Nekromanti Vilka tips, trick och metoder har hjälp dig bli en bättre spelare?

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Vilka tips, trick och metoder har hjälp dig bli en bättre spelare? Berätta om något som hjälpt just dig bli en bättre spelare.

I den här diskussionen är "bättre" helt och hållet subjektivt. Hobbyn är bred och innehåller måna olika typer av spel och spelstilar. "Bättre" handlar i den här diskussionen om vad just du tyckt hjälpt dig.
 

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Joined
4 Nov 2006
Messages
572
Location
Skogen
Nu spelleder jag oftast men här är några tips på sånt jag uppskattar om mina spelare gör:
  • Hjälp dina medspelare. Precis som att spelledaren försöker identifiera vad varje spelare tycker om att göra och vill att sin rollperson är grym på, se till att låta dina medspelare skina. Skapa situationer där de andra får kliva in och vara hjälte. Låt andra spelare lösa problemen och sätt dig själv i knipor där dina polare kan hjälpa dig.
  • Ta lagom plats. Chilla runt bordet och se till att alla får höras och göra lika mycket. Tänk efter, behöver jag säga det här, eller är det någon annans tur att ta plats?
  • Inga distraktioner. Stäng av mobilen (om den inte används i spel) och håll OT-snack till ett minimum. Passa på när ni väl träffas att göra det ni är här för.
  • Hjälp din spelledare. Kolla med din SL om det är okej att du kliver in och hjälper till, de flesta skulle nog vara med på det. Fyll i med miljöbeskrivningar, "ta över" en SLP och beskriv den mer i detalj. På samma sätt, lätta spelledarens roll med att ta på dig vissa av hens arbetsuppgifter. Ansvara över initiativet, över musiken, för dagbok och skriv upp vilka ingame-datum som vad skedde var någonstans.
  • Skapa dramatiska stridsscener. Våga göra dåliga grejer för din rollperson. Blev du just attackerad? Beskriv hur du kastar dig undan och numera ligger ner, kanske tappade du vapnet? Blev du träffad av orcens svärd? Beskriv hur tre av dina fingrar huggdes av, eller hur du numera är döv på ena örat. Utnyttja miljön! Beskriv hur din rollperson kastar sig ut för trappan, eller klättrar upp på bokhyllan, hur den missade attacken slår i fönstret och hur rummet fylls av glassplitter. Det gör inget om det inte fanns något fönster där. Nu gör det!
  • Var en god gäst. Om du inte är värd för spelsessionen, se till att vara en bra gäst. Kom i tid, ta med dig snacks att bjuda folk på, se till att du har pennor, anteckningsblock, rollformulär, kanske regelbok med dig. Allt som kan underlätta för spelledaren som har tillräckligt att hålla koll på.
  • Håll spelet vid liv mellan gångerna. Samla de andra spelarna mellan speltillfällena och diskutera spelet. Kanske i karaktär, om situationen tillåter. Diskutera och utveckla era roller, planera erat nästa drag (och berätta för spelledaren vad ni tänker göra), hjälp varandra att tolka regelfrågor eller att planera nästa level.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,582
Location
Rissne
  • Metasamtal är bra skit. Att våga prata OM spelet, vad som gått bra eller mindre bra, att SL frågar spelarna om deras nästa drag och deras teorier, tycker jag är the shit och något som lyft de grupper jag varit med i.
  • Spelet utanför spelet är något som kom in rätt tidigt i min rollspelarkarriär. Jag och kamraterna skapade oss en kultur där man i vardagliga situationer hela tiden höll spelet levande -- dels genom att diskutera aktuella äventyr men också helt vardagliga saker. Typ diskutera sina rollpersoners filmsmak eller hypotetiska agerande i olika situationer. Vad tycker din rollperson om kulturstöd till konstnärer som producerar marginaliserad konst? Är din rollperson en vikare eller knövlare? Vad tycker rollpersonen om 3d-bio? Vad var den senaste plattan rollpersonen köpte, och har hen Spotify? Vad har hen för lösenord på Facebook, profilbild på WRNU? Sånt har verkligen lyft inlevelsen i rollpersonen för mig och gjort dem levande och påtagliga.
  • Synka förväntningarna. Det är skitbra om alla vet ungefär vilken ton och nivå det är tänkt att vara, så att inte halva gruppen tror att det ska bli superaction-monsterslakt med balla vapen medan den andra halvan mest förberett sig på Agatha Christie-pusseldeckande i maklig takt... Det gäller även saker som spelarmakt, regelverk, öppna/dolda tärningsslag... Ju mer synkade förväntningar desto bättre spel.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,746
Location
Stockholm
Min kul-zen-cirkel:

*Säg "Ja..." till andras förslag och bygg vidare på dessa. _Förvänta dig_ att andra kommer att säga "Ja..." till dina förslag och bygga på dem.
*Tveka inte utan gör det som känns kul. _Vet_ att när du har kul så skapar du maximalt kul för andra liksom andra skapar maximalt kul för dig när de har kul.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Spela rollpersoner som känns verkliga, som jag tar på allvar.

