Nekromanti Vilka vapen är bäst?

coltninja

Veteran
Joined
20 May 2003
Messages
2
Location
Nyköping
Vi spelar i en bland värld av (gammla) Mutant (svarta boxen) och mutqant chronicles, så våran spelledare har blandat med vapnen också, och vi får inte kolla i dom listorna, vilka vapen tror ni är bäst, ?
 

fivepointseven

Veteran
Joined
9 May 2003
Messages
6
Location
sundbyberg
Fråga din rollperson.

Hmm.. Måste vara lite kritisk och säga att jag tycker du är ute och cyklar litegrann när du frågar något sådant. Vilket vapen tror du din rollperson skulle tycka kändes bäst? .. och vad menar du egentligen med bäst?

Spelar ni Hack´n´slash rollspel så vore givetvis kärnvapen bäst för då skulle ni ju kunna bomba sönder hela världen i ett nafs och sen aldrig behöva spela rollspel mera. Fast frågan är om ni inte har mer glädje av att spela typ Warhammer 40K än Rollspel med den inställningen...

Personligen tror jag annars att dom bästa vapnen är dom som inte egentligen är 'vapen' alls.. Typ hoprullade tidningar, autoinjektorer innehållande kaustiksoda, gatstenar, bakterier, några nävar sand.. etc.. och med bäst menar jag roligast att spela. =)

Och jag håller inte alls med Foggmock om att en vass tunga är ett så bra vapen.. Vassa tungor har en tendens att gå av lite för ofta och sprida förstörelse helt i onödan.. precis som stora vapen. En vass hjärna däremot.. det tror jag är det ultimata vapnet.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
En skarp hjärna, rätta kontakter & lite pengar...

Har man det så tror jag att man kommer långt & kan elimenera sina fiender på ett ganska brutalt sätt...
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,922
Location
The Culture
Mutant & Mutant (OT)

Det är kul att det finns rollspelare som är så unga att de kallar "nya" Mutant för "gamla" Mutant. Det minskar inte begreppsförvirringen på något sätt alls, men det visar att "nytt" är ett relativt koncept. Kalla spelet för Cyberpunkmutant eller det-där-spelet-som-låtsas-att-det-är-Mutant eller något annat lämpligt.

/tobias
 

fivepointseven

Veteran
Joined
9 May 2003
Messages
6
Location
sundbyberg
Nostalgitripp

Det är inte helt lätt det där. =)
Ett perspektiv är att dom som tar studenten i år är födda typ 1984. 1984 släpptes första upplagan av Mutant.. dom var 5 år 1989 när CyberPunk-mutant (Svarta Mutant boxen) släpptes.

Menar nu ingenting speciellt med det här så det här är kanske ett ganska meningslöst inlägg av mig. hmm.. =/

För egen del var Mutant v98 det första rollspel jag köpte men jag skulle nog ändå inte referera till det som 'gamla mutant'.. snarare 'tråkmutant'. :gremwink:
 

tobzombie_UBBT

Veteran
Joined
1 Aug 2001
Messages
58
Location
växjö; sveriges metropol och smålands juvel
Re: Mutant & Mutant (OT)

Har inte den här frågan angående "nya" och "gamla" mutant diskuterats in absurdum? jag tror att man helt enkelt får finna sig i att "nya" spelare, kallar "nya mutant" för "gamla" mutant ("gamel gamla mutant" ska kanske den första upplagan kallas...). Har inte dagens spelare roligare saker för sig än att slåss om industristandard-namnen på spel?

/tobzombie
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Mutant & Mutant (OT)

Nja, problemet är väl inte i sig att Mutant '89 inte längre kvalar in som "nya" Mutant, utan begreppsförvirringen som uppstår när det refereras till som "gamla" Mutant. Därför föreslår jag att man undviker att använda "nya" och "gamla" i namnen, utan använder mer neutrala namn, såsom Urmutant för Mutant '84 och Cybermutant för Mutant '89.
 

