DoD Vilka världar till Drakar och Demoner är du intresserad av?

Vilka världar till Drakar och Demoner är du intresserad av?

• Ereb Altor

Votes: 43 58.9%
  • Chronopia

Votes: 26 35.6%
  • Trudvang

Votes: 37 50.7%
  • Dimmornas dal

Votes: 25 34.2%
  • Mervalde

Votes: 5 6.8%
  • Windheim

Votes: 12 16.4%
  • Någon annan värld (skriv gärna världens namn i en kommentar)

Votes: 6 8.2%
  • Inga överhvudtaget

Votes: 13 17.8%
  • Magnamund (tillagt alternativ)

Votes: 4 5.5%

• Total voters
    73

luddwig

Vagabond i världsrymden
Som rubriken lyder, vilka världar till Drakar och Demoner är du intresserad av? Bland svarsalternativen har jag tagit med Dimmornas dal trots att den är mer äventyrslandskap än värld. Nordmark är Lehto Spel & Medias värld ifall någon missat det. Jag tror även att en del av Dunderdagars äventyr utspelar sig i Nordmark. Sedan är det fullt möjligt att jag missat någon relevant värld. Kan inte påstå att jag har superbra koll på Drakar och Demoner, särskilt inte tredjepartsutgivningen.

Jag är faktiskt inte intresserad av spelvärldar längre utan föredrar "äventyrslandskap" som Dimmarnas Dal eller Ärans Väg. Större landmassor som man kan plugga in i vilken typ av värld som helst, eller som i mitt fall bara vagt nämna att plats Y finns långt bortom bergen åt X.

Mervalde är Lehtos och Dunderdagars gemensamma värld.

Jag röstade på "Inga" men hade lika gärna bockat för alla. Jag behöver ingen sammanhållen värld, utan är fullt nöjd med en "värld" per äventyr.

Förutsatt att jag inte är helt ute och cyklar.
Lite snabba efterforskningar bekräftar att du har rätt. Jag verkar dock inte kunna ändra alternativen i omröstningen. Vi får därför betrakta Nordmark som synonymt med Mervalde i detta sammanhang.

Jag är inte speciellt intresserad av någon spelvärld alls. Jag vill veta saker om den plats rollpersonerna befinner sig på nu. Allt som finns bortom horisonten kan ignoreras eller improviseras.

Men jag kommer nästan helt säkert att köpa saker till både Ereb Altor och Trudvang.

Ereb Altor, egentligen bara.

Sen hade jag helst sett att Ligans hade haft en egen spelvärd i enklaste möjliga form. Kanske hade bara en karta räckt...

Endast Trudvang. Har goda minnen av den världen, även om det förmodligen är mer nostalgi än något med substans i mitt svar.

Trudvang har så mycket potential och det verkligen sjunger med rätt spelledare. En spelledare som fan inte är jag dock. Men man, med rätt person bakom spakarna…

Skulle förövrigt behövas fler omröstningar. Jag blir alltid lika förvånad över hur väl omtyckt något verkar vara, gentemot hur tongångarna går på forumet bland de som är tongivande. Hade aldrig kunnat tänkt att Trudvang låg så högt upp på listan till exempel.

Jag är egentligen inte särskilt intresserad av att ha en färdig värld till DoD23. Jag vill snarare ha platser som färdiga äventyr utspelas i, som t ex Dimmornas dal eller områdena som presenteras i Ärans väg. Dessa vill jag ska finnas i samma värld men att det ska vara upp till varje SL eller spelgrupp hur dessa ligger i förhållande till varandra.

Jag är inte jätteintresserad av någon av de idag publicerade världarna. Jag kommer nog var helt ok att spela i dem, men känner inget stort drag efter dem. Chronopia verkar spännande, men av det lilla jag läst behövs nog en rejäl remaster och omskrivning av vissa delar för att det ska bli bra.

Jag skulle nog helst av allt se något nytt och annorlunda än det som jag sett hittills.
Min dröm är något i Eberron anda, dvs där svagare magi är mer allmänt och tillgängligt och har ersätt teknologi. Där allt DoD har en egen plats i settingen.

Jag röstade på nästan alla världar, men så snart jag spelat färdigt Drakkejsarens hemlighet och eventuellt Ärans väg med familjen, tänker jag nog bara köra fristående äventyr ett tag framöver

De jag har spelat i är Dimmornas dal (för det är nära till hands), Tjuvstaden (som inte är en egen värld utan bara en löst sammanhängande ram att äventyra i stadsmiljö i, men som jag testspelar sånt jag skriver i) och Askerra (från @Robert Jonsson som jag misstänker är en kommande grej och som vi lowkey spelar i emellanåt).
Sen håller jag på med en grej inspirerad av Alice i underlandet som jag själv är pepp på att få spela i, men som är ganska långt ifrån att vara klar.

Så mest av allt är jag väl pepp på saker jag själv är delaktig i på något plan, typ.
Jag backade inte Ereb Altor, för jag har inga pengar till sånt just nu, men det är väl alltid något som hägrar. Och jag tycker allt som kommer från @Äventyr verkar spännande och har det i bakhuvudet när det är dags att planera något nytt.

Men jag vet inte, egentligen vill jag mest bara få spela rollspel. Det är inte längre så knussligt med vad det är.

Back