Ta (och få) utrymme att beskriva detaljer som inte nödvändigtvis driver storyn framåt, vilket tvättmedel jag väljer, hur jag knyter mina skor, hur jag reagerar när jag skäms för fläcken på slipsen etc

Våga ta klivet. För mig finns det en tydlig mental tröskel nästan varje gång jag spelar- jag vill gömma mig, vänta in de andra, bli åskådare istället för aktör. Jag måste alltid påminna mig om att kasta mig ut, inte hålla igen, utan ta ansvar för vad som händer och att ha kul. Att "palla" istället för att chilla.

Vara trevlig, snäll, hänsynsfull och intresserad av de andra.

Två öron och en mun, lyssna dubbelt så mycket som jag pratar.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,746
Location
Stockholm
Rollspel är en fotbollsmatch

...och du är en del i ett lag. Därför måste du:
  • ...alltid ge max för laget. Dina medspelare litar på dig och om du inte ämnar göra ditt bästa för dem är det bättre att du inte dyker upp alls
  • ...säga till när du inte är på topp. Känner du dig hängig, osugen eller vad det nu kan vara är det dina medspelare som får ta ställning till om du ska få vara med just den här gången. Finns det fräscha lirare på avbytarbänken är valet inte svårt.
  • ...alltid värma upp. Du ska vara förberedd, inställd på match och se till att ta uppvärmningen på allvar (uppvärmningsövningar är the shit!).
  • ...peppa dina lagkamrater. Ge beröm, mycket beröm och ofta. Hjälp alla att känna sig som planens kungar och de gånger ni kan nå dit tillsammans kommer att bli magiska.
  • ...respektera att alla spelare är olika. Vi är olika bra på olika saker och har alla positioner vi föredrar. Utnyttja detta till max!
  • ...spela för att vinna. Är det öppet mål ska du inte passa, då ska du skjuta! Alla kan inte vara matchhjältar samtidigt och du måste vara beredd på att inte alltid få spela huvudrollen varje spelpass.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Genesis;n78366 said:
Stå på en stol och skrik.
Det känns som att det finns en intressant anekdot bakom den här. Det vore i så fall inte den enda anekdot jag hört där någon stått på en stol och skrikit under ett spelmöte... Vi kanske är något på spåret här.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,483
Location
Helsingborg
Spelled.

Det ger dig nya perspektiv, både i hur du måste tänka kreativt och hur du måste tänka för att anpassa dig efter andra. Utöver detta ger det dig en inblick i spelledarstolen och mer ödmjuk till vilket arbete spelledandet kan kräva. I min första spelgrupp hade vi en regel om att alla skulle vara spelledare i minst ett rollspel. Alla var inte bra på det, men vi hade det för att folk skulle få en uppfattning om vad de mer reguljära spelledarna lade ned i tid och energi.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,757
Location
Göteborg
Björn Wärmedal;n78369 said:
Det känns som att det finns en intressant anekdot bakom den här. Det vore i så fall inte den enda anekdot jag hört där någon stått på en stol och skrikit under ett spelmöte... Vi kanske är något på spåret här.
Nja, anekdoten är att jag läste en tråd på Story Games som hette "How you make games awesome in 20 words or less" och Graham Walmsley svarade "Stand on a chair and shout". De gånger jag har följt hans råd har varit några av mina mest minnesvärda speltillfällen. Folk som inte ens var med och spelade minns fortfarande A Taste For Murder-sessionen när jag och Arvid plockade upp stolarna och hytte mot varandra.

Tipset är alltså, för de som har svårt att läsa mellan raderna, bidra med energi. Var engagerad. Spela gärna över litegrann. Våga ta i, för det livar upp spelet något oerhört. Om man inte spelar med Krille, för han avskyr hoppåskrik-spelare.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,271
Det som förbättrat mest för mig är nog det praktiska. Ingen elektronik kring bordet. Använd din downtime (alltså när du inte är aktiv spelare i gruppen) effektivt istället t.ex. för att planera i karaktär. Spela på information, även metainformation. Se till att det går dåligt för dig om det gör spelet bättre.

Ha en ordentlig tanke om vad som håller samman dig med din grupp, men också vad som skiljer dig från den.
 
Top