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
Lådfärg [OT]

I det här fallet agerade ju faktiskt skribenten exemplariskt genom att referera till sitt Mutant som "det med den svarta lådan". Jag måste dock erkänna att jag som dinosaurie hoppade en smula, gamla Mutant hade väl lila låda... (lila förresten! Hur kan man välja just den färgen?)
 

tobzombie_UBBT

Veteran
Joined
1 Aug 2001
Messages
58
Location
växjö; sveriges metropol och smålands juvel
Re: Mutant & Mutant (OT)

jag tror just benämning (eller adjektiv eller vidare, om det finns mer lingvister här) som gamla är just relativ och därför kommer att appliceras på allt som inte just är det nyaste.. därför måste man helt enkel vänja sig vid att det näst senaste alltid kommer benämnast som just "gamla". därav kan alla gamla rävar hänvisa till de äldre spelen med annan benämning (typ 84:an...) medan man har i åtanke att nyare (ush vad jag låter gammal i branschen) kommer att vara nya eller gamla. därför bör man alltid ha den senaste upplagan i åtanke när man refererar. jag minns själv en begreppsförvirring när mutan R*Y*M*D kom ut och det dåvarande problemet med föregångarna. så härmed vill jag avsluta denna "meningslösa" duskussion med att alla som inte har koll på hela historien har rätt att kalla det näst senaste för gamla mutant och vi fossila reliker som finns kvar inom hobbyn får därmed hänvisa mer precist.

/tobzombie
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,479
Location
Stockholm
Förvirring (OT)

Tänk dig då spel som D&D som finns i tolv eller fler olika inkarnationer! :gremsmirk:

Eller Drakar och Demoner, som nu har två olika Expert.

Eller Kult.

Förvirringen är total.

:gremgrin:

M.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Men det är ju två olika system? Om jag minns rätt så har Mutant Svarta Lådan skador på flera tärningar, medan Mutant Chronicles har en tärning (oftast en t6). Det torde resultera i att det maffigaste vapnet i MC gör mindre skada än en pinne i Mutant, eller något.
Fast ni kanske har moddat något av systemen?


Storuggla, havsdjur - filur
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,596
Felläsning

Magmascorcher
Först läste jag det som en aningen felstavad benämning på orcher med mask i magen...

Ett nog så skrämmande vapen! :gremshocked:

Annars när det gäller vapen så finns det väl bara ett som gäller. Rapidfire Tac-nuke cannons. Jag menar, om man vaknar mitt i natten och det är en inbrottstjuv i rummet, vill man då ha en ynklig hagelbrakare eller magnum 44? Knappast.

Vill man vara lite mer praktisk så har jag två grundprinciper jag försöker följa. Kikarsikte och ljuddämpare. Glöm inte att man inte vinner genom att motståndaren förlorar. Man vinner genom att inte förlora själv...
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Felläsning

I MC kan man ju stöta på onda kuratorer, så magmask-orcer skulle inte vara allt för far out.

Vill man ha mördda-grejor i Chronicles skall man för övrigt bli kättare. Alla vapnen låter som heavy metal-band från Stöde eller allvarliga hostattacker, men de är balla och gör Ont.

Erik
 

Dr_Morbid

Swordsman
Joined
20 May 2001
Messages
520
Location
Alingsås
det börjar osa cobold från rollspelarträsket. det luktar vedervärdigt som rutnna ägg. Eller som gammal spelledare kan jag ju säga att det där boffersnacket nästan fick mig att sluta spela rollspel helt och hållet. fast den gruppen jag spelar med nu (tror jag sagt det här miljarder gånger) är så jävla fucking stink bomb och cobolder hela högen så cobolder skulle jag ifall jag fick vara stalin för en dag skicka till gulag.

men seriöst så kan jag ju säga som en snäll farbror nedanför mig på den här listan sade, spelar ni rätt spel? det låter som att ni istället borde lira WH 40K ifall vapen är något som intresserar er nämnvärt. Men för fan skärp till dig och koncentrera dig på karaktärutveckling dvs din historia och sådana saker som utseende och feeling som karaktären skall ha. annars så brukar jag personligen låta sådana träskdjur simma tillbaka tilll träsket där de kom ifrån.

