Vilka superhjältar har bäst "supporting cast"?

Klingonsylt

Swordsman
På forumet har jag för mig att det varit en tråd om vilka superhjältar som har de bästa skurkarna – men hur är det med deras 'supporting cast'? Alltså de karaktärer som omger hjälten men som själva inte är superhjältar. Vilka tycker ni har den mest intressanta eller minnesvärda uppsättningen biroller? Mina favoriter är (föga originellt kanske) figurerna i Stålmannen och Spindelmannens omgivning.

På forumet har jag för mig att det varit en tråd om vilka superhjältar som har de bästa skurkarna – men hur är det med deras 'supporting cast'? Alltså de karaktärer som omger hjälten men som själva inte är superhjältar. Vilka tycker ni har den mest intressanta eller minnesvärda uppsättningen biroller? Mina favoriter är (föga originellt kanske) figurerna i Stålmannen och Spindelmannens omgivning.
Jag är nog inne på stålis jag med. Lois Lane är en sjukt stark karaktär, och det är något speciellt med stålis relation till sina föräldrar.

Håller med om att Stålmannen nog har bäst supporting cast.

Sen ligger supporting casten i Spawn mig väldigt varmt om hjärtat. Sam och Twitch är nästan mer roliga att följa än huvudpersonen.

Sen är ju jag personligen väldigt svag för Green Arrow från Quiver och framåt. Han har också en sjukt bra familjedynamik. Han är en av de mest undervärderade superhjältarna när det gäller såpopera jag vet, och en annan av mina absoluta favoriter. Ollie Queen är en trasig person som ständigt slits mellan sin bild av den han vill vara och den han faktiskt är. Det i kombination med att han har en genuint bra relation till sin fästmö/fru/flickvän Black Canary som är superhjälte i sin egen rätt, är fantastiskt. Ovanpå det har han adoptivsonen / rikemansslyngeln Arsenal / Speedy som är perfekt kontrast till den oäkta sonen / zenbuddhisten Connor Hawke / Green Arrow II. Allt kompliceras än mer när gatubarnet Mia Dearden / Speedy II dyker upp i just Quiver.

Flera gånger känns det som om det hade räckt med de fem och att vi kunde skita i superskurkar och plot sådär i allmänhet. För deras dynamik är starkare än det mesta andra jag läst. Fantastiskt välgjort.

Tyvärr är det försvunnet i diverse reboots sedan dess. :(

… X-Men?

Liksom, de två stora företagen gör inte supporting cast som inte är hjältar längre så ofta. Några karaktärer som Jameson och Lane lever kvar. Men X-Men har en hög karaktärer så som Stevie Hunter, Amanda Sefton, Andy Southern, Trish Tilby och Valerie Cooper.

Jag hade gett det till Superman som har föräldrarna, Louis, Lana och en hög andra. Men jag hatar Jimmy Olsen så jävla mycket att jag inte kan göra det. Säg vad ni vill om Snyder men han dödade i alla fall Jimmy Olsen!

Amanda Waller är pretty great!

Vilket fick mig att tänka på tv-serier. TV-superhjältar har jättebra supporting casts! Flash, Daredevil, Jessica Jones, Ms Marvel, Super Girl (som har den enda bra Jimmy Olsen!) och Umbrella Acadamy. För på tv-kostar krafter och dräkter pengar!

Amanda Waller är pretty great!

Vilket fick mig att tänka på tv-serier. TV-superhjältar har jättebra supporting casts! Flash, Daredevil, Jessica Jones, Ms Marvel, Super Girl (som har den enda bra Jimmy Olsen!) och Umbrella Acadamy. För på tv-kostar krafter och dräkter pengar!
Tv-DD är topp tre bästa superhjälte jag vet i allmänhet, och mycket beror på extremt välskrivna sidofilurer.

Det kanske stretchar definitionen av superhjälte men John Constantine (och en del som överlappar i klustret Swamp thing-Hellblazer-Sandman och kringliggande tidiga vertigo). Jag gillar att birollerna där har en hel massa grejer som pågår i deras liv som man bara skymtar glimtar av.

Om Buffy räknas så är det Buffy som har bäst supporting cast.

Okej, så det här är rätt svar! Scooby gänget och Angel Investigations grupperna är lätt de bästa supporting castsen i superhjälte fiction.

Back