Nekromanti Vilka vapen ska vara med i NX?

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Vi behöver väcka upp detta forumet, ety NX närmar sig manusstopp! Vi ser fram emot en höst där vi kan dela med oss betydligt mer av vad NX handlar om och ta allas feedback! Men hjälp oss gärna genom att börja väcka diskussioner, svara och i värsta fall slänga förolämpningar på oss!

Som en försmak på detta så tänkte vi fråga lite om vapen. Ja, även om NX öppnar för betydligt mer kreativa problemlösningar än treskottssalvor så är vapen fortfarande viktigt. Vi kommer att ha med ett urval av vapnen från Neotech Offensiv, samt en handfull helt nya vapen som belyser den teknikuppdatering som skett. Så frågan till er är:
1) Vilka vapen från Neotech Offensiv är era favoriter och som ni helst vill se i NX-grundboken?
2) Vilka nya typer av vapen skulle ni vilja se?
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Fentron said:
Drones, med alla möjliga sorters uppgraderingar hade varit användbart. :gremlaugh:
Drönare är också med som tur vad :gremsmile: Men grundboken kommer nog ha ett hyfsat begränsat utbud - en framtida Militech-modul får ha mer!
 

Lawgiver

Veteran
Joined
6 Nov 2001
Messages
49
Location
Linköping
Intressant idé med eko-vapen! En annan intressant tanke är designer-vapen. Flingor som accessoarer i bombahölster från CWS´s Calvin Klein-kollektion.
 

Cassius

Hero
Joined
12 Feb 2012
Messages
1,373
Location
Skåne
Nu kanske jag inte ska blanda mig så här mycket, men här är mina tankar om vapen och hur vapen ska kännas i NX.

Först vill jag börja med att svara på er fråga. De vapen som jag tyckte hade mest känsla från Neotech var Cheap-O serien. Inte för att jag någonsin hade någon sådan utan den var en av de få delarna av världen i Neotech 2 som verkligen andades cyberpunk. Alltså en en pistol som du köper i typ en automat och som bara har ett magasin. Vad berättar det om världen? MASSOR!

För mig är cyberpunk Blade runner. För mig är cyberpunk är å ena sidan hyper-kapitalism där företag har arméer och allt har blivit underordnat kapital-ackumulationen där du har reklam i hemmet och du bor i hus ägda av din arbetsplats. Å andra sidan är cyberpunken också en återgång, tillbaka till den småborgarskapet också får en nybetydande roll genom sitt hantverk. Detta tycker jag beskrivs bäst i scenen där Replicanterna går in och dödar mannen som producerade deras ögon. Han är uppenbarligen en hantverkare. Han har en liten verkstad där han jobbar själv med en lärling och deras produkter säljs till de stora megakoprationerna. Nattväktarstaten står tyst brevid och ser på. Det är känslan. Känslan av att varje kvarter är en stad och där kulturer, människor, tider och till och med rum möts.

Så vad fan har det här med vapen att göra? Jo! Vapnena är en sjukt viktigt del av Neotech och av Cyberpunk. De berättar så mycket mer. Så jag skulle vilja ha vapen som produceras på ditt gatuhörn, av samma snubbe som hjälper dig att kopiera dina nycklar, fixa din bil och laga din cybernetiska arm. Ni pratar inte samma språk ni får hjälpsamt försöka kommunicera med lite engelska och mycket handrörelser. Vapnen har inga namn, de är antagligen mest piratkopior. Men de är populära, för de är billiga och det är lätt att få dom lagade. Det är vapnet jag vill att man Decker ska ha, en pistol utan nummer och märke men där jag vet vad mannen heter som har gjort pipan. Men samtidigt som står det MC DONALDS skitstort över varje .45 jag trycker ner i magasinet. Tider, kulturer och rum som möts i ett postmodernt helvete/paradis.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Cassius said:
Nu kanske jag inte ska blanda mig så här mycket, men här är mina tankar om vapen och hur vapen ska kännas i NX.

Först vill jag börja med att svara på er fråga. De vapen som jag tyckte hade mest känsla från Neotech var Cheap-O serien. Inte för att jag någonsin hade någon sådan utan den var en av de få delarna av världen i Neotech 2 som verkligen andades cyberpunk. Alltså en en pistol som du köper i typ en automat och som bara har ett magasin. Vad berättar det om världen? MASSOR!
Kul observation, jag är nästan beredd att hålla med! Cheap-O var en personlig favorit.

