Nekromanti Vilka tärningar är skoj

Spilåpipa

Veteran
Joined
14 Apr 2008
Messages
29
Vad är roligast: Att använda enbart T6:or i ett system eller att använda hela floran av lustiga rollspelstärningar?

Fördelen med T6 kan jag tänka mig att det är något som alla har skramlandes i någon låda hemma. Övriga tärningar kommer jag ihåg själv var mycket underhållande och spännande när det begav sig första gången. Rulla en mäktig T100, 1T8+1 på bredsvärd, trampa på en T4 o.s.v.

Vad tycker nybörjarna? Vad tycker veteranerna, och vad tror veteranerna att nybörjarna tycker?
 

Paxen

Veteran
Joined
11 Jan 2011
Messages
91
När jag började lira rollspel, tidigt 80-tal så tyckte jag om att rulla massor med olika tärningar. Ju fler tärningsslag med olika typer av tärningsvarianter ett moment innehöll ju bättre. Idag vill jag ha det mer slimmat. En typ av tärning som täcker hela systemet är att föredra, exempelvis T6-systemet.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Alla veteraner gillar T12:an. Den är både vacker och något av en outsider.

Personligen gillar jag uniforma system, utan blandning av olika tärningar. Det behöver inte vara T6:or, både T10:or och T20:or används ju rätt flitigt som enda tärningar. Blandas tärningar, som för skada i D&D4e, är det åtminstone för mig lätt hänt att man tar fel tärning. Och det är inte nå vidare kul att rulla en T8:a istället för en T10:a när du bankar gobbos.

Jag är smått emot tärningspölar över säg ett halvdussin tärningar. Svårutläst, även om du bara ska räkna antalet femor och sexor.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,642
Location
Rissne
Jag föredrar uniforma tärningar; att man bara använder en enda sort. Det blir mindre krångel, mindre leta-rätt-tärning, mindre att man blir tvungen att räkna om saker med olika skalor, leta dubbla tärningar de där gångerna då man ska rulla 2t12 etc etc... Och alla spelare måste ha minst ett komplett set vardera.

Eftersom jag inte tycker att tärningsrullandet i sig har något vidare värde, utan tvärtom ser det som ett direkt störningsmoment för det jag vill göra, så föredrar jag om alla har samma tärningar, och helst lika många. I Volt slås alla slag - ALLA - med 2t20, som alltid fungerar mer eller mindre likadant. Strömlinjeformat gillar jag.

T6:or är min personliga favorit, eftersom alla har dem. Jag kan med gott samvete sälja Null State som ett nybörjarspel - allt man behöver förutom boken har man nästan garanterat hemma även som ickerollspelare. Och man behöver generellt inte släpa runt på stora tärningsset när man ska iväg och spela, heller. t6:or finns överallt. En universaltärning. Även bland rollspelsnördar lär den ju vara vanligast att man har flera av - möjligen att t10:or är vanligare än t6:or hos white wolf-spelare.


Så sammanfattat: Tärningar är inte så roliga, de är mest ivägen. Så jag tycker t6:or är trevligast för att de är minst ivägen och vanligast, och att uniforma tärningar slår att använda hela floran alla gånger.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,549
Location
Slätta
Jag gillar T8 och T100.

T8 då 2T8 ger ett ganska trevligt spann, inte för stort, inte för litet utan preciiiis lagom samt att det är lite normalfördelat.

T100 för att det kan generera massor med spännande nuffror ur ett slag; procentvärdet, byt-tiotal-och-heltal-procentvärdet och två ental i ett och samma, inte oberoende men lagom slumpiga.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,937
Så många olika tärningar som möjligt. Favoriten är d20. Måste vara Game Science för att jag ska kunna ta det på allvar nu för tiden.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,742
Förut tyckte jag nästan bara att det var snygga tärningar som var skoj (typ svart-röda med guld siffror/prickar och sånt) men en stor andel snygga tärningar är skitsvåra att läsa om man har taskigt ljus och sånt …

Numer, när jag fastnat för gamm-D&D så gillar jag fula tärningar också! De är lätta att läsa och det är inga krussiduller.

Om jag prompt måste säga nåt om tärningstyp så gillar jag att slå på tabeller med min t30, och börjar nästan alltid mina spelfunderingar med t10:or av nån anledning. Det får inte bli så många som det är i White Wolf-spelen, men några stycken går bra. Eller 11 för att slå fram en gubbe i Reign/One Roll Engine.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Jag gillar blandningar. D20 är den viktigaste tärningen för mig, men jag tycker bäst om D12 och D8.

Att D6 är något som "alla har hemma" är ett argument som är intressant för den skara potentiella spelare som inte har spelat rollspel förut men ändå har hittat en indiespels-PDF som de har skrivit ut och vill testspela (d.v.s. ingen).

Jag kan se poängen med ett one die-system... eller nej, det kan jag inte. Färre saker att bära med sig, antar jag (såvida det inte är ett pool-syste,). Men snacka dötrist argument. Om ett system råkar bli one die är det en sak, men att ha det som medveten strategi verkar onödigt.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,819
Location
Göteborg
När jag skapar system kör jag nästan alltid pölar av T6:or. Detta för att med en pöl av T6:or kan man få ut oerhört mycket kul information och det finns många variabler att leka med, vilket gör systemet elegant. Dessutom är det kul med stora pölar av tärningar, men då vill jag att storleken på pölen reflekterar hur allvarligt det är.

