Vilka (stora) rollspel är mest woke/progressiva/PK?

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,665
Location
Eslöv
Orden woke/progressiva/PK väcker olika känslor hos olika individer. I somliga kretsar används de tom. som skällsord. För att förklara poängen med tråden vill jag börja med att poängtera att jag försöker här använda orden på ett neutralt sätt för att förklara vad det är jag efterfrågar.
När jag skriver woke/progressiva/PK så syftar jag på spel som under de senaste årtioendena har börjat fokusera sig in på frågor som blivit alltmer populära gällande ras (läs engelskans race här)/sexualitet/genus/funktionshinder/representation.

Jag efterfrågar inte en diskussion huruvida detta är bra eller ej. Vill man disskutera det kan man starta en egen tråd.

Jag är nyfiken på att veta vilka större (gärna internationella) rollspel som ni uppfattar som mest woke/progressiva/PK. Det kan gälla artwork, det kan gälla spelvärldsbeskrivning, det kan gälla regelmekanik och så vidare. Förtydliga gärna varför ni upplever att ett visst spel är just det.

Tack på förhand
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Bloodfeud ett spel om toxisk maskulinitet på vikingatiden

Thirsty sword lesbians ett spel skapat av queer personer med ämnen som lesbisk/queer sexualitet och kärlek

Sword princess Amaltea . Med taglinen I Sword Princess Amaltea får du och dina vänner chansen att stiga in i en fantasyvärld där kvinnorna styr.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Ok nu såg jag att du skrev stora rollspel. Ja idag så jobbar ju både wizards och paizo på gör sitt material mer inkluderande och woke .

Så det är väl dom två största
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
DnD5. I PH s 121 konstateras att kön och sexualitet är helt och hållet upp till spelaren att bestämma, och inte har någon effekt på stats och slikt. (Jag tror att högertrollen rasade över dessa hemska skrivelser, men jag vet inte varifrån jag har fått det, ser gärna belägg om någon har det). Både Tomb of Annihilation och Rime of the Frostmaiden har med NPCer som lever i samkönade relationer, så det är inte bara läpparnas bekännelser här, Wizards försöker göra ett inkluderande spel. (Sen är säkert många inte nöjda utan tycker de borde ha gått längre, tänker jag?).

llustrationerna i regelböckerna blandar vilt mellan olika kön och folkslag, och människor är inte längre lika med vita män, utan av alla hudfärger. Detsamma gäller äventyren, där människor från olika delar av Forgotten Realms får vara med.
 
Last edited:

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
Thirsty sword lesbians? eller kanske Dungeon Bitches när det kommer ut. Eller The Watch? Kanske Get in the fucking robot?

Det kommer vara något skriver för syftet.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,177
Location
Borås, Sverige
Good Society: A Jane Austen rpg, har som en av rattarna att skruva på vid spel ifall man vill ha "historisk korrekt" vad gäller kön, eller att alla kan ha alla roller oavsett kön (har för mig det är default) eller ha det reversed. De bryr sig i det här fallet inte om ethniciteter, utan det är ju de sociala klasserna som är viktigt.
 

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
Jag började googla efter ett Percy Jackson and the Olympians-rollspel, men det finns inte. Om det funnits hade det nog kvalat in pga. funktionsnedsättningar som superkrafter.

Wizards inkuderande dungeon till 5E är väl den bästa kandidaten annars, inkl. det magiska mobilitetsverktyget som alltid ska va bra men aldrig så bra att det blir en fördel.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,665
Location
Eslöv
Thirsty sword lesbians? eller kanske Dungeon Bitches när det kommer ut. Eller The Watch? Kanske Get in the fucking robot?