Cassius said:
För mig är cyberpunk Blade runner. För mig är cyberpunk är å ena sidan hyper-kapitalism där företag har arméer och allt har blivit underordnat kapital-ackumulationen där du har reklam i hemmet och du bor i hus ägda av din arbetsplats. Å andra sidan är cyberpunken också en återgång, tillbaka till den småborgarskapet också får en nybetydande roll genom sitt hantverk. Detta tycker jag beskrivs bäst i scenen där Replicanterna går in och dödar mannen som producerade deras ögon. Han är uppenbarligen en hantverkare. Han har en liten verkstad där han jobbar själv med en lärling och deras produkter säljs till de stora megakoprationerna. Nattväktarstaten står tyst brevid och ser på. Det är känslan. Känslan av att varje kvarter är en stad och där kulturer, människor, tider och till och med rum möts.

Så vad fan har det här med vapen att göra? Jo! Vapnena är en sjukt viktigt del av Neotech och av Cyberpunk. De berättar så mycket mer. Så jag skulle vilja ha vapen som produceras på ditt gatuhörn, av samma snubbe som hjälper dig att kopiera dina nycklar, fixa din bil och laga din cybernetiska arm. Ni pratar inte samma språk ni får hjälpsamt försöka kommunicera med lite engelska och mycket handrörelser. Vapnen har inga namn, de är antagligen mest piratkopior. Men de är populära, för de är billiga och det är lätt att få dom lagade. Det är vapnet jag vill att man Decker ska ha, en pistol utan nummer och märke men där jag vet vad mannen heter som har gjort pipan. Men samtidigt som står det MC DONALDS skitstort över varje .45 jag trycker ner i magasinet. Tider, kulturer och rum som möts i ett postmodernt helvete/paradis.
Först så är det värt att notera att NX är en reboot av cyberpunk som genre, vilket innebär att vi inte nödvändigtvis följer alla de klassiska troperna till punkt och pricka - oftast för att de är tekniskt irrelevanta. Med det sagt - det är samma kontrasterande teman som du beskriver. Megakorporationernas kontroll men ändå en fokus på 3D-printing och vad man kan få tag i "på gathörnet". Världsomspännande nät (kallat Lagren) och 15 språk som pratas i samma nedgångna bostadskomplex.

På det stora hela tror jag vi har prickat in - eller kommer att pricka in - alla dina förslag!
 

Lawgiver

Veteran
Joined
6 Nov 2001
Messages
49
Location
Linköping
-Lawgiver, Hiroki Panther och MQE Home Defence är några av mina favoriter.

-Ultech kommer med en serie flingor enbart avsedda för printers och Cheap-O har utvecklat sitt sortiment med biologiskt nedbrytbara produkter för den miljömedvetne!

-De flesta vapentillverkare ger sig in på modemarknaden. Du går väl inte runt med förra årets Glock?!??!

-Utöver detta så har det skett en liten 2mm DLP revolution på maskinpistolmarknaden och 100% eldrivna vapen(utan rök, eld och smuts) ser dagens ljus.

..och mycket, mycket mer!
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,921
Location
Sandukar
Jag har två egna favoriter. Cheap-O-serien för att den gav väldigt mycket intryck av hur Neotech-världen fungerar. "Köp ett fempack kondomer, synti-cigg och en plastpistol" i automaten på väg ner i metron liksom. Och även Death Ordnance, för att de är så vulgära och inte ursäktar sig för att göra över-brutala vapen.

Till NX skulle jag vilja se en ny typ av vapen som inte finns med i tidigare utgåvor - olika typer av hemmabyggen. Lite av ett Lego-system där man kan sätta ihop olika komponenter (typ i en Wizard) och få ut en färdig, farlig, ospårbar och instabil pistol. Lite mer meckare och donare.
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Svar på 1: Inte DO iallafall (masterkey undataget). Men MQE och Ultech var coola. Interdynamics GLX-3 ATAR eller allt med DLP var coolt

Svar på 2: som många sagt, ritningar för att en 3D-skrivare ska kunna printa vapnet. Men då ska det inte vara en sketen pistol eller så. Det ska vara något som inte går att köpa i närmsta automat. Exempelvis en enkel sentrygun. Eller en bössa man kan styra via sin smartphone (motsvarande iallafall). Tänk att någon har gått in i ditt garage. Det tysta larmet går och du kollar kameran i mobilen. Det är nån inbrottstjuv. Du aktiverar din sentrygun i taket, den ger eld och han ligger ner. Du åker dit, avfyrar motsvarande vapen från dina egna händer och ringer sen polisen. Du berättar att du ertappade en inbrottstjuv.

