Vilka TV-serier såg du aldrig klart?

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Som rubriken säger, vilka TV-serier lämnade du åt sitt öde efter att ha börjat kolla på minst en handfull avsnitt?

För mig:
Criminal Minds - säsong 6
CSI - säsong 8
CSI Miami - säsong 9
CSI New York - säsong 7
The Walking Dead - säsong 2
24 - säsong 3
South Park - säsong 10
Ed - säsong 3
Modern Family - säsong 6
Suits - säsong 8
Futurama - säsong 11
Office US - säsong 8
Family Guy - säsong 2
Big Bang Theory - säsong 3
Stranger Things - säsong 1
The Morning Show - säsong 3

I am really bad at watching TV so "most of them" but specifically:

Stranger Things - I enjoyed season 1 a lot, but I just had no interest in watching past that. I had a good time and it was now over.
The Morning Show - Ditto really though I eventually do intend to watch season 2.

Såg bara ett avsnitt av The Ring of Power samt Sagan om Drakens Återkomst. De två värsta timmarna i mitt liv.

Andra serier jag aldrig såg klart har varit Lost (säsong 4), The Walking Dead (säsong 9ish) och Prison Break (säsong 1).

Rederiet. Jag följde serien slaviskt i flera säsonger, men sen blev det för knäppt.

Samma sak med Bonde söker fru. Var länge road av de kärlekskranka bönderna och, inte minst, intrigerna som uppstod. För några år sedan tyckte jag dock att det blev för tjatigt.

Om någon nu undrar - nej, jag är inte ironisk. För mig finns inget ”guilty pleasure”. Jag är mycket road även av sådant som kan uppfattas som skräp-tv.

Det finns några tv-serier där jag såg första säsongen och tyckte att det var bra, men sedan upptäckte att jag hade absolut noll intresse att se en säsong till. Till exempel:

After Life
Castlevania
Cobra Kai
Desperate Housewives
House of Cards (Den amerikanska varianten)
Orphan Black
Shadow & Bones
Sons of Anarchy
Sweet Tooth

Jag såg inte heller klart Walking Dead. Det bara fortsatte för länge och tappade sakta men säkert i kvalité.

Oj. Mängder. Det kanske vore mer görbart att begränsa till "de jag inte sett klart av oklar anledning fastän jag någonstans tänker att jag vill se klart." Men även den listan skulle nog bli ohanterligt lång.

Jag ser inte klart de flesta serier. Ofta kommer jag till en punkt att jag känner att ”nu kan jag det här” och slutar titta även om det inte blivit påtagligt sämre (till exempel The Boys och Breaking Bad). Detsamma gäller för övrigt böcker.

En av få serier som jag sett till slut är Futurama, mycket för att jag såg den med mina döttrar och serien integrerades i vår familjekultur. Serier med en säsong funkar bäst för mig.

Sandman skall jag se klart. Likadant skall se klart säsong 2 på umbrella academy, men kommer skippa säsong 3 för att 2an var för dålig.

Serier jag gav upp på inkluderar bland annat
Star Trek Deep space 9 (såg början av säsong 1, men tyckte Babylon 5 var mycket bättre), Star Trek Voyager (såg början av säsong 1, tålde inte vissa karaktärer (Tuvok, Neelix, Kes)), Nikita (versionen med Maggie Q. Älskade versionen med Peta Wilson)

The Wire - två avsnitt, typ
Buffy the Vampire Slayer - första säsongen
Sons of Anarchy - femte säsongen, tror jag
Delicious in Dungeon - två eller tre avsnitt
Andor - två avsnitt, den är inte avskriven än
Hell on Wheels - två eller tre avsnitt
Wheel af Time - två avsnitt
Mad men - två, tre avsnitt
Game of Thrones - tre säsonger

… och säkert många, många fler. I de flesta fall såg jag inte klart dem för att de var dåliga, utan för att annat kom emellan. I vissa fall ville familjen hellre se något annat.

Last edited:
Alldeles för många för att kunna nämna alla. Några exempel är:

Mad Men
Sons of Anarchy
Vikings
Big Bang Theory
House of Dragon
Heroes
Community
Sandman

Oj. Mängder. Det kanske vore mer görbart att begränsa till "de jag inte sett klart av oklar anledning fastän jag någonstans tänker att jag vill se klart." Men även den listan skulle nog bli ohanterligt lång.
Insåg också att det hade varit bättre med någon form av annan begränsning med tanke på hur många serier man sett under åren. Kanske får bli en parallell tråd.

En av få serier som jag sett till slut är Futurama, mycket för att jag såg den med mina döttrar och serien integrerades i vår familjekultur. Serier med en säsong funkar bäst för mig.
Även nya Hulu-producerade? Den pågår ju fortfarande.

Instämmer.

Det största var nog Stranger Things, där säsong två var så full av ful och överväldigande reklam att jag inte kunde hålla fokus på storyn. När trean blev etter värre och dessutom gjorde våld på flera av de bästa karaktärerna så sket jag i säsong fyra och framåt. Produktplacering är reklam och förstör inlevelse. Så det så.

Family Guy har aldrig varit bra. Inte South Park, Archer, Rick & Morty eller mycket annat heller. Där har det bara blivit ett fåtal avsnitt för att vara säker på att det verkligen är så uselt som det verkade i början. När det visade sig var lika uselt rakt igenom hoppade jag av.

Varför lägga tid på dålig TV när det finns så mycket annat att fylla livet med? Gräla på forum på internet till exempel? ;)

Mängder! Jag har just bestämt mig för att inte se nya säsongen av House of Dragons, som jag tyckt var ganska usel genom hela sina två första säsonger. Tveksam även till The One Ring, men har inte bestämt mig än ifall jag skall se tredje säsongen eller inte. Detsamma gäller Foundations nya säsong. Lutar åt att skippa även dem.

De serier jag VILLE se mer av är däremot nedlagda: Westworld, American Gods, Wheel of Time och 1899.

Last edited:
Jag har väldigt svårt att göra en sån lista, för det enda sättet jag kan sluta följa en serie är om jag har ambitionen att se klart den "nån gång senare". Det där "senare" kanske aldrig blir av, men i mitt huvud har jag inte "gett upp" på serien, jag har bara en… paus.

Det bär mig alltid väldigt mycket emot att känna att jag inte gör klart något jag påbörjat.

(Det blir också värre när serierna tar slut, för då finns det ju också en liksom tydlig avgränsning: "Men visst borde jag kunna se resten? Det är ju bara två säsonger?")

The Walking Dead kollade vi på i en tre säsonger eller så innan vi gav upp. Alla runt omkring oss dom sett serien flyttade målstolparna hela tiden för när serien skulle bli bra, men den blev ju aldrig bra.

• Arrow -- under tredje säsongen fick jag nog av de alltmer forcerade då/nu-kopplingarna.
  • Defiance -- en säsong räckte. Bra stuff, men inte tillräckligt bra för att fortsätta följa.
  • Foundation -- ett avsnitt räckte: "Det där är inte Asimovs story." (Men jag gillar att Gaal Dornick är en kvinna. Den lätt misogyne Asimov hade endast fyra [IIRC] kvinnor i talroller i sina ursprungliga Stiftelse-berättelser, varav två var plot devices. Han introducerade dem dessutom först efter det att han mött sin första hustru [återigen IIRC].)
  • Gotham -- säsong tre när det kändes som att serien gick på repeat.
  • Wheel of Time -- ett avsnitt, insåg att det här är inte min tekopp.

Last edited:
Back