Det kommer vara något skriver för syftet.
Just därför jag efterfrågade bland de större titlarna :)
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,665
Location
Eslöv
DnD5. I PH s 121 konstaterars att kön och sexualitet är helt och hållet upp till spelaren att bestämma, och inte har någon effekt på stats och slikt. (Jag tror att högertrollen rasade över dessa hemska skrivelser, men jag vet inte varifrån jag har fått det, ser gärna belägg om någon har det). Både Tomb of Annihilation och Rime of the Frostmaiden har med NPCer som lever i samkönade relationer, så det är inte bara läpparnas bekännelser här, Wizards försöker göra ett inkluderande spel. (Sen är säkert många inte nöjda utan tycker de borde ha gått längre, tänker jag?).

llustrationerna i regelböckerna blandar vilt mellan olika kön och folkslag, och människor är inte längre lika med vita män, utan av alla hudfärger. Detsamma gäller äventyren, där människor från olika delar av Forgotten Realms får vara med.
Tack, utmärkt svar!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne
Kanske Get in the fucking robot?
OT, men herregud, det här är ett av de bästa namnen på ett rollspel någonsin. Jag har nu gett skaparna tre dollar bara för namnet. Jag kommer nog aldrig att spela det eller så, men det var värt det.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,928
Location
Örebro
På vilket sätt? Jag har 0 koll på Pathfinder förutom att det är något slags klon av D&D3.5.
De har arbetat en del med det genom utkomna äventyr där de bland annat bemött och justerat äventyren utifrån skeenden i samtiden då temat tangerat saker som är känsliga, exempelvis hur polisen hantera säkerheten. I PF 2 var de även snabba på att lyfta fram metoder för inkludering som en del av spelledarkapitlet för att skapa en miljö där alla kan känna sig välkomna. Sen är väl deras cleric ett exempel på inkludering som har en romans med en annan kvinna och även nyligen gift sig i den egna fiktionen runt Golarion.

Finns säkert fler exempel, men Paizo har gjort en hel del medvetna val för att skapa representation och inkludering som en del av världen.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,177
Location
Borås, Sverige
De har arbetat en del med det genom utkomna äventyr där de bland annat bemött och justerat äventyren utifrån skeenden i samtiden då temat tangerat saker som är känsliga, exempelvis hur polisen hantera säkerheten. I PF 2 var de även snabba på att lyfta fram metoder för inkludering som en del av spelledarkapitlet för att skapa en miljö där alla kan känna sig välkomna. Sen är väl deras cleric ett exempel på inkludering som har en romans med en annan kvinna och även nyligen gift sig i den egna fiktionen runt Golarion.

Finns säkert fler exempel, men Paizo har gjort en hel del medvetna val för att skapa representation och inkludering som en del av världen.
Har för mig att de har en samkönade relation mellan 2 av deras ikoniska exempelkaraktärerna.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,928
Location
Örebro
Notera att även om jag nämnde Paizo i mitt inlägg så finns det nivåer. Det beror helt på vad en jämför med, skulle säga att Paizo arbetar aktivt för inkludering utifrån det jag ser och hör, men att det i somliga avseenden när det kommer till gestaltning av kvinnor genom illustrationer fortfarande finns en del att arbeta med. Med det sagt, de ger sken av att arbeta aktivt och när en läser på deras forum när frågan om inkludering kommer upp så bemöter de kritik, tar till sig och verkar i vilket fall arbeta för att utveckla sin egen produkt i en positiv riktning.

Så svaret beror lite på var lensen ligger och vad som räknas som bra nog för att vara progressiv också.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,928
Location
Örebro
Har för mig att de har en samkönade relation mellan 2 av deras ikoniska exempelkaraktärerna.
Tack, den ena är clericen och den andra tror jag är roguen som sedan en tid tillbaka är gifta, så den samkönade relation visar på att det i fiktion finns en acceptans i delar av världen för samkönade äktenskap även genom giftemål.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
OT, men herregud, det här är ett av de bästa namnen på ett rollspel någonsin. Jag har nu gett skaparna tre dollar bara för namnet. Jag kommer nog aldrig att spela det eller så, men det var värt det.
Eller hur?! :D Jag köpte det också 100% baserat på namnet!
 
Top