Motsvarigheten idag: väldigt få skulle vilja ha en utskrivbar laptop, för den skulle ändå bara bli dyrare och sämre än vad man få på elgiganten. Däremot en mojäng för att kapa folks kreditkort, som man sätter i en uttagsautomat. Det finns det folk som är sugna på.

Så kort sagt, 3D-ritningar för sånt som är olagligt.

Mer typer av vapen att se:
Generiska versioner av allt. Säg inte att luftvärnsmissiler kommer i nästa bok. Ge mig generiska versioner av i princip allt. Inte exakta skadevärden för tex kryssningsmissiler (om det nu finns), det räcker med en textbeskrivning hur de funkar i NX.

Jag vill faktiskt ha lite hightech-vapen också. Inte bara blysprutor utan gärna ett par fordonsmonterade lasrar också. Nån variant på railgun kanske? Jag kommer ihåg ett äventyr på Borcon för länge sen där mitsubishis rymdsoldater iförda svarta rymddräkter sköt små metallpellets som trasade sönder det mesta utan att förstöra tryckskrov. Jag struntar i vad vi gissar är realtistiskt om 60 år, för vi har ändå fel.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
I bokserien World War 2.1 används en typ av ammunition som är keramiska kulor som pulveriseras vid träff. Träffar de kött så trasar de sönder det totalt, men träffar de något hårdare än typ glas så blir det bara ett orange damm-moln av dem. Används i trånga utrymmen ombord på skepp där man inte gärna vill ha rikoschetter.

Eller om man inte vill ha en kula kvar som CSI kan testa mot något register av vapen, of course :gremwink:
 

Graybeard

Veteran
Joined
16 Jul 2013
Messages
10
Du tror inte att csi har en pussel-läggar-maskin som kan bygga ihop kulorna igen bara de samlar ihop dammet. Så att de kan analysera vilket vapen som sköt? :gremwink:
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Björn Wärmedal said:
I bokserien World War 2.1 används en typ av ammunition som är keramiska kulor som pulveriseras vid träff. Träffar de kött så trasar de sönder det totalt, men träffar de något hårdare än typ glas så blir det bara ett orange damm-moln av dem. Används i trånga utrymmen ombord på skepp där man inte gärna vill ha rikoschetter.
Lite googling visade att ceramic ammo är ett missvisande namn.
Det korrekta namnet är frangible ammo.
Frangibility
Sinister Fire
ICC Ammo
 

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
Marco Behrmann said:
Jag har två egna favoriter. Cheap-O-serien för att den gav väldigt mycket intryck av hur Neotech-världen fungerar. "Köp ett fempack kondomer, synti-cigg och en plastpistol" i automaten på väg ner i metron liksom. Och även Death Ordnance, för att de är så vulgära och inte ursäktar sig för att göra över-brutala vapen.
Tycker ju att General Arms och Franklin Weapons Division är väldigt trevliga också, de ligger ju ganska rakt emellan Cheap-O och DO där General Arms tonat ner det lite och Franklin försöker kombinera båda till fullo.

/Zorbeltuss
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Gamla: Hiroki Panther! Also, någon form av kalashnikov är givetvis obligatoriskt. En insurgent är inte en riktigt insurgent utan 'TAK-TAK-TAK'...

Nya: Norinco Nanopulskarbin (jag har inte en aning om vad det är, bara att det är awesome...)
 

Graybeard

Veteran
Joined
16 Jul 2013
Messages
10
Drönare i byggsatser, så man kan bestycka med olika utrustning. Något i stilen med: dykarutrustning, borr för underjordisk förflyttning, olika vapen / försvar, emp / hacking. Givetvis dyra som bara fasen, inget för gemene man kanske.
 
Top