Vilka superhjältar lever (inte) upp till sina namn?

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,541
Iron Man är inte gjord av järn. Ghost Rider rider inte på spöken. The Immortal Iron Fist är inte odödlig.

Men Man-Bat är en man fladdermus och Super Man är en väldigt bra man.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,899
Location
Port Kad, The Rim
Läderlappen* har ingen lapp av läder.
John Diggle är inte grek.
Blixt Gordon* skjuter inte blixtar.
Röda pilen* har grön dräkt.
Kosmospojken* är magnetisk, inte kosmisk.
____________________________________
*Så hette figuren i svenska serietidningar när jag var barn på 1960-talet.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,541
Läderlappen* har ingen lapp av läder.
John Diggle är inte grek.
Blixt Gordon* skjuter inte blixtar.
Röda pilen* har grön dräkt.
Kosmospojken* är magnetisk, inte kosmisk.
____________________________________
*Så hette figuren i svenska serietidningar när jag var barn på 1960-talet.
Varför hette han Röda pilen? Liksom, om de hade ändrat färgen på dräkten hade jag förstått det
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,974
Daredevil är ingen djävul
Cyclops är ingen cyklop
Wolverine är ingen järv
Oracle kan inte förutse framtiden
 

LegoIvar

Inte veteran
Joined
10 Jun 2022
Messages
197
Black widow är varken svart, spindel eller änka.
Stålmannen är inte gjord av stål.
Captain America (Sam Wilson, efter Endgame) är inte kapten (dock är Steve Rogers det).
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,915
Fast läderlapp är väl ett gammalt svenskt ord för fladdermus, eller har jag missuppfattat det?

Nu är han ju iofs inte en fladdermus, men han klär ju ut sig till det i vilket fall, och det kan väl vara nära nog?
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,914
Location
The Culture
Fast läderlapp är väl ett gammalt svenskt ord för fladdermus, eller har jag missuppfattat det?

Nu är han ju iofs inte en fladdermus, men han klär ju ut sig till det i vilket fall, och det kan väl vara nära nog?
Läderlappar är en familj av fladdermöss. Samtliga arter av fladdermus som finns i Sverige tillhör den familjen. Förr i tiden tror jag att ordet ofta användes mer eller mindre synonymt med fladdermus.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,541
Men han är en våghals, vilket är vad ordet betyder.
Det har alltid känts som att det är weird att det inte är Ghost Rider som heter Daredevil. För han är en faktisk daredevil som hoppar motorcyklar över raviner och grejer!
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,187
Location
Borås, Sverige
Morgonstjärnan (Dawnstar) har inget med morgon/gryning att göra, och är ingen stjärna (som en sol, hon är dock bäst på det hon gör.)

Edit: sedan kan ju diskuteras hur länge medlemmarna i Rymdens Hjältar (Legion of Super-Heroes) är "pojkar" eller "flickor". På engelska heter de flesta något som slutar med "lad", "lass", "kid" boy" eller "girl"... Har ett svagt minne av att Stålpojken och Stålflickan blev utkickade pga de blev för gamla (det var i alla fall ursäkten som gavs då, men det hade någon annan anledning egentligen).
 
Last edited:

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,974
Här får nämnas att en tidig idé som senare övergavs var att han faktiskt var en muterad järv.
Tur för Hugh Jackman att de övergav den idén 🙂
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,181
Det här med doktorstitlar:

Doctor Druid är inte en druid. Han är en doktor, men inte i druidism - han är psykiatriker. "Druid" är hans efternamn (!!). (Detta är förstås helt i linje med Doctor Strange också.)

När Doctor Octopus hamnade i Peter Parkers kropp blev han så upprörd över att PP inte var doktor att han doktorerade bara för att kunna fortsätta känna sig som Doctor Octopus.

Doctor Doom var väldigt länge faktiskt inte doktor i något. När han uppmärksammades över det ordande han snabbt en doktorstitel på Latverias universitet. Ingen får ifrågasätta Doom!

Det har noterats att ingen i Marvel Universe gör något postdoc-jobb eller liknande - de bara samlar på sig fler doktorstitlar.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,974
Vi har ju även Mr. Fantastic. Alltså på ett sätt stämmer det ju då det är rätt fantastiskt att ha en elastisk kropp. Men samtidigt måste man väl säga att hans superkraft är den minst fantastiska av alla i Fantastic Four och den som minst ofta kommer till nytta. Så i det sammanhanget han oftast befinner sig vet jag inte om han riktigt kan bära upp sitt namn.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,914
Location
The Culture
Vi har ju även Mr. Fantastic. Alltså på ett sätt stämmer det ju då det är rätt fantastiskt att ha en elastisk kropp. Men samtidigt måste man väl säga att hans superkraft är den minst fantastiska av alla i Fantastic Four och den som minst ofta kommer till nytta. Så i det sammanhanget han oftast befinner sig vet jag inte om han riktigt kan bära upp sitt namn.
Å andra sidan är han fantastiskt smart, och skulle inte ens behöva sina krafter för att vara användbar.
 
Top