men det bästa vapnet vore nog faktiskt HMG MK XIXB "Charger" (detta vapen är en minigun ;P) den gör 1t6+6 och har en oändlig salva och en räckvidd som kan ta ut ett citadel redan från flera spelmöten iväg ;P men en annan favorit är ju faktiskt RL MK XIIC "Southpaw" (ett raketgevär) den gör 1t10+6 i skada på 1t6 träffområden. mkt skada över hela kroppen. jag har faktiskt använt vapnet i fråga och jag kan ju säga såhär att det var jävligt roligt. Det kan dessutom orsaka automateld som skjuter 5 skott per sekund. helt otroligt vad mycket skada man kan göra med denna. spelledaren trodde han skulle få döda oss i vanlig kultstil och sedan så skickade jag iväg ett gäng sådana här raketer, hade en annan doomtrooper som hjälpte mig att ladda om. satan vad många odöda legionärer vi dödade, det var nästan så att antalet kättare nästan försvann i den regionen efter vi var klara.

Men en viktig sak att säga, även jag har i mina dagar varit kobold. jag har gluttat på skadelistor och tyckt att ett vapen varit coolt för att det varit makt att äga ett och utdela kopiösa mängder skada, men jag var tvungen att spelleda och man tröttnade så jävla fort när det bara var strid ok? man tröttnade på att man lade ned tid att skapa karaktärer som var tillräckligt genomtänkta att de skulle räcka som NPCs kanske ett gott stort antal spelkvällar men de bara döa dem allihop. då tröttnar man, så håll på medans det är roligt men sluta spela hack n slash och spela riktigt rollspel istället om ett par år eller ngt i den stilen.

(men jag kan ju erkänna att jag ibland sådär sent på kvällen klämmer av ett hack n slash äventyr med humorflaggan i högsta hugg men det är endast sent på natten man vill fortsätta spela men inte så seriöst, ungefär som att spela ett datorspel bara det att man kan göra det med polarna och skapa det själva så kreativt hack n slash är det ju iaf. inte hjärndött. men det kommer jag aldrig att erkänna ;P)
 

tobzombie_UBBT

Veteran
Joined
1 Aug 2001
Messages
58
Location
växjö; sveriges metropol och smålands juvel
jag tror vi fått nått om bakfoten här.. jag minns själv när jag började spela rollspel hur intressant det var när jag bläddrade genom vapenlistorna. jag måste oxå erkänna att det fortfarande är en känsla i sig fasten det inte är den vapen-onanin som finns på neotech forumet angående offensiv.. jag tror att rollspelare alla gå genom en utveckling och därmed ska du inte förkasta den.. dessutom finns (linknade lika många -ismer som det finns -ister) fler olika typer av rollspelare..

jag kallar mig inte friformare, vilket är en typ av spel jag inte gillar, men därmemot tycker jag om karaktärspelande. jag gillar äventyrskskänslan och verkligehetsflykten, men jag gillar inte diskbänskrealism ( som att spela en en karaktär vars enda personlighet är ångesten efter att blivit sexuellt utnyttjad som barn).

ur mitt perspektiv ska rollspel vara ett äventyr och en saga, där det efterlämnas en känsla som när man tittat på en suverän matiné/äventyrsfilm samt med en stor känlsa av humor, jmf star wars.
men jag vill samtidigt påstå att en ett bra stridsystem med känslan av en seriöst vietnamn senario eller "kobold"(en term som jag inte gillar) kan vara lika uppfriskande i ett tråkigt eller för seröst alá ångesten av att bo på en studentkorridor, scenario/äventyr.

enligt min mening, och därmed vad JAG vill få ut av rollspel (vilket kanske inte vad andra har för synpunkt), är att en bra spelkänsla och ett par roliga timmar.
jag klanka inte ner på andra spelare för att de inte följer mina avantgardprinciper.
dessutom har jag spelat ruttna "friformscenarion" som knappt kan kallas rollspel.. eller spel.. eller teater.. kanske bara ångest i ett rum (sinne??)

/tobzombie
 
Top