Vilka spelvärldar har fått till intressanta småfolk?

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,092
I DoD har man dem i breda folklager avskydda ankorna.

I DnD dem föga omtyckta gnomerna.

I många spel hober som aldrig får någon riktig plats eller känns så särkilt kul.

I Eon har man misslorna. Kanske inte heller varit någon jättesuccé. Och i den nya upplaga nån slags hober.

Varför är det så svårt att få till dessa småfolk? Vilka har lyckats bättre och vilka sämre?
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,107
Location
Göteborg
I DnD dem föga omtyckta gnomerna.
Mja. De var ofta förbisedda innan de fick en redesign i 4e.
Anekdotiskt, när jag för ett par år sedan startade en ny spelgrupp för 5e, där alla spelarna var nybörjare, blev det 2 gnomer, en halvling, en tiefling och en människa i startfemman.
Jag tror det beror på att i det nya fluffet har gnomerna fått en egen personlighet istället för att bara vara litet mindre och tråkigare dvärgar.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,894
Location
Port Kad, The Rim
I Gondica finns faunerna -- lättsinniga festprissar och livsnjutare. Lätta att spela.
I Traveller finns droyne -- bevingade och [relativt] primitiva. Svåra att spela.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,571
Jag och mina spelvänner tillhör uppenbarligen inte detta påstådda breda folklager för vi gillade ankorna i DoD (möjligtvis med undantag av den där Kalle Anka-bilden som fanns i en utgåva, var det -91?). Gnomerna i DnD var lite svåra att få grepp om men dom har också förekommit i spel. Däremot kan jag hålla med om att halvlängdsmän är svåra. Dom passar helt enkelt bäst i Tolkiens Midgård. I övrigt har jag inte direkt upplevt att småfolk är särskilt svåra att få till. Jag tycker till exempel att småfolk - de heter just så - är ett trevligt folkslag i Svärd & Svartkonst utan att de för den skull är särskilt avancerade.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,453
Ankor, råttfolk, svartnissar - det finns hur många goda exempel som helst.

Men det handlar förstås om hur de passar in i ett givet spel.

Halvlängdsmän tycker jag väl bara riktigt klickar i Tolkien och the Old World
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,248
Ereb Altors (et al) ankor måste ju räknas till de som lyckats bäst i alla fall, svårt att hitta en häftigare spelbar ras i rollspel.

Sen vet jag väl inte om något spel direkt varken har misslyckats eller gjort de på något sätt "dåliga", men det säger väl mer om vad för typ av spelare en är snarare än något annat.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Om vi skall tala DnD och småfolk som inte lyckats bra så finns det betydligt värre småfolk än gnomer , du har dom förhatliga Kender ifrån Dragonlance
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,946
Nu är ju jag rätt säker på att ankor inte är så allmänt avskydde som du vill tro (och är de verkligen såpass små att de räknas som småfolk?), men om vi lägger den saken åt sidan så tror jag det blir jobbigt att spela exempelvis pyssling, hustome, älva etc. för att världen inte är anpassad åt en. Varje liten småsak blir en huvudvärk för spelaren som är en enkel sak för de andra. Det kanske då i och för sig skulle vara kul om alla spelade till exempelvis hustomtar, men då kanske även det skulle vara roligare med regler som är anpassade till detta? Det är kanske också ett av problemen, inte bara spelvärlden utan även reglerna är anpassade för karaktärer i människostorlek?
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Precis som @Franz säger så är ankan inte lika avskydd som somliga vill tro.

Sedan har jag svårt att förstå premissen att man avskyr ankor men kan acceptera vargmän , kattmän,råttmän och andra antropomorfiska djur.
 

Gnovald

Warrior
Joined
3 Jan 2016
Messages
248
Location
Jönköping
Inte att glömma bort så har vi Rubbitarna i Mutant Undergångens Arvtagare, dock inte som en (enkel) spelbar ras, men dock ett småfolk.

Och varför en det har blivit en grej i vissa spelgrupper att när träffar en anka så ska man ha ihjäl den och äta upp den!!! Har aldrig förstått det? Vad är det som är så roligt med det?

Och även i MUA är det tydligen helt ok att slakta rubbitar på löpande band och äta upp dem.

Men detta görs inte med någon annan intelligent varelse. Behöver spelgruppen äta och jagar är det ju aldrig någon som säger "låt oss leta efter en anka/rubbit" utan då antas det att jakten går efter ett mer "normalt" ointelligent bytesdjur.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,528
Och även i MUA är det tydligen helt ok att slakta rubbitar på löpande band och äta upp dem.
Det här gör NPC:er i några äventyr så jag tror det är etablerat som en sak med världen.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Det är väl typ bara gnomer och olika sorters djurfolk som är bra? Dvärgar är väl helt hopplöst ointressanta i varenda version? Halflings kanske blir intressanta i deras maffia-version från warhammer, men de funkar ju enbart för att alla andra halflings är så dåliga.
Goblins/Svartalfer eller liknande kanske det finns någon fungerande version av, men jag kommer inte på något klockren just nu.
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,066
Jag tycker att Svärdets sångs halvlingar, och deras släktskap med svartalferna, är ganska bra. Det är inte Fylke (som är underbart), men helt okej. Synd bara att de inte finns så representerade i äventyrsplatserna.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,092
Hur ofta figurerar dessa småfolk i äventyr och andra spelprodukter? Mitt intryck är att man pliktskyldigt har med dem i grundreglerna men att dem sen ignoreras eller glöms bort.

Undantaget är svartfolkens småfolk som ofta är väldigt bra och roliga som fiender
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,946
Hur ofta figurerar dessa småfolk i äventyr och andra spelprodukter? Mitt intryck är att man pliktskyldigt har med dem i grundreglerna men att dem sen ignoreras eller glöms bort.
Ett av de mest uppmärksammade äventyren jag skrivit har haft med småfolk som nyckelkaraktärer. Tror de kan vara till stor nytta om de används på rätt sätt 👍

 
Top