Jag är också förtjust i spel som använder pölar med olika tärningar, även om jag aldrig byggt några sådana själv. Som i The Shab al-Hiri Roach när det är dags att slå ett slag. "Okej, jag skall rulla två T4, en T6, en T8 och en T12." När man sitter och letar igenom den stora tärningshögen i mitten av bordet efter rätt tärningar är det kul. Plus minen på de andra spelarna när man roffar åt sig inte bara en, utan TVÅ T12:or!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,642
Location
Rissne
Komplettering om färg: Jag tycker om vita tärningar med svarta symboler. Möjligen lite "bone" i färgen, lite gulaktighet eller nåt för att värma upp intrycket och minska den extrema kontrasten. Men ungefär samma färger som på en bok- eller tidningssida alltså. Lättlästhet über alles.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Nu är frågan huruvida det här är ett Stockholms-fenomen, eller om även andra delar av landet smittats ännu?

Det ska vara Game Science, annars kan man lika gärna friforma!
 

Unfair

Hero
Joined
3 Jan 2009
Messages
1,107
Location
Göteborg
Eksem said:
Nu är frågan huruvida det här är ett Stockholms-fenomen, eller om även andra delar av landet smittats ännu?

Det ska vara Game Science, annars kan man lika gärna friforma!
Bla, Game Science är bara nödvändigt om man annars systematiskt testar sina tärningar för att se vilka som ger annorlunda resultat. Men om man bara vet att det inte är 100% random men inte kan dra fördel av det så ser jag inte att det spelar någon roll.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,642
Location
Rissne
Eksem said:
Det ska vara Game Science, annars kan man lika gärna friforma!
Tja, jag ser det mer som en glidande skala; ju viktigare speligheten är, och tävlingsmomentet, etc desto bättre är det med GS-tärningar...
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Spilåpipa said:
trampa på en T4 o.s.v.

Vad tycker nybörjarna? Vad tycker veteranerna, och vad tror veteranerna att nybörjarna tycker?
I know how that feels. x.x
 

JohanKarlsson

Not the one
Joined
13 May 2010
Messages
212
Location
Göteborg
"Felet" i sannolikheten att slå tex en femma med tex en T20 (dvs om sannolikheten tex är 4% istället för 5%) är i princip alltid helt försumbar jämfört med hur grov uppskattningen om vad man skulle slå för att lyckas var (tex slå högst 5).
Om man inte spelar tusentals omgångar hasardspel förstås, då kanske det spelar roll.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,420
Spilåpipa said:
Vad är roligast: Att använda enbart T6:or i ett system eller att använda hela floran av lustiga rollspelstärningar?

Fördelen med T6 kan jag tänka mig att det är något som alla har skramlandes i någon låda hemma. Övriga tärningar kommer jag ihåg själv var mycket underhållande och spännande när det begav sig första gången. Rulla en mäktig T100, 1T8+1 på bredsvärd, trampa på en T4 o.s.v.

Vad tycker nybörjarna? Vad tycker veteranerna, och vad tror veteranerna att nybörjarna tycker?
Jag tycker om att slå många tärningar. "oj, gjorde jag 7T6 i skada? vänta då, kan jag låna några Gamescience 6:or av dig?"

Men samtidigt så hatar jag pölar. Om man såfort man gör något ska slå 6t8 eller 12t6 så tröttnar jag snabbt.

T20, T100 (så länge det slås med 2 st t10) och t8 är nog favoriterna.

T7, T3 och andra liknande styggelser som Storuggla älskar är hatobjekten.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,336
Location
Malmö
Kul tråd!

Jag har en förkärlek för T6an och t10or. t6an är sådär robust och man kan oftast hitta en t6a till i ett hem om det blir lite problem. Lite samma anledning som krank där - bra för ett system där man inte tillhandahåller alla grejer som behövs för att spela.

Pölar är okej - som spelare. Har kört mycket Trinity, d v s WW med 7+ för lyckat. Enkelt att fixa lättavlästa med, även för den snåle - ta hiskeliga tärningar (t ex HtR-tärningarna), plocka fram akrylfärg som man har till miniatyrerna, måla grönt på lyckade (7+), guld på 0:a och svart på 1 - eller motsvarande. Som spelledare hatar jag pölar - om jag har fyra SLP så blir det många tärningar på flera olika saker jag slår. Där vill jag gärna ha en tärning, som om jag bryr mig om huruvida färdigheter gör slag säkrare liksom.

Jag gillar t6an och t10ans former - den förra för att det är en kub (awesome ord, KUUUUB), oftast med rundade hörn, som slår så där lite lagom och ger en bra känsla där den rullar efter man slår. T10an för att den har en sån där lite kristalliknande form. t20an är egentligen lite väl rund för min smak (jag får en känsla av att den kommer rulla av bordet om man ger den mmöjligheten), men är klart användbar för ett brett slagspann - en mini-t100 (med 5%s chansökning per nivå istället för 1%s). T8an gillar jag dock inte så mycket - det är mest formen som jag tycker är lite trist. T4an gillar jag inte för att den känns platt att slå - det blir liksom ingen riktig rullkänsla på den.

Material har jag egentligen inga preferenser. Eller ja, om jag hittade T10 i trä skulle jag tycka det var rätt awesome, och metall beror det på - tyngden är ett plus, men oroar mig för skavanker ska sabba utseendet. Trä är lite bättre ur "fuskjakt"-synpunkt för då lär ju inte mikrovågsviktning funka särskilt bra (även om det är en non-issue).

Rent funktionellt ska det vara lätt att se vad man får. Prickarna på en T6a är klassiskt och ser man rätt snabbt. Arabiska siffror känns som att de funkar lite mindre bra med just avläsningen.
 
Top