräckare fanatsyvärld.

Och vad gäller drakar så är kinesiska drakar mycket coolare än västerländska. Över huvud taget kan man få både mycket stämningsfyllda och mindre klyschfyllda uppslag genom att göra en så enkel sak som att hämta inspirationer från andra mytologier än de som är gängse i västvärlden. Tänk om magi i fantasyvärlden består av att man låter andar besätta sig själv och på detta sätt utnyttjar deras krafter (som i voodoo)?

mvh
Örnie
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Nej för fasen !! Inte en drakew i varje grotta !! Hur kul skulle det vara att döda en drake var & var annan vecka. Det skulle ju inte funka !! Drakar äär ovanliga och svåra att döda !

[color:purple]Jag kom !
Jag såg !
Jag spelar som F** !</font color=purple>
[color:white]// Johan K</font color=white>
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Re: Jag tror...

Visst, det kan vara kulatt spela så. Men jag själv trivs jäkligt bra att speal dvärg.

[color:purple]Jag kom !
Jag såg !
Jag spelar som F** !</font color=purple>
[color:white]// Johan K</font color=white>
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Re: Jag tror...

jag skulle vilja sägaatt Chronopia är ett praktexempel på klychor !

[color:purple]Jag kom !
Jag såg !
Jag spelar som F** !</font color=purple>
[color:white]// Johan K</font color=white>
 

Rev

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
326
Location
Göteborg
Re: Jag tror...

Så du menar att ALLT i Chronopia är dåligt och totalt förkastligt?

/R
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Re: Jag tror...

Stora och otympliga vapen, gigantiska rustningar, överdriven värld.
Vad är fördelen med Chronopia ??

[color:purple]Jag kom !
Jag såg !
Jag spelar som F** !</font color=purple>
[color:white]// Johan K</font color=white>
 
Top